torsdag 4 augusti 2022

Vad ger dig mening

Vem är du? 

Är frågan rätt ställd eller är det bättre att fråga dig ”vem vill du vara?”. Om du inte vill vara dig själv, tror du att du blir bra på att vara någon annan? Jag tycker du ska vara dig själv och fokusera på att förstärka det som är dina starka sidor. Nästan alla människor har starka egenskaper. Få som växer upp i Sverige har startat livet i extrem ”uppförsbacke” och vandrat vidare i den backen. Den generella välfärd som Sverige erbjudit, särskilt den pliktkopplade skolan har gett alla barn en god chans att bryta den socioekonomiska miljö man fötts in i. De nordiska länderna är bäst i världen på att erbjuda alla sina invånare denna start i livet. Du som fortsätter att följa min blogg tillhör definitivt inte de maximalt 20 procenten som av olika skäl inte har stor egen påverkan över hur det egna livet utvecklas. En stor majoritet av svenskarna har stor egen påverkan på sina liv och det är viktigt att förstå. De individuella möjligheterna är många och det egna ansvaret ska vara stort inom vårt samhällssystems ramar. 

Du, som jag, slapp födas in i en ”kunglig” familj. Personligen kan jag bara se att födas in i fattigdom och en våldsmiljö som sämre. För mig skulle det vara bedrövligt att min framtid var bestämd av andra och att formella protokoll skulle styra mitt liv. Inget överflöd av champagne, resor i egna plan, eller miljövidrigt stora bostäder skulle få mig att vilja vara som dessa människor som föds in i bestämda roller och extremt ”reglerade” genom historiska protokoll. Jag skulle abdikera direkt. Är min inställning samma sak som att jag föraktar dem som föds in i denna för många priviligierade tillvaro? Nej. Tvärt om. Jag imponeras över hur de kan stå ut. Och de som har åkt på handelsresor med vår kung vet att han är en imponerande festprisse som gjort och gör stor representationsnytta i en värld av människor som formats mycket av Ramses II eftermäle. Ingen av de egyptiska faraonerna var så mäktig som han. Ingen av faraonerna överlevde på tronen så länge som han. Och han var den förste som vi historiskt kan lära av som var extremt självupptagen. Massor av lokalsamhällets resurser lades på att tillfredsställa hans ego. Putin kan ses som en modern variant av Ramses II. Nedan lite intressanta historiska berättelser om Ramses II. Ramses II levde för att vara mäktig och skapa en historiskt stark bild av sig själv. Putin tycks vara av samma ”virke”.

https://varldenshistoria.se/civilisationer/egyptier/den-sjalvcentrerade-farao-ramses-ii-skrot-sig-till-storhet

Om vi bortser ifrån att influensers, många politiker, många idrottare och ett stort antal företagare ”skriker” efter konstanta erkännanden om att de är duktiga är livets mening inte att tillfredsställa andra. Det är att göra det bästa man kan av de år man får på vår jord. Och det bästa i min värld handlar om att bidra till positiv samhällsutveckling, att vara en bra livskamrat, att vara en bra pappa, att vara en bra vän och att vara en bra granne. Hur svårt kan det vara? Svårt är det uppenbarligen för många. Om 40 år är jag sannolikt död. Vad vill jag att de jag bryr mig om ska tänka om mig? Att jag såg dem. Att jag på allvar brydde mig om deras välbefinnande. Att jag var lite jobbig som alltid tryckte på för att de skulle vilja och våga lite mer. Att jag uppskattade att ta del av deras åsikter om hur problem ska lösas och möjligheter förvaltas. Att aktivt lyssna och värdera är inte samma sak som att hålla med. Jag hoppas även att alla mina timmar för Uppsalabornas bästa historiskt visar att det gjorde stor positiv skillnad för alla Uppsalabor. Varför skulle jag annars kämpa så hårt för att försöka bidra till just det? Jag valde av fri vilja att kämpa för Uppsalabornas och svenskarnas bästa. Ett val jag är stolt över eftersom jag hade mycket intressanta alternativa vägval. Jag ville ge tillbaka till ett samhälle som gett inte minst mig en fantastisk chans i livet. Utan att vara född med ”guldsked” i munnen. En av många skillnader mellan mig, Ramses II och Putin är att jag bara bryr mig om vad mina närmaste tycker om vad jag uträttar under mitt unika liv. Bortsett ifrån filosofer, forskare, företagare och idrottare är det nästan bara våldsamma och självälskande politiker som gått till historien. Det är trist men ett faktum.

Jag delar Christer Abrahamssons fundering, i magasinet Fokus, om att början av 2000-talet historiskt kommer att beskrivas som ”dårarnas tid”. Det var för att få stopp på dårskaperna som jag gav mig in i politiken. Som jag gjorde mitt val. Värdegrunder är viktiga men de är ”bara” ”kompass” som måste appliceras med konkreta handlingar beroende av hur verkligheten ser ut. Allt för många politiker tittar på ”kartor” som inte längre stämmer. Och allt för många ser det som ett yrke när det är ett förtroendeuppdrag. Jag hoppas att det demokratiska lagbygge som Utvecklingspartiet demokraterna är leder till en demokratisk nytändning i Sverige. Det behövs för att alla framtida svenskar ska få samma fantastiska livsmöjligheter som jag fått utan att födas in i makt och rikedom. Den jämlika och rättvisa möjligheten är på grund av flera års dåligt politiskt ledarskap hotad. Vem är du? Vill du också försvara rättvisan och jämlikheten?

”Vi lever i dårarnas tid. Makthavare pratar i dag hellre om värdegrunden än verkligheten. Det viktiga för dem är hur det borde vara. Ingen vill längre berätta hur det faktiskt är.

https://www.fokus.se/synvinkel/vi-lever-i-dararnas-tid/

Boka gärna en fika med mig så kan vi prata om meningen med livet, det du vill prata om eller om lösningsförslag på alla dagens allvarliga kvalitetsbrister. Mejla mig på: stefan.hanna@uppsala.se så hittar vi en tid som passar. Vi kan lösa problemen och skapa en ljus framtid. Det går med en klokare politik och erfarna samt meriterade politiska företrädare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar