torsdag 25 augusti 2022

Invånarinflytande

Invånarengagemang

Igår fick jag vara med på lokalvalets viktigaste debatt. En debatt arrangerad av invånarföreningar skapade för att Uppsala kommuns ledande politiker och tjänstemän kraftigt anses missbruka kommunens planmonopol. Det vill säga makten över hur en kommun byggs ut. Invånare i olika delar av Uppsala har gått samman i intresseföreningar då de anser att de förtroendevalda gör ett dåligt jobb med att företräda dem. Fokuset i debatten, styrt av föreningarna, var på invånarinflytande. Det var pinsamt att höra kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling som i princip uttryckte ”vi är folkvalda och gör som vi vill”. 

Till att börja med kan vi enkelt konstatera att inte Uppsala kommun i sin byggplanering följer Plan och bygglagens portalparagraf, PBL 1 kap, 1a paragrafen:

"1 §   I denna lag finns bestämmelser om planläggning av mark och vatten och om byggande. Bestämmelserna syftar till att, med hänsyn till den enskilda människans frihet, främja en samhällsutveckling med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden och en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900

Om vi bortser ifrån Uppsalapaketets avtal om 33.000 nya bostäder, enbart i Uppsala stads södra delar, fram till 2050, är motorn för detta gigantiska projekt en spårväg. Flera gånger har jag försökt få media att ”dra ner byxorna” på politiska partier som ljuger om ansvarsläget för kollektivtrafiken i Uppsala, i hela regionen. Region Uppsala, som styrs av M, C, L, KD och MP är ansvariga både som kollektivtrafiksmyndighet och till delar operatör av trafiken. Det är Region Uppsalas politiker som grovt misslyckats under centerpartistisk ledning att upphandla till exempel Mälartågs drift av pendeltågsdriften. Gång efter gång ljuger styrande regionråd men även kommunalråd i Uppsala om ansvarsfördelningen. Varför använder de lögner för att vilseleda Uppsalabor? Jo därför att de ”talar med kluven tunga”. I kommunen säger M, C och KD att de är emot spårväg i Uppsala kommun. I kommunen är M, C och KD i opposition. I regionen styr M, C, L, KD och MP. För mig är det obegripligt att t ex SR och SVT trots många rekommendationer från bland annat mig inte punkterar dessa lögner. 

I nedan dokument från 2011 framgår tydligt vem som bestämmer över kollektivtrafiken i Uppsala, utan undantag. Att Uppsala kommun har planmonopol och ansvar för marken innebär makt men inte något ansvar för kollektivtrafiken. Ansvaret för kollektivtrafiken är regionens och leds av Centerpartiet:

"Kollektivtrafiknämnden för länet bildas av landstinget och kommunfullmäktige beslöt i likhet med övriga kommuner och landsting om en skatteväxling från kommun till landsting motsvarande 49 öre per skattekrona. Effekten av beslutet blir att Uppsala kommun från och med 1 januari 2012 inte har några kostnader för kollektivtrafiken och inte heller rådighet över stadstrafiken i Uppsala."

https://www.uppsala.se/contentassets/0bad137d041448619e14d1892f697263/kf-arende-195-bemyndigande-till-uppsala-stadshus-ab-teckna-avtal-med-landstinget-.pdf

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/landstinget-tar-over-all-kollektivtrafik/r093n19r

https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/sa-arbetar-vi-med-olika-amnen/sa-arbetar-vi-med-sparvag-i-uppsala/har-planerar-vi-for-sparvag/

https://www.mynewsdesk.com/se/regionuppsala/news/region-uppsala-och-uppsala-kommun-tar-naesta-steg-mot-uppsala-spaarvaeg-340654

https://www.sparvagnsstaderna.se/sv/om-sparvag/sparvagsplaner-i-uppsala

https://via.tt.se/pressmeddelande/trafikverket-beviljar-tva-miljarder-till-sparvag?publisherId=3235517&releaseId=3322831

Och Region Uppsala upphandlar också konsulter för att driva spårvägsprojektet framåt. Under ledning av bland annat moderater och centerpartister.

https://www.systra.se/sv/media/article/nytt-uppdrag-systra-uppsala-sparvag

Nu står vi svenskar inför en kostnadschock. Väldigt många svenskar kommer att kraftigt drabbas av att pengarna räcker till mycket mindre än nyligen. Särskilt allvarligt tycker jag det är att våra unga i storstäder som uppmuntrats att ta höga lån drabbas särskilt mycket. Nu är definitivt inte tid för att även Uppsala kommun ska dra på sig ytterligare skulder för ett spårvägsprojekt på minst 6 miljarder kronor. "Bara" på denna summa innebär 2% högre räntekostnader 120 miljoner kronor mer varje år. Utöver kommunens 6 miljarder ska regionen lägga cirka lika mycket. För varje månad som går nu blir allt mycket dyrare. Vet du att Uppsalabor betalar skatt både till Uppsala kommun och region Uppsala.

"Nu väntar en kostnadschock för svenska hushåll som vi inte sett sedan 1980-talet, samtidigt som Sverige går mot lågkonjunktur. I alla fall om man får tro Swedbanks nya konjunkturprognos."

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/det-vi-ser-framfor-oss-ar-en-kostnadschock

I Halmstad får i detta val befolkningen ta ställning till om de vill stötta ett hotellbygge eller ej i en rådgivande folkomröstning. Ett hotellbygge. I Uppsala får vi invånare inte lägga vår rådgivande röst kopplad till ett stort och extremt dyrt spårvägsprojekt. Inte heller får vi chansen att rösta för eller emot att 33.000 bostäder föreslås byggas bara i Uppsala stads södra stadsdelar. Föreningarna som arrangerade gårdagens politiska debatt om invånarinflytande har rätt, demokratin i Uppsala fungerar dåligt. Rösta på Utvecklingspartiet demokraterna om du på allvar tror på demokratins särskilda positiva krafter.

https://www.halmstad.se/kommunochpolitik/politikochdemokrati/paverkaninsynochdelaktighet/omfolkomrostningosterskans.n3648.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar