Miljöpartiets olämplighet
Gång efter gång efter gång har jag i Uppsala kommun krävt att ordningsföreskrifterna tydligt ska peka ut vilka platser som ställs till elsparkcykelföretagens förfogande som uppställsplatser/parkeringsplatser. Jag har också krävt att det i ordningsföreskrifterna tydligt ska framgå att gågator och trottoarer inte är ytor där elsparkcyklar, eller cyklar, ska framföras. Eftersom kommunen på grund av trygghetsproblem också tvingas ta kostnader för ordningsvakter skulle dessa ordningsvakter med fördel kunna säga till personer som åker elsparkcyklar på trottoarer, gågator och som parkerar elsparkcyklarna mycket olämpligt. Elsparkcykeluthyrarna ska självklart också betala avgifter för de offentliga ytor de tar i anspråk för parkeringsplatser.
Den som vill kan enkelt ta reda på hur denna enkla fråga drivits av mig inom Uppsala kommun. Varför har jag lagt tid på en så enkel fråga? Därför att väldigt många Uppsalabor varit förbannade över röran och otryggheten som dessa elsparkcyklar skapat. Dessutom är idag väldigt många trafikskador kopplade till framfart av elsparkcyklar. På toppen av detta är denna enkla fråga ett utmärkt exempel på att Miljöpartiet inte ska vara i maktställning. De är helt enkelt inte kapabla att leda på ett klokt sätt. I Uppsala är det tyvärr Miljöpartiet som leder den nämnd som ansvarar för trafikfrågor och vårt gemensamma offentliga rum. Det partiet ska hållas långt ifrån liknande ledande uppdrag. MP representanter ska hållas långt ifrån alla ledande uppdrag. Om något ska det partiet vara ett aktivistparti som kan göra lite nytta i den rollen.
https://stefanhanna.blogspot.com/2021/07/elsparkcyklars-kaos.html
Du som följer min blogg vet att jag länge tyckte att Socialdemokraterna borde slänga ut MP ur regeringen. Av taktiska skäl gjorde inte S det. MP tror att de varit taktiskt smarta och valde själva att lämna regeringen. I bästa fall åker de ur både Sveriges riksdag och Uppsala kommunfullmäktige den 11/9 2022. Nu äntligen kan ansvarsfulla beslut tas av enpartiregeringen Socialdemokraterna i både den ena och andra tidigare omöjliga frågan att lösa ut när MP ingick i regeringen. Slutförvaret av kärnbränsleavfall är en sådan fråga. Nu även extra "råg i ryggen" till kommunerna med tydligare lagstiftningsstöd för att reglera elsparkcyklarna.
I MPs aktivistiska värld är tänkandet ofta endimensionellt. Eftersom de gillar konceptet elsparkcyklar har de inte velat reglera dem. Jag har absolut inget emot elsparkcyklar men är man inte endimensionell i sitt tänkande borde man för länge sedan ha insett att de inte minst av trafiksäkerhetsskäl måste regleras. Vad händer då? Det blir mer ordning och reda på våra offentliga platser, färre olyckor och precis som andra företagare får leverantörerna av dessa tjänster betala en avgift för att de utnyttjar vårt gemensamma offentliga rum. Vad händer då? Priset på användande går kanske upp och färre använder tjänsterna när man inte längre gratis bara kan ställa elsparkcykeln på valfri plats. Vad händer då? Värderingen på dessa elsparksuthyrare (bolagen) blir rimligare och många ungdomar kanske istället väljer att gå 300 meter istället för att åka elsparkcykel. Vad händer då? De får nyttig vardagsmotion! Nedan ett reportage om regeringens senaste drag kopplat till elsparkcyklar. Självklart ska det nu göra en utredning först.............
"Regeringen vill införa p-förbud för elsparkcyklar på cykelbanor och trottoarer om det inte finns särskilda p-platser för elsparkcyklar där.
Det ska göra det lättare för kommunerna att flytta på felparkerade elsparkcyklar och sedan ta ut en avgift för det av bolagen.
”Bolagen får skärpa sig och förstå att de har ett ansvar” säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)."
https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-p-forbud-for-elsparkcyklar-pa-cykelbanor-och-trottoarer
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar