måndag 19 juli 2021

Elsparkcyklars kaos

Tydliga exempel på uselt ledarskap

Hur svårt kan det vara? Gång efter gång frågor många av oss hur det kan vara så svårt för styrande politiker att skyndsamt hantera samhällsproblem. Den usla hanteringen av elsparcyklar är ett lysande litet problem som visar hur impotent många styrande politisk ledningar agerar. När inte ens en så liten fråga kan hanteras skyndsamt är det inte svårt att förstå att inkompetensen och oförmågan att hantera större och komplexare problem är stor. Frågar man vänstern, naivister och nyliberaler finns felen säkerligen att finna hos den vita medelålders mannen…(jag är ironisk).

Adam Cwejman, GP, skriver läsvärt om elsparkcyklar nedan. Självklart måste användningen av elsparkcyklar regleras. Om det innebär att det inte längre finns någon ekonomi i att hyra ut dem så får det visa sig. Att de tillåts skräpa ner, göra det offentliga rummet farligare för funktionshindrade och att många ungdomar missar tillfällen av naturliga fysiska aktiviteter är inte ok! 

"Hatar folk elsparkcykeln? Det kan låta så på många. De frustar över hur hänsynslöst fordonen framförs. Att dess förare saknar trafikvett och att de parkeras hursomhelst. Användarnas respektlöshet kan bara mäta sig med elsparkcykelbolagens bristande ansvarstagande. Så går kritiken. Men är det egentligen själva fordonet som väcker sådana reaktioner? Sannolikt inte. Det är inget fel på elsparkcykeln som fordon (eller den tillhörande tekniken för uthyrning). Lika lite som det är något fel på cyklar, inlines, bilar eller skateboards."

"Irritationen över elsparkcyklarna, och den är välmotiverad, handlar om att de inte inordnats i de regler och normer som gäller i vår gemensamma offentlighet. Jämför elsparkcyklarna med hyrcyklarna i Göteborg som går under namnet Styr och ställ. Varför är det så mycket irritation över de förra och så lite över de senare? En lockande förklaring är att det finns fler elsparkcyklar än vanliga hyrcyklar. Och det stämmer säkert. Men en annan förklaring är att hyrcyklarnas avhämtningsplatser är samma som lämningsplatserna. Det är reglerat var de ska lämnas. Ingen behöver snubbla över en hyrcykel på trottoaren."

"Det går inte tekniskt att avsluta lånet av cykeln på någon annan plats än någon av de många hyrstationerna. Ingen stör sig över cyklarna eftersom deras användning är reglerad på ett sådant sätt att det inte uppmuntrar till ansvarslöshet i det offentliga rummet. Elsparkcyklarna kan däremot lämnas nästan varsomhelst. Avsaknaden av några uppstyrda avlämningsplatser innebär två saker: Användarna behöver inte ta hänsyn till var de lämnas och bolagen som hyr ut dem slipper bekosta hyrstationer och kan gratis bruka torg, trottoarer och andra offentliga ytor som hyrstationer."

"Elsparkcyklarna uppmärksammar oss på att det finns en vältutvecklad men också rätt skör ordning och balans i det offentliga rum vi delar med varandra. Fordon får parkeras och framföras men bara under vissa villkor. Bryter man mot de gemensamma reglerna riskerar man inte bara böter utan även att väcka irritation och bryta mot de sociala normerna."

"Om det ligger en hög med elsparkcyklar och blockerar ingången till sophämtningen eller trottoaren så kommer dock kommunen rycka på axlarna. Inte deras ansvar. Det är vad man kallar för "allmänningarnas dilemma" och lösningen på just detta dilemma är verkligen inte avlägsen. Elsparkcyklarna måste regleras. Precis som all annan form av trafik."

https://www.gp.se/ledare/problemet-med-elsparkcyklar-%C3%A4r-l%C3%A4ttl%C3%B6st-1.50320198

Att elsparkcyklar används mycket på fyllan, och samåkningar, leder till många allvarliga olyckor. För funktionshindrade skapar oredan av dessa fordon stora bekymmer. Jag repeterar, farten i att få till rimliga regleringar kopplade till dessa fordon är oacceptabelt långsam. Varför är så stora delar av svenska demokratiska församlingar så impotenta i viktiga frågor att avgöra? Frågan belyser pinsamt tydligt att Sverige behöver ledas mycket klokare.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/bara-nyheter/lakare-varnar-om-elsparksolyckor-fler-unga-hamnar-pa-akuten/

Karin Pihl, GP, bjuder också på läsvärda sågningar av hur frågan om elsparkcyklar hanteras. Att anse att vi gemensamt och demokratiskt ska säkerställa ordning och reda i det offentliga rummet har inget med teknikfientlighet att göra.

Vem äger det gemensamma rummet? Den frågan ligger nära till hands att ställa i diskussionen om elsparkcyklarna. Fordonen är populära bland användarna. Men gemene man har en mer negativ inställning. Enligt en undersökning från SOM-institutet vid Göteborgs universitet vill 60 procent av göteborgarna begränsa scootrarna, medan endast 17 procent ställer sig negativ till ett sådant förslag.”

Människor är helt enkelt trötta på att behöva sicksacka mellan slarvigt parkerade sparkcyklar. Folk känner irritation över förare som inte följer reglerna utan åker två på en cykel eller kör för snabbt på trottoarer.”

”Olyckor inträffar. Sahlgrenska sjukhusets akutmottagning vittnar om olycksfall på elsparkcyklar som kan leda till sjukskrivningar och livslånga men.”

Problemet är detsamma i flera europeiska städer. I Paris har tre dödsolyckor inträffat sedan 2019. För en månad sedan avled en 32-årig kvinna efter att hon blev påkörd av en elsparkcykel. I den franska huvudstaden, liksom i Oslo, Helsingfors och Berlin, införs nu begränsningar för scootrarna.”

”Kommunerna, inklusive Göteborg, har försökt att få ordning på kaoset. Men det har inte räckt till.”

Återigen handlar det om vem som äger det gemensamma rummet. Äger vi gator och torg kollektivt? Eller är det enskilda individer och företag som, på oklar grund, gör det? Spelar demokratisk legitimitet någon roll när det gäller utformningen av det gemensamma? Idén att allmänhetens eller majoritetens uppfattning är av ringa betydelse när det gäller den offentliga miljön går igen på många områden. Elsparkcyklar, klotter, arkitektur. Och offentlig konst, som i stor utsträckning används för att uppfostra medborgarna, vilket skribenten Naomi Abramowicz skrev om i Timbros nättidning Smedjan nyligen.”

https://www.gp.se/ledare/de-låtsas-som-att-vi-inte-äger-staden-tillsammans-1.51344202

Är det möjligen den sjuka nya ideologin som tycks förena vänstern, naivister och nyliberaler som spökar? Alla samhällsproblem måste väl bero på de medelålders vita männen… (jag är ironisk). Ivar Arpi ger välskrivna perspektiv på hur dumt vårt samhälle utvecklas. Vi måste rösta fram klokt och ansvarsfullt politiskt ledarskap som bygger sin makt på respekt för alla, goda utbildningschanser för alla, jämlikhet inför lagen och ett mycket företagsamt samhällsklimat. Och ordning och reda i vårt offentliga rum. 

Om vi menar allvar med att vara inkluderande bör vi nog hålla oss borta från en ideologi som är aktivt fientlig mot majoritetsbefolkningen.”

https://ivararpi.substack.com/p/vit-svensk-straight-och-man





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar