lördag 15 januari 2022

Specialskolor

En skola som lyfter alla barn till sin bästa förmåga

För Utvecklingspartiet demokraterna är skolans roll i samhällsbygget av central betydelse. Det är det för de flesta partier. Det är svårt att förstå eftersom den är så misskött i Sverige. Skolans huvuduppgift är att bidra till att alla våra barn och unga ska få så användbara kunskaper som om möjligt gör dem självförsörjande som egenföretagare eller anställda på en allt tuffare arbetsmarknad. Upp till 16 års ålder gäller också skolplikt för våra barn och unga. Samhällsnyttan uppstår om våra barn får en konkurrenskraftig bildning och når sin bildningspotential. Den enskilda nyttan är att skolan ska ge alla invånare en rimligt rättvis chans att just nå sin bildningspotential och därigenom kunna maximera sina individuella möjligheter i livet. Faktumet att skolan i många kommuner idag inte säkerställer tillräckligt bra förutsättningar för barn med nevro psykiatriska funktionshinder leder till att de allra flesta av våra elever får en oacceptabel studiemiljö. Det innebär att alla föräldrar borde uppröras över nuläget i våra skolor som också bidrar till sämre arbetsmiljö för våra viktiga lärare. Vi behöver mer kapacitet i mindre specialskolor och vi måste säkerställa mycket bättre kvalité i praktiskt inriktade utbildningsprogram.

Christian Wettergren skriver en läsvärd debattartikel i Dagens Samhälle som jag bifogar nedan. Jag kan efter alla mina studiebesök i många av Uppsala kommuns skolor konstatera att även Uppsala brister kraftigt i sin förmåga att ge barn med ADHD och autism bättre förutsättningar att nå sin bildningspotential.

"Vi föräldrar med barn som går i resursskolor välkomnar givetvis Liberalernas, Moderaternas och Kristdemokraternas initiativ i utbildningsutskottet i riksdagen som syftar till att resursskolorna får en egen definition i skollagen. Men det Liberalerna missar är att den lag som L-styrda utbildningsnämnder i flera kommuner väljer att tolka till nackdel för barnen med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – väljer andra kommuner att tolka till barnens fördel. Att det under befintlig lagstiftning är omöjligt att tillskriva barnen det tilläggsbelopp de har rätt till är helt enkelt inte sant. Och att lägga allt ansvar på Socialdemokraterna är att göra det lätt för sig." 

"Samtidigt driver L-styrda utbildningsnämnder i till exempel Täby och Solna samma hårda linje som Stockholms Stad gjorde tidigare. I dessa kommuner sker en kraftig underfinansiering som drabbar barnen och som i slutändan kommer leda till samma utveckling som var på väg att ske i Stockholm – att skolorna i dessa kommuner inte kan fortsätta sin verksamhet. Och det är en verksamhet som är helt avgörande för barnens framtid." 

"Just nu finns i stort sett inga alternativ för barnen med autism- och ADHD-diagnoser i Stockholm. De kommunala alternativen är få och den så kallade utbyggnaden som skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L) basunerade ut i samband med att hon tillträdde haltar kraftigt. Enligt siffror från utbildningsförvaltningen finns det endast strax över 300 platser i stadens centrala och regionala undervisningsgrupper." 

"Antalet små undervisningsgrupper på de lokala kommunala skolorna har i stället minskat från 700 platser till 450 platser på två år. Ställ det mot att det bara i Stockholms stad står minst 1 500 barn i kö till resursskolor – barn som i dag tvingas vara kvar i en skola som är allt annat än anpassad efter deras behov." 

"Vi med barn i resursskolor ser varje dag vilken skillnad det är för våra barns liv när de får de resurser de har rätt till. Det finns hundratals berättelser som beskriver samma sak - hur barnen går från en vardag i den ”vanliga skolan” fylld med konflikter, ångest, oro, ilska, rädsla och total känsla av utanförskap, till en vardag i resursskolan som ger dem tillbaka glädjen, nyfikenheten och livslusten."

"Samtidigt som en förändrad lagstiftning skapar stabilitet på lång sikt så måste det kombineras med kommuner som faktiskt tar sitt ansvar! Vi föräldrar är trötta på att våra barn hanteras som ett politiskt experiment utan vare sig syfte eller mål. Och det är dags för Liberalerna att ta sitt ansvar i de kommuner de kan påverka och agera som det skolparti de säger att de är. Det vill säga ett parti som ger alla barn möjlighet att nå sina drömmar – även barn som har autism och ADHD."

https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/replik-liberalerna-blandar-bort-korten-kring-resursskolorna/ 

Håkan Boström, GP, skriver klokt i nedan bifogade artikel. Han kanske har läst Utvecklingspartiet demokraternas politiska program kopplat till skolan?... Nedan en klockren artikel om hur fel C, M, L och KD gått i en del viktiga skolrelaterade frågor. Jag har gjort tidigare kopplingar till min militära utbildning, jag gör det igen. När inte kartan stämmer med verkligheten är det verkligheten som man måste förhålla sig till.

"En borgerlighet med självförtroende skulle företräda en kunskapsskola med hårda krav, även om det innebär att skolor skiljer ut sig. Istället står man i praktiken bakom glädjebetyg och gräddfiler. Det är uttryck för förflackning."

https://www.gp.se/ledare/borgerligheten-kan-b%C3%A4ttre-%C3%A4n-att-f%C3%B6rsvara-marknadsskolan-1.62431648

Expressens ledare uttrycker i nedan artikel ett stort misstroende mot skolans ansvariga politiker. Det är bara beklagligt att skolan tillåtits förfalla i den omfattning den har. Väljare som tycker att skolan är viktig måste inse att de måste rösta på partier utan skuld för skolans misslyckanden de senaste årtiondena och som erbjuder skolpolitiker med relevanta erfarenheter och meriter. 

https://www.expressen.se/ledare/saccosackar-i-stallet-for-klassrum-ar-en-usel-ide/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar