tisdag 1 november 2016

Rätten att få dö

Döden gör sig påmind
Det är Halloweentider, Allhelgonatider, där vi hedrar våra döda och numera ordnar skrämselfester för små och stora. Döden har alltid varit och är en naturlig del av våra liv. Samtidigt så skrämmande för väldigt många. Personligen känner jag att jag uppskattar mycket att leva men upplever inte att döden känns skrämmande. Jag hoppas jag får leva många ytterligare år.

Pappa är en stjärna
För ett år sedan idag blev denna tid väldigt påtagligt förknippad med död då min pappa dog "knall och fall". Chocken och sorgen var stor. Han var en fin medmänniska och en pappa som skänkte den trygghet jag önskar alla jordens barn. Tack för det pappa! Idag är han ett positivt minne och en stjärna på vår himmel.

Livet går vidare
Idag träffades vi närmast pappa och besökte hans grav. Därefter åt vi lunch ihop. Vi kramades lite mer än vanligt. Vi mindes hans värme och egenheter. Ett år går fort och livet går vidare för dem som har förmånen att leva. Trots sorg och saknad är den mänskliga naturen så stark att de allra flesta av oss går vidare trots sorg och saknad. Vi fortsätter att fylla livet med så mycket mening och glädje som möjligt. Generationer kommer och går och i bästa fall lämnar vi något bättre efter oss till nya generationer.

Pappa, du gjorde ett bra grundarbete
Sedan du lämnade oss för ett år sedan har mycket hänt här på jorden, även inom vår familj. Mamma står stadigt på jorden och valde bland annat att behålla husen i Dalarna. Brorsan har startat en ny spännande karriär. Syrran och hennes mans bolag utvecklas fantastiskt. Fredrik, min son, har börjat sin masterutbildning på Copenhagen business school i Köpenhamn. Dottern har börjat i skolan och stormtrivs. Själv gör jag ännu mer för att säkra maktskifte så fort som möjligt och bidrar till att Uppsalas näringsliv stärks. Mitt bokprojekt går dock segt.. I Sverige blev migrationskaoset ett faktum efter din död. Redan stora integrationsutmaningar har blivit än svårare. Det i kombination med den negativa utvecklingen i övriga Europa, Ryssland, Turkiet och presidentvalet i USA skulle du haft många och negativa åsikter om. Kort och gott kan jag konstatera att i familjens mikroperspektiv mår vi toppen. I ett makroperspektiv är jorden i gungning och stora delar av jorden är sjuk. Ja, ja vi kavlar upp ärmarna och försöker säkra att vi trots nuvarande osäkerhet och oro om några år lämnar vidare något bättre.

Aktiv dödshjälp
Pappa dog som sagt "knall och fall". Han dog allt för ung och var frisk. Förutom att han dog för tidigt är det en liknande snabb död jag hoppas på när det väl är dags att gå vidare och bli en stjärna på himlen. Alla möter inte döden fort. Allt för många tvingas idag trots stort lidande dag efter dag och år efter år leva mot sin vilja. Jag tycker att det är mycket dåligt att vi inte under mycket ordnade former tillåter dödshjälp i Sverige! Enligt mig borde det vara en medmänsklig rättighet. Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar