Kvotera entreprenörer
Det är inte längre enbart musiker och idrottare som i
tidiga år slagit igenom och blivit mycket rika. I den digitala och globala
världen blir även framgångsrika företagare enormt rika fort. Den globala och
digitala världen bjuder på mycket positivt men också mycket skrämmande.
Sebastian Siemiatkowski (Klarna), Filip Tysander (Daniel
Wellington), Felix Kjellberg ((PewDiePai), Daniel Ek (Spottify), Niklas
Zennström (Skype) samt Oscar & Karl Hörnell (ongame) är några exempel på
människor som utnyttjat den nya digitala och globala tidsåldern för att bygga
företag och enorma personliga förmögenheter. PewDiePai hade till exempel en vinst i sitt
företag 2015 på över 60 miljoner kronor. Det han gör är att han producerar och är huvudperson i en Youtubekanal som recenserar och spelar spel... Kanske dags att
kvotera vem som får bli ekonomiskt enormt framgångsrik företagare... Det är
självklart en dum idé. Inte heller kvotering till bolagsstyrelser är en klok
väg framåt. I ett remissyttrande från Uppsala kommun beslutade S, MP och V att stötta en så dum väg framåt
på gårdagens kommunstyrelse. Det finns okloka beslutsfattare även i Uppsala. I
detta sammanhang väljer jag dock att fokusera på att det är roligt att fem av
sju herrar ovan kommer från Uppsala. Och varför ska inte alla i en ledningsgrupp och styrelse kunna vara kvinnor om de är mest meriterade för uppdragen?
Generationen Y
Flera av de som lyckas ekonomiskt och snabbt idag tillhör den så kallade
generation Y. Det är bland annat den grupp som vissa anser saknar arbetsmoral.
Uppenbarligen finns gott om generation Yare som är beredda att jobba riktigt
hårt för att lyckas. Det är bra
eftersom generation Ys andel av arbetsmarknaden redan 2025 beräknas motsvara
75%.
I förrgår hörde jag ett föredrag som sammanfattade en beskrivning av Generation Y med
orden "me, me, me, mine". I samma föredrag presenterades hur
människor i olika tider svarat på frågan om man tycker att "Jag är en
viktig person". 1950 svarade 12% ja och år 2000 var siffran 80%. Generellt värderar
generation Y sin fritid mycket högre än tidigare generationer och sitt yrkesliv
mycket lägre än oss äldre. Visst är det härligt att människor gillar sig själva
men lika viktigt är det att också värna om laget. Den nya digitala och globala
världen har fundamentalt ändrat hur vi människor beter oss och våra vardagsliv.
Y-generationen och generationen därefter ser denna värld som självklar, de
minns ingen annan tid. Om jaget kan matchas med en större känsla även för laget går vi en fantastiskt spännande framtid till mötes.
Personlig integritet
I förrgår var jag, som sagt, på en konferens i Stockholm. Bland
annat beskrevs hur det redan idag är ett faktum att inte bara till exempel NSA
(USAs mest avancerade underrättelseverksamhet) kan ta reda på det mesta om just
dig om de vill. Redan idag kan Google, Facebook och Linkedin mer om sina
användare än de själva eller deras närmaste personer. Vår personliga integritet
är fullständigt våldtagen utan att någon av oss godkänt det. Den enorma
kunskapen och profileringen av oss görs genom att allt vi gör registreras, till
exempel likes på Facebook. Det är främst den kunskapen om dig och mig som gör
att främst Google och Facebook kan tjäna massor av pengar på väldigt väl riktad
reklam och på målgruppsstudier. Jag vill inte att de ska få göra detta! Hur
tror du Sverige och EU ska kunna skydda oss från liknande? Jag tror inte de
kommer att lyckas då vi lever i en tid där globala företag och världens rikaste
spelar spelet. George Orwell skulle inte bara "vända sig i sin grav"
om han fick veta hur illa det gått med den personliga integriteten, han skulle
nog försöka krossa internet. Och trots att vi redan är extremt övervakade och
kategoriserade fortsätter vissa bolag att kategorisera och bevaka oss än mer
för varje dag. Den här delen av det digitala samhället tycker jag väldigt illa
om! Vad känner du? Vet du vem du är? Fråga Google eller Facebook. Tror du att traditionella mediabolag har någon chans mot liknande konkurrens om annonsintäkterna?.....
Kina
I Kina finns inte Google och Facebook. Du kan inte använda dessa tekniska plattformar på kinesiskt territorium. Kineserna har sina egna motsvarigheter till Google och Facebook som används av många av de 1,3 miljarder kineser som lever i Kina och väldigt många av de tiotals miljoner kineser som bor runt om i världen. I Kina är sannolikt den personliga integriteten lika svag som i västvärlden. Den stora skillnaden är väl att där är statsmakten i kontroll medans i västvärlden är det globala företag som är i kontroll. Håll med om att vi lever i en intressant tid. Och hur kan man seriöst betvivla att Kina mycket snart tar över rollen som världens mäktigaste nationella kraft?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar