torsdag 24 november 2016

Den nya världen utan personlig integritet


Kvotera entreprenörer
Det är inte längre enbart musiker och idrottare som i tidiga år slagit igenom och blivit mycket rika. I den digitala och globala världen blir även framgångsrika företagare enormt rika fort. Den globala och digitala världen bjuder på mycket positivt men också mycket skrämmande.

 

Sebastian Siemiatkowski (Klarna), Filip Tysander (Daniel Wellington), Felix Kjellberg ((PewDiePai), Daniel Ek (Spottify), Niklas Zennström (Skype) samt Oscar & Karl Hörnell (ongame) är några exempel på människor som utnyttjat den nya digitala och globala tidsåldern för att bygga företag och enorma personliga förmögenheter. PewDiePai hade till exempel en vinst i sitt företag 2015 på över 60 miljoner kronor. Det han gör är att han producerar och är huvudperson i en Youtubekanal som recenserar och spelar spel... Kanske dags att kvotera vem som får bli ekonomiskt enormt framgångsrik företagare... Det är självklart en dum idé. Inte heller kvotering till bolagsstyrelser är en klok väg framåt. I ett remissyttrande från Uppsala kommun beslutade S, MP och V att stötta en så dum väg framåt på gårdagens kommunstyrelse. Det finns okloka beslutsfattare även i Uppsala. I detta sammanhang väljer jag dock att fokusera på att det är roligt att fem av sju herrar ovan kommer från Uppsala. Och varför ska inte alla i en ledningsgrupp och styrelse kunna vara kvinnor om de är mest meriterade för uppdragen?

 

Generationen Y

Flera av de som lyckas ekonomiskt och snabbt idag tillhör den så kallade generation Y. Det är bland annat den grupp som vissa anser saknar arbetsmoral. Uppenbarligen finns gott om generation Yare som är beredda att jobba riktigt hårt för att lyckas.  Det är bra eftersom generation Ys andel av arbetsmarknaden redan 2025 beräknas motsvara 75%.

I förrgår hörde jag ett föredrag som sammanfattade en beskrivning av Generation Y med orden "me, me, me, mine". I samma föredrag presenterades hur människor i olika tider svarat på frågan om man tycker att "Jag är en viktig person". 1950 svarade 12% ja och år 2000 var siffran 80%. Generellt värderar generation Y sin fritid mycket högre än tidigare generationer och sitt yrkesliv mycket lägre än oss äldre. Visst är det härligt att människor gillar sig själva men lika viktigt är det att också värna om laget. Den nya digitala och globala världen har fundamentalt ändrat hur vi människor beter oss och våra vardagsliv. Y-generationen och generationen därefter ser denna värld som självklar, de minns ingen annan tid. Om jaget kan matchas med en större känsla även för laget går vi en fantastiskt spännande framtid till mötes.

 

Personlig integritet

I förrgår var jag, som sagt, på en konferens i Stockholm. Bland annat beskrevs hur det redan idag är ett faktum att inte bara till exempel NSA (USAs mest avancerade underrättelseverksamhet) kan ta reda på det mesta om just dig om de vill. Redan idag kan Google, Facebook och Linkedin mer om sina användare än de själva eller deras närmaste personer. Vår personliga integritet är fullständigt våldtagen utan att någon av oss godkänt det. Den enorma kunskapen och profileringen av oss görs genom att allt vi gör registreras, till exempel likes på Facebook. Det är främst den kunskapen om dig och mig som gör att främst Google och Facebook kan tjäna massor av pengar på väldigt väl riktad reklam och på målgruppsstudier. Jag vill inte att de ska få göra detta! Hur tror du Sverige och EU ska kunna skydda oss från liknande? Jag tror inte de kommer att lyckas då vi lever i en tid där globala företag och världens rikaste spelar spelet. George Orwell skulle inte bara "vända sig i sin grav" om han fick veta hur illa det gått med den personliga integriteten, han skulle nog försöka krossa internet. Och trots att vi redan är extremt övervakade och kategoriserade fortsätter vissa bolag att kategorisera och bevaka oss än mer för varje dag. Den här delen av det digitala samhället tycker jag väldigt illa om! Vad känner du? Vet du vem du är? Fråga Google eller Facebook. Tror du att traditionella mediabolag har någon chans mot liknande konkurrens om annonsintäkterna?.....

Kina
I Kina finns inte Google och Facebook. Du kan inte använda dessa tekniska plattformar på kinesiskt territorium. Kineserna har sina egna motsvarigheter till Google och Facebook som används av många av de 1,3 miljarder kineser som lever i Kina och väldigt många av de tiotals miljoner kineser som bor runt om i världen. I Kina är sannolikt den personliga integriteten lika svag som i västvärlden. Den stora skillnaden är väl att där är statsmakten i kontroll medans i västvärlden är det globala företag som är i kontroll. Håll med om att vi lever i en intressant tid. Och hur kan man seriöst betvivla att Kina mycket snart tar över rollen som världens mäktigaste nationella kraft?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar