Begränsade resurser
Vem ansvarar för marknadsföringen av en plats? Svenska staten försöker sälja Sverige och dess olika förträffligheter och kommuner försöker positionera sig för arbetsgivare, arbetstagare och turister. Visst pratas mycket om att världens alla hörn ska samarbeta men självklart konkurrerar vi alla om talanger, investeringar, kändisbesök och turister. Talanger, investeringsmedel, kändisar och turister är som allt annat begränsade resurser. När Maria Strömme bosätter sig i Uppsala kan hon inte ha sin huvudsakliga bostad på annan ort. När hon väljer att ha en stark koppling till Uppsala universitet har det stort positivt värde för närsamhället. När GE har 100 miljoner dollar att investera i Sverige gäller det att vara en konkurrenskraftig del av deras svenska verksamhet. När Måns Zelmelöw är i Uppsala kan han inte i egen hög person vara i till exempel Göteborg. När den rike turisten Mao Tse Tung är på Råö, Onsala, kan han inte vara och göra av med pengar i Uppsala. Självklart måste platser positionera sig utifrån de styrkor de tror sig representera jämfört med konkurrenter. Och på något sätt gäller det att existera i människors medvetande för att kunna vara ett alternativ för attraktiva begränsade resurser.
http://www.destinationuppsala.se
http://corporate.visitsweden.com
Folkrörelse för höjd attraktivitet
I Uppsala har en ideell förening startats för att samla Uppsalabor som individuellt och aktivt vill bidra till att stärka kommunens attraktivitet. Föreningen heter U! Club Uppsala. För enbart 200 kronor per år erbjuds Uppsalaborna medlemskapet. Den låga årsavgiften är satt för att alla Uppsalabor ska känna att de har råd att vara med. Medlemmarna får mycket service, året runt, och deltar medlemmar på Uppsalafesten som arrangeras en gång per år får de 100 kr rabatt på festbiljetten. Det är väl inte svårt att förstå att Uppsala blir mycket attraktivare om många Uppsalabor aktivt bidrar till att sälja Uppsalas styrkor till besökare, arbetsgivare, investerare, möjliga studenter och så vidare. Framgång byggs alltid genom att enskilda människor känner ett eget positivt ansvar för en bättre framtid.
http://uclubuppsala.se
Bocken i Gävle
Så har julbocken av halm i Gävle åter brunnit. Samma dag som den invigdes. Och medierna hinner under 48 timmar både berätta om den nya bocken, traditionens historik och att den brunnit ner. Vad är den stora marknadsföringen av Gävle värd om vi värderar TV-tid, inslag i sociala medier, radiotid och exponering i gammeltidningarna? Hur svårt kan det vara att förstå att julbocken i Gävle är den kommunens viktigaste marknadsföringsgrej per år, eller? Och nu skriver jag om den ständigt brinnande Gävlebocken... Det finns många sätt att sätta en plats på kartan. Det finns många som tror att Gävle kommun beställer bockbrand en gång om året, typ som en direktupphandling. Om man inte syns så finns man inte i människors medvetande. Finns man inte i människors medvetande kan man inte bli ett alternativ för begränsade resurser. Visst vill vi vara alternativ för begränsade resurser? Attraktiva begränsade resurser. Bränder, inte minst bilbränder, skapar uppmärksamhet. Men de förstör också begränsade resurser. Bortsett från traditionen med påsk- och majbrasor tycker inte jag att bränder är något man vill förknippas med. Vad tycker du?
http://www.sydsvenskan.se/2016-11-28/vakt-gick-pa-toa--da-brandes-bocken
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gävle_goat
http://www.thelocal.se/20151227/swedens-christmas-goat-set-ablaze-once-again
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar