lördag 8 oktober 2022

Smygande kriser

Mänskligt beteende

Varför är grupperingar av svenskar så saktfärdiga? Hur kunde det offentliga Sverige bli så saktfärdigt? Lyssnar man på kompisar i Danmark, Norge och Finland tycker de att det är djupt beklagligt att Sverige på många sätt tappat sin tidigare glans. Visst uppskattar de att vi blir allt ödmjukare mot dem, samtidigt är inte ett svagare och mer instabilt Sverige bra för våra närmaste grannar. Än så länge klarar sig Sverige väl när HDI mäts, det är bara Finland som ligger lite sämre rankade än oss. Jag vill att det nordiska samarbetet kraftigt ska stärkas. Jag ser bara stora fördelar med det. Inte minst kopplat till att allt fler stora frågor numera avgörs på EU-nivå och snart styrs stora delar av vår försvarsförmåga genom NATO. Som svensk statsminister skulle jag satsa mycket tid på att stärka det nordiska samarbetet. Och jag skulle göra det på ett mycket ödmjukt sätt eftersom våra grannar på många sätt är mycket imponerande.

https://hdr.undp.org/data-center/country-insights?utm_source=EN&utm_medium=GSR&utm_content=US_UNDP_PaidSearch_Brand_English&utm_campaign=CENTRAL&c_src=CENTRAL&c_src2=GSR&gclid=CjwKCAjws--ZBhAXEiwAv-RNL2lDjdhTeib3ihQE6mINCSav7TK88AnCzR_bnYIv_hgku6DLTNddHBoCf3IQAvD_BwE#/ranks

Om du vill lära dig lite mer om beteendekunskapen om oss människor, och få ytterligare perspektiv på några av våra senaste stora kriser, ska du med fördel titta på den youtubefilm jag bifogar nedan. Magnus Ekengren på Försvarshögskolan har spelat in filmen som är mycket bra. Jag delar mycket av det han beskriver. Den handlar om "smygande krister" och reflekterar över just faktumet att nödvändiga motåtgärder sker så sent. Som jag bloggade om 2011 kan det vara en del av den svenska kulturen att vara konflikträdd, problem sopas av något skäl gärna under mattan. Ett av mina största personliga bekymmer, och som gett mig en större bekymmersrynka och tunnare hår, är det svenska politiska systemets oförmåga att mycket snabbare reagera ansvarsfullt när allvarliga problem börjar växa i styrka. 

https://www.youtube.com/watch?v=Erc_yt1XtiE

Igår såg jag och dottern en film som heter "Triangle of Sadness". Även den inkluderade perspektiv om idiotisk senfärdighet. En hyfsat olämplig båtkapten som självklart övriga besättningen borde ha "avsatt" i takt med att problemen visade sig vara omfattande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar