torsdag 6 oktober 2022

Urflippat grönt skrytbygge

Hybris

Ett av Sveriges största feltänk är idéerna kopplade till Uppsalapaketet. Det är ett i svenska mått planerat gigantiskt byggprojekt i en liten del av Uppsala stad. Hur kunde det bli så oklokt att dessa planer vuxit sig så stora? Ett av huvudskälen är att små partier gång efter gång får mycket mer inflytande än vad deras valresultat i absoluta tal borde innebära. Proportionaliteten är satt ur spel som forskare inom statsvetenskap skulle uttrycka det. Matematiken efter val och möjliga maktpakter har avgörande betydelse för vad som är möjligt. Uppsalapaketet är i huvudsak ett Miljöpartiprojekt. Enskilda miljöpartister kan vara mycket kloka personer, i grupp har de dock visat sig vara mycket olämpliga att ha ledande roller. 

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/experten-om-laget-i-uppsala-politiken-up-far-oproportionerligt-stort-inflytande/rxxmqkyr

När Uppsalapaketet formades var Miljöpartiet i Sveriges regering och Peter Eriksson var bostadsminister. I Uppsala kommun var Miljöpartiet i styret, tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Även i Region Uppsala var Miljöpartiet i styret, tillsammans med Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna. Johan Edstav, Miljöpartiet, var regerings förhandlare för att hitta några platser i Sverige där en ny miljövänlig stad skulle byggas med lite ekonomiskt stöd från våra nationella skattepengar. Och Uppsala läns landshövding, Göran Enander, har en bakgrund som statssekreterare åt ett miljöpartistiskt statsråd. Ofta genom vår mänskliga historia händer saker av tillfälligheter, Uppsalapaketet är inget undantag. Den misslyckade bostadspolitiken, under MPs ledning, behövde några politiska vinster. Utifrån vad jag skriver ovan blev Uppsala den perfekta platsen för experimentet.

Uppsalapaketet är en miljöpartistisk våt dröm som de på grund av ovan möjligheter kunde driva fram. För mig har det varit intressant att konstatera att ingen journalist gjort någon beskrivning av hur detta gigantiska och felplacerade projekt växte fram. Varför skulle de göra det? Jo, för att Uppsalapaketet är feltänkt att bygga i en redan befintlig stad med allt vad det innebär. Om man nu så gärna vill bygga en helt ny stad ska man bygga en helt ny stad och inget annat. Och staten ska stå för mycket mer av de enorma finansieringsbehov som krävs. Bara behovet av ökad sjukvårdskapacitet på kort tid är i sig själv ett dyrt och kompetensmässigt svårt delprojekt.

Under den nyligen avslutade valrörelsen kritiserade Utvecklingspartiet demokraterna, UP, regelbundet framförallt Centerpartiet och Moderaterna för deras dubbelspel kopplat till spårvägsfrågan. Trots att UP gång efter gång upprepade att särskilt Centerpartiet och Moderaterna talade med kluven tunga vare sig svarade dessa partier seriöst på kritiken eller grävde några journalister i tillgängliga fakta. Varför talade då Moderaterna och Centerpartiet med kluven tunga? Det har jag vetat hela tiden. För att få makten i Regionen gjorde Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna ett regionalt regeringssamarbete med Miljöpartiet. För Miljöpartiet är spårvägsprojektet religiöst viktigt. Moderaterna och Centerpartiet kunde inte längre driva den linje de tidigare haft i regionen. Innan de blev beroende av Miljöpartiets stöd var de spårbart mycket skeptiska till spårvägsprojektet. Små partier som de större är beroende av, för att få ihop maktmatematiken, kan påverka mycket. Om det kan man tycka mycket. Det är dock helt fel att bygga ut Uppsala på det sätt som Uppsalapaketet innebär. Det är ett hybrisprojekt skapat av stadsvurmande miljöpartister. Nu är det dags att tänka klokt och bygga ut Uppsala smartare längs redan befintliga tågspår. Gör om! Gör rätt! Bifogar en länk som ger en ”mysig” beskrivning av vad Uppsalapaketet är. Om man synar planernas täthet och höjder är det inte lika mysigt.

https://www.youtube.com/watch?v=4yI4DGyF8Q8

Kan man gå så långt att man kan kalla Uppsalapaketet för vansinnig "green-washing"? Ja, det kan man. Miljöpartiets våta dröm är ur ett social-, ekologiskt- och ekonomiskt hållbarhetsperspektiv mycket sämre än att bygga ut Uppsala enligt Utvecklingspartiet demokraternas förslag. Det förslaget är betydligt varsammare i Uppsalas stadsdelar och betydligt mer omfattande i samhällen längs norra delen av Ostkustbanan, västerut längs Dalabanan och österut längs Länna jernväg. Det är hög tid att göra om och göra rätt.

https://ecotree.green/sv/blog/vad-aer-greenwashing-och-varfoer-aer-det-daaligt

Bra att den kommande svenska regeringen nu redan börjat fatta beslut i en klokare riktning avseende infrastruktursatsningar. Nedan SVT-reportage är mycket positivt. Det är hög tid för Uppsala att göra det samma. Två till spår ska byggas skyndsamt utifrån nationella intressen. Spårvägsprojektet ska stoppas och omförhandlas till miljövänliga bussystem där Scania och Volvo kan konkurrera. Uppsalapaketet ska sägas upp och omförhandlas så att det nya Uppsalapaketet stärker hela vår geografiskt stora kommun.

"Regeringen som Ulf Kristersson (M) vill bilda vill inte bygga den omdebatterade höghastighetsjärnvägen, rapporterar Ekot. Det står nu klart efter en gemensam följdmotion som lämnats in på måndagen."

"Bygget har varit omdebatterat sedan start och både SD och M har tidigare sagt nej till den rödgröna regeringens miljardsatsning. Enligt Ekot beräknas projektet kosta uppemot 400 miljarder kronor. Arbetet med banorna pågår, även om de inte väntas stå klara än på många år. Sträckorna som är på tal är Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besked-fran-m-kd-l-och-sd-ingen-hoghastighetsjarnvag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar