tisdag 25 oktober 2022

Inne eller ute

Möjligheten att påverka på riktigt

Konstruktiv opposition är nästan lika viktigt som att politiskt styra. Självklart är det en stor skillnad mellan att äga ansvaret för agendan mot att förhålla sig till agendan. En annan stor och tidskrävande skillnad mellan att styra och att vara i opposition är att styret kräver många representativa uppdrag. Vissa tycker det är kul, och ”det ger media”, men allt för ofta är det tidstjuvar från viktigt operativt arbete.

När jag inledde min tid som heltidspolitiker var det i politiskt styre. Efter en tid i politisk opposition kan jag lätt konstatera att oppositionsrollen är mycket viktig och ofta rolig. Samtidigt har en av mina vänner rätt om att man mest ”skriver i vatten”. Det vill säga att det man driver på i opposition sällan får någon påtaglig effekt. Nu, den kommande mandatperioden får jag och många UPare förmånen att prova på en hybridtillvaro i det viktiga politiska arbetet. Tillsammans med alla UPare ska vi både hedra Hållbarhetsöverenskommelsen med Socialdemokraterna parallellt med att vi är ett oppositionsparti. Ett sätt att se på denna tid som stundar är att hybridlösningar för drivmedelskonstruktioner inom fordonsindustrin länge varit populära. Ett annat sätt att betrakta resultatet i valet på är att hålla med om att "politik är det möjligas konst". Nedan en replik på en insändare nyligen i UNT.

"Alla valda partier måste förhålla sig till valresultatet. Utifrån valresultatet försöker alla partier formera sig för att hitta samarbetsformer som gör att en kommun, en region och staten politiskt kan styras. Jag utgår ifrån att samtliga partier fokuserar på att hitta samarbeten som bäst säkrar att den egna sakpolitiken får ett så stort genomslag som möjligt, och att man får uppdrag som gör att man kan säkra efterlevnad av gjorda överenskommelser." 

"Att ”kohandla” är en nödvändighet för partier som måste förhålla sig till valresultaten och kompromissa med andra partier för att få ihop lösningar som gör att till exempel en kommun kan styras. Det finns inga alternativ om man vill få ett inflytande i, eller över, ett politiskt styre. Nationellt har vi nu bevittnat ett exempel och som landade i Tidöavtalet. Runt om i landet bildar partier alla möjliga varianter av samarbeten som inte alls speglar hur samarbetena formas i riksdagen." 

"En stor majoritet av UPs styrelse har efter ordentliga överväganden kommit fram till att det minst dåliga för Uppsala, och bäst för att UP ska kunna säkerställa avtalsefterlevnad, var att teckna Hållbarhetsavtalet med Socialdemokraterna. UPs partistyrelse har på inget sätt förlorat vare sig moraliska eller etiska kompass. Sakpolitik och pragmatism ska vägleda UPs beslut. Partiet är fortsatt under uppbyggnad men har en tydlig värdegrund som också ska vägleda alla medlemmar." 

https://unt.se/insandare/artikel/alla-partier-maste-forhalla-sig-till-valresultatet/l64g869j

En mycket positiv effekt av Hållbarhetsavtalet är att jag får möjligheten att kraftfullt växla upp kommunens näringslivsstöd. Med tanke på det usla företagsklimatet, rankat av Svenskt Näringsliv på plats 247 av 290 svenska kommuner, är det mycket bra och hade aldrig hänt om Alliansen i en svag minoritet hade försökt styra. Att Hållbarhetsavtalet landade i den lösningen beror främst på att både ordförandeskapet i kommunens moderbolag och näringslivsarbetet inte ska drivas politiskt färgat. Dessa uppgifter ska vara helt fokuserade på invånarnytta per skattekrona/avgift, positiv tillväxt och minskat byråkratiskt motstånd. Låt det faktiska resultatet framöver tala sitt tydliga språk. Att ha möjligheten att på allvar kunna påverka är mycket kraftfullare än att "skriva i vatten".




2 kommentarer:

  1. Det skall bli intressant att följa ”invånarnyttan” för UPP framöver och att samtidigt förbli trogen sina UPP värderingar i detta nya politiska landskap i Uppsala

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att jag tolkar dig som att du har en konstruktiv ansats. Ja, vi får se hur väl UP lyckas säkra att vi får en mycket bättre väg framåt avseende hur Uppsala byggs ut, vilken kollektivtrafik som ska användas de närmaste 20 åren och hur vi förbättrar kvalitén i skolan, äldreomsorgen och företagsservicen.

      Radera