söndag 2 oktober 2022

Kollektivtrafikens misslyckande

Relevanta erfarenheter och meriter

Hur är det möjligt att misslyckas så extremt med kollektivtrafiken i Region Uppsala? Hur svårt kan det vara att sköta en verksamhet, som finns runt om i hela världen, inte minst i alla andra av Sveriges regioner? Gång efter gång får jag höra frustrerade skolelever svära över bussar som inte går i tid. Gång efter gång får jag på företagsbesök höra hur kraftigt negativt de drabbas av kvalitetsbristerna inom kollektivtrafiken. Flera företag lyfter också upp hur illa planerade nya industriområden är med busshållplatser.  För oss i Utvecklingspartiet demokraterna är en del av problembilden mycket tydlig, vi saknar politiskt ansvariga med relevanta erfarenheter och meriter. Det är faktiskt befängt att tro att den högsta ledningen kan vara lekmän och att det räcker med väl betalda tjänstemän för att praktiskt orienterade verksamheter ska fungera. Kollektivtrafiken i Uppsala är ett lysande exempel på att kompetensbristen i toppen, bland partiernas tillsatta partimedlemmar, får kraftigt negativa effekter för oss invånare. 

Läs gärna i nedan bifogad länk vad Region Uppsalas så kallade Trafik- och samhällsutvecklingsnämnd är ansvarig för. Och googla på nämndens ledamöter för att värdera om de har relevanta erfarenheter och meriter för att väl klara sitt viktiga uppdrag. Det är hög tid att vi väljare synar partiernas kandidater bättre. Och seriösa journalister, som vill göra samhällsnytta, borde göra det samma. Det är ingen tvekan om att det finns några som är väl meriterade för ett liknande viktigt uppdrag, men allt för få. Det blir mycket dyrt för berörda invånare.

https://regionuppsala.se/politik-och-paverkan/sa-fungerar-politiken/styrelser-och-namnder/

Viktor Janriks debattartikel i UNT är mycket läsvärd. Det viktigaste med väl fungerande kollektivtrafik är att man kan lita på att tidtabellerna fungerar. Då kan man komma till jobbets viktiga möten. Då kan man hinna hämta sina barn på förskolan i tid. Då kan man i tid hinna till träningstiden med fotbollslaget och så vidare. Inte minst ur ett miljö- och klimatperspektiv är den usla kollektivtrafiken ett stor misslyckande. Varför ska de som har råd välja kollektivtrafik före bil när kollektivtrafiken håller så dålig kvalité? På toppen av det vill vissa inom Uppsalapolitiken att vi ska införa spårvägar också...... 

"Det senaste året har det varit mer regel än undantag att det inte fungerar med pendlingen. Om Uppsala ska leva upp till sitt motto “Välkommen hit, välkommen hem” behöver tågtrafiken säkras och kommunalskatten sänkas. Det är i synnerhet viktigt för att hålla kvar alla unga vuxna och tidigare studenter som överväger om de ska vara de som drar, eller stannar kvar."

"För många leder förseningarna till funderingar om man ens kan bo kvar i Uppsala. Inför hösten har MTR ställt in fyra avgångar varje dag. Detta beror på personalbrist som företaget har haft lång tid att justera för. Dessa fyra inställda avgångarna är alltså de som redan nu är planerade. Ingen vet hur många avgångar som faktiskt kommer att komma fram."

"SJ:s hantering av tågkaoset har också varit alltför dålig. Framförallt är det den bristande kommunikationen som skapar irritation. Det som upplevs frustrerande är inte bara att tågen ställs in, utan hur man som betalande kund blir behandlad. Inställda avgångar meddelas med kort varsel och ursäkter med som att det saknas både tåg och personal."

"Uppsalas skatter är för höga. Vi riskerar att få en ännu högre skattesats om unga arbetare flyttar från staden. Skatten ligger över rikssnittet och varje månad betalar man nästan 750 kronor mer i skatt jämfört med någon som bor i Stockholms kommun. Ett ungt par som står i valet och kvalet mellan att pendla från Uppsala eller flytta till en förort i Stockholm, där skatterna är lägre, förlorar ekonomiskt på att bo kvar, även med de högre boendekostnaderna i Stockholm. Argumenten att stanna kvar blir försvinnande få."

"SJ och MTR behöver leverera på sina åtaganden och sluta ducka för berättigad kritik. Den frustration som finns behöver tas på allvar om vi inte ska förlora viktiga skattebetalare. För ingen av oss pendlare vill fortsätta vakna med klumpen i magen om vi kommer att komma till jobbet eller inte."

https://unt.se/debatt/artikel/uppsala-har-inte-rad-med-fortsatt-tagkaos/rgy878xr

Vet du vilka politiker, och partier, som har störst ansvar för den dåligt fungerande kollektivtrafiken? Det vet jag. Det är hög tid att stänga ner spårvägsprojektet i Uppsala. Det är hög tid att få ordning på buss- och pendeltågtrafiken i Region Uppsala! Hur svårt kan det vara? Fråga det avgående politiska styret i Region Uppsala. I Bollnäs bygger de inga spårvägar… men mycket billigare, men dyra, simbassänger…

Säg upp Uppsalaavtalet! Nu lämnar även politikern, infrastrukturminister, Eneroth inom kort politiken, så möjligheterna till omförhandlingar är vidöppna! När börja omförhandla? Nu! När? Nu! Nu! Nu! Två ytterligare spår mellan Uppsala och Stockholm är tveklöst 100 procent en nationell angelägenhet.

https://www.dn.se/sverige/s-veteranen-darfor-lamnar-jag-riksdagen/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar