Makt nära dem som ska lösa uppgifterna
Centralisering av makt, och massivt med administrativ personal, leder alltid till mycket sämre möjlig utveckling för alla grupperingar av människor. Det gäller i alla sammanhang. Beteendevetenskapen är tydlig. Människor växer sig starkare och blir generellt mer tillfredsställda när vi både får ansvar och befogenheter. Hur svårt kan det vara att förstå att mer makt till personalen att lösa sina uppdrag i skolan, äldreomsorgen, sjukvården och så vidare garanterat leder mot bättre resultat? Nu är det verkligen tid för att riva många pyramider inom offentlig sektor! Pyramider som både leder till sämre invånarnytta och dålig arbetsmiljö. Pyramidrivandets tid kommer också att stärka svensk civilförsvarsförmåga. Toppstyrda och trögrörliga organisationer är inte resilienta (motståndskraftiga). Det är dags för ”Riv pyramiderna reformer”.
https://www.synonymer.se/sv-syn/resilient
”När tidningen Chef rankade de största händelserna i svensk ledarskapshistoria kom Riv pyramiderna! etta. När omvärldsbevakningsföretaget Kairos Future frågade 1 700 svenska chefer vem eller vad som hade betytt mest för deras karriärutveckling svarade 48 procent Jan Carlzon. Ingen annan händelse eller person fick mer än någon procents svarsfrekvens.”
https://vdtidningen.se/renassans-for-riv-pyramiderna/
För att bygga framtida positiva samhällen behövs erfarna och meriterade politiska företrädare i länder där skattetrycket är högt. Högt skattetryck innebär ofta att det offentliga styr över stora resurser. Det innebär att politiker styr över stora resurser. Det borde därför vara självklart att vi röstar fram erfarna och meriterade politiska företrädare. Hur gör vi det i bättre utsträckning än nu? Samtidigt behöver oerfarna människor med maktambitioner bättre coaching för att växa in i en roll där ansvaret är stort och komplexiteten omfattande. Det är självklart inom näringslivet. Det är tyvärr inte självklart kopplat till de offentliga högsta uppdragen, de politiska uppdragen.
Anna Dahlberg, Expressen, ger ett bra Polis exempel på dysfunktionell organisation. Och det är viktigt att fokusera på få och de viktigaste verksamhetsmåtten. Gör om! Gör rätt!
”En central ambition med polisens omorganisation 2015 var att polisen skulle komma närmare medborgarna. Inte heller på det området har polisen lyckats. Visserligen har det börjat fyllas på med fler nyutexaminerade poliser ute i lokalpolisområdena (fattas bara med tanke på den stora utbyggnaden). Men det är långt kvar till målet om en lokalt förankrad poliskår, som känner sitt område och har vunnit invånarnas förtroende.”
”Det är fortfarande fler som arbetar på polisens HR-avdelning än som verkar som områdespoliser runtom i Sverige, enligt siffror från Polisens årsredovisning. Det är faktiskt bisarrt.”
”När Riksrevisionen granskade polisens närvaro i utsatta områden fann man att det fattades områdespoliser i var tredje lokalpolisområde. Lika mörk är bilden i en rapport från polisens egen tillsynsenhet från i fjol. Slutsatsen är att polisen inte har någon koll på hur områdespoliserna används. Hälften av dem har inte ens fått ett geografiskt tilldelat område. I stället har de kommit att användas som ett slags vikariepool. Till listan över polisen misslyckanden kan också läggas vårens passkaos och påskkravaller. För att summera: Det förväntade resultatlyftet har uteblivit trots mångmiljardsatsningarna. Tvärtom uppvisar polisens kärnverksamhet allvarliga brister.”
”Det snabbaste sättet att få till stånd en förändring är att se till att polisen presterar bättre.”
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/detta-duger-inte-byt-ut-rikspolischefen/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar