fredag 13 augusti 2021

Massor att sälja

Uppsalas alla berättelser och imponerande invånare

Det är en bedrift att inte lyckas göra Uppsala till en mycket attraktivare destination för turister. En destination som tveklöst kan fylla på med minst två till tre dagars intressanta upplevelser och mycket lärorikt. Inte minst våra kaféer och restauranger med hög kvalitet erbjuder bra värde för pengarna under minst tre dagar. 

Några av mina enkla turistfrämjande förslag har varit att skapa en ”vackra stigen” i city med fokus på berättelser om intressanta människor med kopplingar till historiska byggnader och/eller platser. Självklart finns mängder av vetenskapliga skatter att populärförpacka och därigenom också uppmuntra framtida elever och göra kunskpscentrumet Uppsala populärare. Inte minst Ångströms, SLUs kunskaper om växter, evolutionslärans och medicinforskningens berättelser är dåligt populärförpackade. Och detta trots att Uppsalas skattebetalare länge finansierat så kallade näringslivsfrämjande verksamheter. Att påstå att snabb förbättringsmöjlighet är enkelt att åstadkomma är en underdrift. 

Mitt senaste förslag i kommunfullmäktige för att göra Uppsala mer attraktivt för turister och Uppsalabor var att jämt fördelat under ett år, kopplat till något lokalt historiskt intressant, skapa temaveckor. Temaveckor med massor av möjligheter att fylla med konferenser och andra aktiviteter som både stärker Uppsalas företagande och Uppsalabornas globala nätverkande. En tydligt temaorienterad indelning av större arrangemang har många fördelar. Inte minst är tydlighet i sig självt en stor fördel för att nå ut till många människor. Liknande temaveckor stärker våra affärskontakter och akademiska utbyten och gör Uppsala roligare och mer utvecklande att leva i. Att börja med temaveckor är inte särskilt svårt. Att bygga upp dem till årliga globalt attraktiva arrangemang tar tid men är tveklöst möjligt. 

Det är minst sagt upprörande att Uppsala kommun inte kan lyckas mycket bättre med att bli en attraktiv destinationsort för turister. Med alla resurser som skattebetalarna pumpar in i Destinationsbolaget och i ”Näringslivskontoret” borde vi få ett mycket bättre mätbart positivt utfall. Gör om! Gör rätt!

https://www.tripadvisor.se/Attractions-g189871-Activities-Uppsala_Uppsala_County.html

Tydlighet brukar belönas av oss människor. I vart fall av de människor som attraheras av de budskap, tjänster eller produkter som säljs. Det är inte förvånande att Stefan Löfven generellt tappar i förtroende bland Sveriges röstberättigade. Det är inte heller förvånande att vänsterledaren ökar när V nu tydligt kommunicerar delar av sin politik och tydligt säger att de inte längre enbart är en ”dörrmatta” för all form av maktpolitik från sossarna. Tillit skapas genom att man lever som man lär och att man står upp för det man företräder. Det är bland annat för att vinna brett invånarförtroende som jag dagligen bloggar. Det gör mig till den svenske politiker som tydligast visar vilka värdegrunder jag har, vad jag tycker om mycket och varför jag tycker så.

https://www.expressen.se/nyheter/dadgostar-fortsatter-oka-kristersson-forbi-lofven/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar