fredag 27 augusti 2021

Energiförsörjning i en ny tid

Säkra energiförsörjningen

Energiförsörjning, till attraktiva priser, är kritiskt för att bygga ett generellt välståndssamhälle. Därför har också Utvecklingspartiet demokraterna lagt ner mycket tid på energiförsörjning. Solen och vätgasen har huvudroller att spela men det räcker knappast för att mätta ett digitalt och elektrifierat samhälle.  Det är enorma investeringar som äger rum både från stater och företag runt om i världen i vätgasteknik och solenergi. För oss svenskar är det tragiskt att energipolitiken får styras av miljöpartister. Karin Pihl, GP, och Malin Siwe, Expressens, skriver läsvärda artiklar som jag bifogar nedan.

Varför den rödgröna regeringen konsekvent vägrat att ta ansvar i den här frågan under sina snart sju år vid makten är inte svårt att lista ut. Miljöpartiet är ideologiska kärnkraftsmotståndare. Miljö- och klimatminister Per Bolunds egen vision är att Sverige inte ska ha några reaktorer i drift om tio år. Samtidigt som man med laddstolpar och elcykelpremier vill elektrifiera samhället förstör man möjligheterna att producera leveranssäker el.”

https://www.gp.se/ledare/mp-s-makt-över-energifrågorna-skadar-sverige-1.53552481

https://www.expressen.se/ledare/malin-siwe/mps-miljopolitik-ar-rena-lotteriet/

I tidningen Ny Teknik kan vi läsa en intressant artikel om hur tågen inom kort kan ersätta disel med vätgas. 

"För första gången rullar ett passagerartåg drivet av vätgas i Sverige. Med fordonet hoppas tågjätten Alstom kunna starta en debatt om hur dieseldriften ska bort från landets järnvägar."  

https://www.nyteknik.se/premium/passar-vatgastaget-in-pa-den-svenska-jarnvagen-7019465

I nedan artikel i Aftonbaldet, från Utvecklingspartiet demokraterna, ger vi uttryck för hur viktigt vi anser det vara att även Uppsala och övriga Sverige börjar utnyttja miljövänlig vätgasteknik. #updem

"För att nå EU:s mål krävs elektrifiering av fordonens drivlina. Elektricitet som tillverkas med hjälp av vätgas och bränsleceller kommer att krävas. Bränslecellsdrift är mycket energieffektiv; ett kilo vätgas innehåller energi motsvarande cirka tre liter diesel. Det tar bara ett par minuter att fylla en tank som driver fordonet en längre sträcka än en laddbar elbil."


"I bland annat Tyskland är man medveten om utvecklingen och där finns det i dag drygt 60 vätgastankstationer. I Sverige finns för närvarande enbart fem stationer men fler är under planering inom ramen för det EU-finansierade projektet Nordic Hydrogen Corridor. Vätgasen har stor potential även inom exempelvis bostadssektorn. I Mariestad byggs till exempel en förskola som är självförsörjande på energi och som skall stå klar år 2021."


"Eftersom en hel del biogas produceras i Uppsala kan det vara intressant att nämna att biogasen med känd svensk teknik kan omvandlas till den renare vätgasen som efter förbränning blir enbart vattenånga. Vätgasen går dessutom att lagra. Att satsa på ett samspel av solceller, bränsleceller och vätgas kan, förutom att bidra till en bättre luftmiljö, också bidra till att belastningen på Uppsalas underdimensionerade elnät reduceras betydligt. Alternativa energikällor är viktiga för att samhällsbärande funktioner som till exempel kollektivtrafiken skall fungera tillfredsställande."

"I Uppsala kommuns befintliga planer finns vare sig besked eller tankar om etablering av vätgastankstationer eller initiativ för att ta tillvara överskottsel och tillverka klimatneutral vätgas i anslutning till den kommande batteridepån i Gränby. Finns det överhuvudtaget några innovativa konkreta tankar eller lösningar utöver energilagring i batterier och tillverkning av biogas? Vår omgivande miljö är betydelsefull för vår överlevnad. Det är viktigt att ansvariga politiska beslutsfattare i såväl Uppsala kommun som Region Uppsala tydliggör sin syn på utvecklingen av vätgas som energibärare och del av Uppsalas framtida energiförsörjning. Vi anser att vätgas ska vara en viktig del av vår förmåga att säkra tillräcklig energiförsörjning. Utan tillräcklig energiförsörjning tappar Uppsala både attraktion och konkurrenskraft."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zGJW84/uppsala-borde-satsa-pa-vatgas-efter-corona

Tyvärr har Sveriges riksdag och regeringar inte gjort i närheten av tillräckligt för att säkra nödvändiga leveranser av energi runt om i Sverige. Inte minst i Uppsala har vi stora utmaningar med att säkra våra medel- och långsiktiga behov av energiförsörjning till bostäder och verksamheter. Expressens ledare skriver läsvärt om det nedan. Sverige behöver prioritera vilka infrastruktursatsningar som är viktigast för att framtiden här hos oss ska bli positiv. Att säkerställa energiförsörjning och dricksvattenförsörjning är väldigt mycket viktigare än att satsa vansinnigt mycket pengar på en ny höghastighetsbana för tåg i ett fortfarande glesbebyggt land.

"Minns hur statliga Vattenfalls vd Lars G Josefsson redan 2006 tog första spadtaget för ett koldioxidlager i marken utanför Cottbus tillsammans Tysklands kansler Angela Merkel. Det gjorde att amerikanska tidskriften Time utsåg Josefsson till European hero 2005. I verkligheten blev det inget alls. Gaslagret fick inget tillstånd.”

"Även om inte varje klimatvänlig storsatsning blir av ökar elbehovet kraftigt. Och det samtidigt som de första generationernas vindkraftverk gjort sitt och måste ersättas. Det krävs enorma investeringar, och ledtiderna från beslut till produktion kan inte fortsatt vara lika långa som nu."

"EU har inte tagit målkonflikterna på allvar. Och gör det inte heller i den kommande taxonomin, reglerna för vad som får räknas som tillräckligt klimatnyttigt. Om EU och Sverige ska nå sina högt satta mål, klimatneutralt 2050 respektive 2045, måste en del miljöbedömningar bli mindre försiktiga. För klimatet skull."

https://www.expressen.se/ledare/klimatet-maste-fa-ga-fore-miljon/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar