söndag 30 september 2018

Var ska alla bo

90-talskrisen
Du som är i min ålder fick ordentligt uppleva den stora 90-talskrisen i Sverige. Det var bland annat en våldsam slakt på fastighetsvärden som för många människor fick förödande konsekvenser. Konsekvenser som många fortfarande lider av. Jag tillhör skaran som är övertygad om att läget på bygg- och bostadsmarknaden är mycket allvarligare än vad vi riktigt förstått. Efterfrågan finns på bostadsmarknaden men inte betalningsförmågan. Och i ljuset av riksdagens oförmåga att reformera bygg- och bostadsmarknaden kan vi inte förvänta oss någon magisk förändring som plötsligt ger människor bostadsmöjligheter som matchar deras plånböcker. Om du vill få en bättre känsla för hur nära nästa lågkonjunktur vi är kan du med fördel läsa nedan artikel i Veckans affärer. Mysig söndagsläsning.... Med all rätt kan man undra var alla människor i behov av bostad ska bo med tanke på bristen på ”prisvärda” bostäder. Och varje dag finns fler ungdomar som vill flytta hemifrån och invandrare som anländer. Håll i hatten!
https://www.va.se/nyheter/2018/09/28/glom-att-boprisfallet-ar-over-varnar-sbab-sa-mycket-lagre-kan-din-bostad-varderas-om-4-ar/?utm_campaign=VeckansAff%C3%A4rer_180928_Username&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=ecbab66f0e5447e99936dda5fc4532c4&elq=a02f8775f6c74b25a0a937ad6a99a804&elqaid=19404&elqat=1&elqCampaignId=13824
E C Uppsala ett historiskt 
Dagens kalkon
Leif Johansson. Visst hade C Uposala kunnat få ett ännu bättre kommunvalsresultat om vi haft allt valrörelsefokus på de viktigaste sakfrågorna. Samtidigt gjord C Uppsala ett historiskt bra val som bland annat innebar att C nu är större än L lokalt. Det är mycket kul. Även om det mycket sannolikt bidragit till Ls stora svek mot väljarna. Jag har själv förordat ett delat ledarskap för att bättre klara av att kommunicera ut både stads och landsbygdsperspektiven i vår politik. I just Uppsala tror jag vi lyckats mycket väl med att kommunicera vår helhetspolitik som en kommun råder över. Det finns gott om människor som i praktiken upplevt mitt ledarskap. De kan säkerligen vittna om det är kompetent och respektfullt eller inte. En del av vad jag står för finns beskrivet i min bok ”En stund på jorden”. Det är intressant att några få inom C vill hjälpa L att ta bort ljuset från deras stora svek och istället försöka få igång en snackis om en ickefråga. Självklart finns rättshaverister och makthungriga även inom C. Men i ett provval, i en Nomineringsstämma och i valet har jag STORT fått medlemmars och väljares förtroende att leda Centerpartiet. Och mitt ledarskap tolererar inte respektlöshet och intrigeranden.
http://mobil.unt.se/asikt/debatt/tva-ledare-ar-battre-5091669.aspx

Dagens stjärna
Johan Rudström. Kloka reflektioner på Liberalernas stora svek mot väljarna. Det fanns definitivt bättre alternativ än det kortsiktigt egennyttiga som Liberalerna valde. Jag hoppas framtidens dom blir hård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar