söndag 2 september 2018

Feg eller modig

Hjärta och hjärna
Jag träffar i valtider fler Uppsalabor än annars. Jag är alltid mån om att hela tiden vara tillgänglig och närvarande bland dem jag företräder. Under valtider blir det mer möjligheter till invånarmöten eftersom de flesta formella möten gör uppehåll. Jag erkänner att det är mötena med Uppsalaborna som jag tveklöst uppskattar mest med mitt förtroendeuppdrag. Hur ska jag väl kunna företräda oss Uppsalabor om jag inte ute i Uppsalabornas olika verkligheter får lyssna och se hur det är? Det går inte att väl utföra uppdraget som folkets företrädare om man inte på allvar försöker bilda sig en rimligt korrekt bild av den verklighet som annars lindas in subjektivt av tjänstemän och andra politiker. Riktig verklighetsuppfattning kan man bara få genom att på riktigt uppleva den verklighet man vill försöka förstå. Om man inte på riktigt förstår hur det är blir debatter och ställningstaganden alltid värdelösa, eller leder i vart fall inte emot lösningar på problem. Bara genom en god verklighetsförståelse kan respektfulla samhällsdebatter göra nytta där ”hjärna och hjärta” används i sakargument för eller emot något som föreslås. Att inte ta sig tiden att på riktigt förstå den verklighet man har makt att påverka är inte bara korkat, det är också fegt. Vissa politiker gömmer sig bakom ideologiska dimmor. Det duger inte! I en kommun är vi i den verkliga verkligheten. För att kunna bidra i problemlösning måste man förstå ett problem på ”djup och bredd”. Förnekelse av problem, eller förringande av problem, är en usel strategi mot en bättre framtid.
I min bok ”En stund på jorden” lyfter jag bland annat fram Anna Dahlberg som en av våra allt för få modiga ledarskribenter. Ledarskribenter som använder både hjärta och hjärna i sina analyser och i sitt tyckande. Och ledarskribenter som vågar ta i känsliga frågor i landet som är fullt av konflikträdda personer. Den som vågar lyfta upp känsliga problem har gott om mod eftersom ”tyckarelitister och hjärttänkare” med kraft kommer att attackera den som ”hjärtlöst” problematiserar. Som när jag för åtta år sedan problematiserade om brottslighet mot LSS-systemet. Istället för att debattera missbruk och brottslighet mot ett system till för våra svagaste blev fokuset från vänster och naivister på att jag tyckte att dessa kriminella som stjäl från våra svagaste borde straffas mycket hårdare! Visst var jag då politiskt naiv när jag gjorde en ”straffkoppling” som användes i USA. Men sakfrågan, var tog den vägen? Ett av huvudskälen till att jag tycker att det är ok att betala skatt är att vi som har turen, och förmånen, att må bra och tjänar pengar ska bidra till anständiga levnadsförhållanden för våra svagaste. Vi har samtidigt en verklighet med begränsade resurser. Begränsade resurser måste användas klokt! Anna Dahlberg fortsätter att vara modig. Hon fortsätter att använda både hjärta och hjärna kopplat till sitt tyckande. Vi ska tveklöst hjälpa våra svagaste på ett bra sätt. Samtidigt lever vi ständigt med intressekonflikter och begränsade resurser. Och inga pengar ska läcka ut till organiserad brottslighet! Läs gärna Dahlbergs ledare nedan.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/assistansen-ar-den-nya-migrationsfragan-i-debatten/
Dagens kalkon
Alex Schulman. Han tillhör i allra högsta grad de personer som starkt bidragit till SDs stora väljarframgångar. Jag delar synen att det är tragiskt att det svenska folket klyvs och att polarisering blivit en verklighet i ett land som länge klarade av att ha stora sakpolitiska konflikter utan att samhörigheten ifrågasattes. Länge förnekades växande problem, en misslyckad integrationspolitik och en ”mobbing”-strategi mot SDs företrädare får ett högt och sorgligt pris. Politiken i Sverige är på många sätt i djup kris.

Demokratiska plattformar ska vara arenor där vi folkföreträdare sakligt ska föra respektfulla sakdebatter. Och media borde ”bara” förmedla de sakpolitiska skillnaderna och låta bli att göra något parti till ett mobboffer som därför bland annat attraherar många missnöjesväljare. Väljare som röstar emot det politiska etablissemangets självgodhet och mot oförmågan att lösa allvarliga samhällsproblem. Feghet för att kalla ”en spade en spade” har starkt bidragit till det demokratiska haveriet. Och självgodheten hos politiska företrädare som kampanjar för egen vinnings skull utan respekt för valresultat och hur man bäst vinner väljarnas förtroende. Mycket tyder på att det kommer att bli värre innan det blir bättre igen. Jag efterlyser mer hjärna inom politiken! Jag förväntar mig en rimlig balans mellan hjärta och hjärna bland ledande politiker och mediatyckate. Schulman är en av dem som starkt bidragit till att mycket negativa och inåtvända krafter stärkts kraftigt de senaste åren.
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/svts-duell-visar-hur-dumma-vi-ar/

Dagens stjärna
Du, som ger dig själv en chans att ännu mer uppskatta din unika stund på jorden genom att läsa min bok ”En stund på jorden”. Jag kan garantera att ”bara” mitt urval av kloka citat är värda bokpriset. Varje människa är unik och det gäller att ta vara på den korta stund vi är oss själva på jorden. Nedan har du länkar till nätplatser att köpa den ifrån. Den fantastiska Laleh bjuder också på ett kreativt och vackert ”En stund på jorden” budskap i sin bifogade vackra låt och danskoreografi.
https://youtu.be/9XojNnZho-s
https://www.vulkanmedia.se/butik/beteendevetenskap/en-stund-pa-jorden-av-stefan-hanna/
https://www.adlibris.com/se/bok/en-stund-pa-jorden-9789163983900?gclid=Cj0KCQjwlK7cBRCnARIsAJiE3MgERQ5FUD-Lee8wXJiYgUTaoO61wSjeilE-l2atpjPmGPjdueZ_RPoaAozpEALw_wcB
https://www.bokus.com/bok/9789163983900/en-stund-pa-jorden/?source=googleps&gclid=Cj0KCQjwlK7cBRCnARIsAJiE3MgaPLE9lE626PlgVNGX96YNohHH-tDdeix3Bh2kBnO0cV7SjN7dT6saAnRZEALw_wcB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar