Framsteg har sina pris
Både du och jag föll omkull de första gångerna vi försökte gå. Efter ett stort antal fall lyckades de flesta av oss att stappla fram. Efter ytterligare en tid lyckades de flesta av oss innan 14 månaders ålder att gå, trots otympliga blöjor. Inga framsteg går från helt "nybörjare" till världsklass på kort tid. All utveckling tar mer eller lång tid. Inom högteknologi har jag lärt mig att det inte är de tekniska möjligheterna som sätter tidkäppar i hjulen, det är människans förmåga att i stora volymer ta till sig teknikens möjligheter. Det är inte allt för länge sedan som därför användarvänlighet blev viktigt för alla bolag som erbjuder konsumentprodukter. Utan undantag törs jag påstå att alla framgångsrika företagare haft stort fokus på användarvänlighet. Och många av de mest framgångsrika företagarna har varit duktiga på att agera i marknader som fyller behov och som saknat mycket regleringar.
Självstyrande bilar är redan ett faktum. De finns och de testas för fullt. Inom 10-15 år är jag säker på att vi har flera större städer i världen där du är tvungen att låta ett självstyrande system ta kontroll över din bil inom en viss zon. Det kommer att innebära enormt mycket snabbare trafikflöden och mycket färre olyckor. Tester av självstyrande bilsystem pågår för fullt för att de ska klara allt som en manuell förare kan göra idag. Som vanligt när liknande teknik utvecklas sker beklagliga olyckor. Trist att det var en VOLVO som var inblandad i just bifogad dödsolycka.
https://www.va.se/nyheter/2018/03/20/uber-stoppar-tester-med-sjalvkorande-bilar-efter-dodsolycka/?utm_campaign=VeckansAff%C3%A4rer_180320_Uber&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=a44bd641cf584f44b39bfbd72b7d70fe&elq=4142e4174fa44b3d9b1d5bb506d77fd6&elqaid=15199&elqat=1&elqCampaignId=10601
Huvudfrågan att knäcka för att självstyrande fordonssystem ska bli verklighet är ansvarsfrågan, försäkringsperspektivet. Vem ska ställas till svars om, när, det inträffar en olycka? Den fysiska person som sitter bakom en eventuell ratt eller systemleverantören av det självstyrande systemet eller det företag som i till exempel Uppsala erbjuder självkörningstjänsten? När den frågan är knäckt kommer utvecklingen mot självkörande bilar gå fort.
http://www.nft.nu/nb/node/2081
https://www.dn.se/debatt/sjalvstyrande-bilar-staller-nya-krav-pa-alla-i-trafiken/
https://www.sydsvenskan.se/2017-01-20/sjalvstyrande-bilar-40-procent-sakrare
Ja, bifogad artikel är inte ny. Den visar att det tar tid att få till stora förändringar som kräver systemfunktionalitet. 2013 var det bara väl insatta och tekniskt intresserade som förstod vad som väntade runt hörnet. Det är min övertygelse att vi inom 10-15 år kommer att ha bildelningssystem som bygger på självkörande system. Det är fantastiskt för att möta våra transportbehov och för att spara på begränsade miljöresurser. Även om det avvecklar taxichaufförer.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=5716474
Dagens kalkon
De som gör vad som helst för pengar. I dagens digitala värld är det inte självklart var gränserna går för vad som är olagligt eller inte. Smarta affärspersoner och kriminella brukar vara snabba att utnyttja nya möjligheter. Smarta affärspersoner som inte är kriminella "cashar" hem när lagstiftarna hinner ikapp och ägnar sig åt annat. Kriminella är kriminella och utnyttjar möjligheterna att tjäna pengar oavsett lagar eller ej. I många fall kan också lagar göra affärerna ännu lönsammare för kriminella när inte människor som vill spela enligt reglerna längre är med och konkurrerar. "Dirty campaining" har alltid förekommit inom maktspel. Nutidens verktyg, och räckvidden mot invånarna, är bara väldigt mycket effektivare än tidigare i människans utveckling. Det enda sättet att rensa bort så mycket "skit" som möjligt, bland bolag som spinner på nätet, är att införa extremt höga böter om det går över gränser. Här kan EU påtagligt göra stor medborgarnytta!
https://www.buzzfeed.com/markdistefano/analytica-undercover?utm_term=.ctMjZA6md#.diW9GW1qR
Dagens stjärna
Jenny Sonesson. Grov kriminalitet måste bekämpas bättre. Alla Polischefer jag talat med berättar att yngre pojkar används för grova brott inom organiserade brottskretsar för att de både ingår i en karriärstege men främst för att de kommer allt för lindrigt undan när de enbart hamnar i Socialtjänstens system. Alla Polischefer jag talat med i Malmö, Göteborg, Stockholm och i Uppsala tycker att lagstiftaren ska göra något med bättre verkningsgrad kopplat till de unga grovt kriminella. Jag håller med dem! När vi balanserar intressen anser jag att eventuella nya offers och samhällsintresset väger högre än att inte straffa minderåriga hårdare.
http://www.gp.se/ledare/sonesson-%C3%B6verv%C3%A4g-s%C3%A4nkt-straff%C3%A5lder-1.5411206
onsdag 21 mars 2018
Vågar du prova
Etiketter:
brottslighet,
dödsolycka,
framgång,
företagsamhet,
försäkringar,
lagstiftning,
minderåriga,
teknikutveckling
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar