lördag 21 maj 2022

Ta bort F

Naivisternas förstörelse

Naivister som ständigt ”inte såg det komma” och som regelbundet erkänner att de ”varit naiva” ska aldrig ha ledande uppdrag. Naiva människor ska vara under erfarenhetsträning tills de inte längre är naiva. 

Allt för länge har Sverige haft många naiva i politiska ledarroller. Inte minst viktiga roller kopplade till skolan och dess uppdrag att konkurrenskraftigt bilda våra barn och unga. Skolan är tveklöst det gemensamma samhällets viktigaste verksamhet. Särskilt i ett samhälle som strävar efter att alla barn och unga ska få en så jämställd och rättvis möjlighet till bildning som möjligt. Oavsett om man som nyfödd människa föds in i socioekonomiskt svag eller stark miljö. Så vill jag att det ska vara. Hur vill du att det ska vara?

Dagens skola misslyckas ofta med sitt socioekonomiska kompensatoriska uppdrag och den naiva visionen om ”en skola för alla” har kraftigt försämrat studiemiljön för alla elever och kraftigt försämrat arbetsmiljön för våra lärare. På toppen av detta har yrkesutbildningarna ständigt misskötts, ständiga riktade statliga bidrag förstört mycket och betyget F vansinnigt slagit ut yngre människor. Naivisterna och media”kåta” politiker ska hållas långt ifrån ledande förtroendeuppdrag. Vad har media med detta att göra? Gång efter gång har statliga utredningar konstaterat att ständiga riktade statsbidrag gör mer skada än nytta. Varför gör ändå rikspolitikerna detta dumma? De får mediautrymme när de till exempel går ut med ett riktat statsbidrag för förstärkning av matematikstudier på 290 miljoner. Samlat låter det bra när politikerna säljer. För 290 kommuner gör det inte mycket nytta, särskilt inte då dessa bidrag ofta är tillfälliga och kopplade till mycket administration. Hög tid att välja icke naiva i Sverige!

Expressens ledare skriver läsvärt om hur dåligt det är att betyget F finns. Ledaren verkar vara som tagen ur Utvecklingspartiet demokraternas partiprogram. Ta bort F! Gamla systemet med en 1 är mycket bättre. Alla vet att det är dåligt. Det är samtidigt ett betyg. Det gör till exempel att en person med talang för hantverk kan lyckas utmärkt i livet även om man får en 1 i engelska. 

"Varje år går runt 16 000 elever ut nian med betyget F, underkänt, i ett eller flera kärnämnen. Det rör sig om ungefär 15 procent av alla elever. Med den siffran svävar Sverige skyhögt över EU-snittet, som ligger på fyra till fem procent, säger skoldebattören och läraren Per Kornhall i SVT:s program, Det svenska skolexperimentet. Utan godkänt i kärnämnena kommer man inte in på gymnasiet. Och utan ett gymnasiebetyg är man så gott som rökt på arbetsmarknaden. Att som 15-åring få ett slutbetyg pepprat med F kan vara ett veritabelt dråpslag. Och risken för missbruk och självmord är högre än för andra."

"Att många högstadieelever fruktar för detta förklarar säkert en del av den psykiska ohälsan bland svenska skolungdomar. Hur blev det så här? Det beror på skolans bedömningssystem. För att få godkänt, E, i ett ämne måste eleven nå vissa kunskapsmål. Samt visa prov på exekutiva förmågor, som att planera, organisera, analysera och tala inför grupp."

"Men målen är för högt satta, visar en studie från 2018. Omkring 15 procent av en elevkull saknar de intellektuella förutsättningarna att nå E. Och det spelar ingen roll hur mycket extra stöd och anpassningar de får, konstaterar psykiatrikerna och psykologerna bakom studien. En sorts utstuderad statlig grymhet, alltså. Skolan är obligatorisk, alla måste delta, men en av sju elever är dömd att misslyckas från den allra första, spännande dagen i ettan."

"Det finns fler problem. Enligt skollagen har alla elever rätt att nå godkänt, och Skolinspektionen morrar om en skola misslyckas. Det är som upplagt för att ribban ska sänkas i klassrummet. Alla ska med, så den stackare som rör sig långsammast, eller knappt alls, får bestämma takten."  

"Dessutom ska det utredas varför eleven inte klarar målen. Inte sällan bär vägen till barn- och ungdomspsykiatrin, på jakt efter en diagnos. Barnet sjukförklaras när det är betygsystemet som är absurt. Många skolforskare och debattörer, liksom denna ledarsida, anser att F ska tas bort. Det vore en mycket bra början - men mer behövs. De målrelaterade betygen är en usel konstruktion; målen är snåriga, betygsättningen kräver en massa dokumentation och det är öppna spjäll för betygsinflation."

"Sverige borde återgå till relativa betyg, 1-5. Acceptera att det finns en normalfördelningskurva; att de flesta eleverna i svensk skola presterar genomsnittligt, och får en trea, att relativt få får en femma och relativt få en etta. Men ingen är sjuk, alla befinner sig i normalspannet. Och alla kan söka till gymnasiet."

https://www.expressen.se/ledare/-betyget-f-ar-ett--slags-barnplageri/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar