torsdag 26 maj 2022

Moderna bussar

Fel prioriteringar

Livet är fullt av prioriteringar. På individnivå och på gruppnivå. I Uppsala anser Pelling att vår representativa demokrati ska innebära att invånarna ska lita på dem som blivit valda att fatta de stora och svåra frågorna på ett klokt sätt. Frågan om kapacitetsstark kollektivtrafik i Uppsala visar tydligt att den representativa demokratin fungerar dåligt och utsätter invånarna i detta fall för stora faror. Det politiska spelet är pinsamt i sammanhanget. Moderaterna och Centerpartiet som har de relevanta ledarrollerna inom region Uppsala försöker lura väljarna och säga att det är kommunen som är ansvarig för om det blir spårväg eller andra tekniska kollektivtrafiklösningar. Det är självklart lögn. Region Uppsala är tveklöst ansvariga för kollektivtrafiken, inte enbart i övriga regionen utan även inom Uppsala kommun. Regionrådet Stefan Olsson, M, och regionrådet Johan Örjes, C, sprider gång efter gång en annan bild. Att Uppsala kommun har planmonopol (betämmer var och hur det får byggas i Uppsala) och ansvarar för gaturummen är inte samma sak som att kommunen kan avgöra vilka tekniklösningar som ska väljas för en tänkt uppgift. Precis som för alla andra som behöver olika former av bygglov måste dock regionen samarbeta med kommunen för att enas om bra lösningar för att lösa en uppgift. Trist att inte lokala medier objektivt kan klargöra detta för uppsalaborna. 

Spårvägsfrågan är starkt kopplad till det så kallade Uppsalapaketet. Uppsalapaketet är beskrivet i Uppsalaavtalet mellan staten, Uppsala kommun och region Uppsala. Avtalets huvudidé är att det fram till 2050 ska byggas 33.000 nya bostäder i Uppsala södra stadsdelar. Det är ett lokalt monsterprojekt som särskilt kommer att plåga delar av Uppsala city och de södra stadsdelarna under många år. Det är helt fel tänkt. Det är detta monsterprojekt som "kräver" spårvägen enligt dess förespråkare. En spårväg som kommer att kosta minst 10.000 miljoner kronor. Det måste stoppas. Utvecklingspartiet demokraterna erbjuder ett mycket bättre alternativ.

Camilla Hanke Sönnerqvist och Mario Rivera, projektledare Uppsala kommun, skriver i ett debattsvar enligt nedan:

"Häromdagen fick Uppsala kommun besked om att förutsättningarna för att bygga Spårväg infrias och planeringen för detta är i full gång. När det gäller karta så är det som finns idag detaljplanens samrådshandlingar på uppsala.se (se webben för fullständig adress). Detaljerade kartor för spårområdet längst hela sträckningen finns under de olika dokumenten benämnda med ”Plankarta”. 

"Dessa kartor är under omarbetning efter de synpunkter vi fick in under samrådet. Vi planerar att skicka ut de uppdaterade kartorna och komma ut med uppdaterad information under hösten. Istället följer en beskrivning av trafikflödet:

"Spårvägen kommer att knyta ihop centrala Uppsala med befintliga och tillkommande stadsdelar i stadens södra delar. Här är avstånden stora och behovet av en förstärkt kollektivtrafik stor redan idag. Viktiga arbetsplatser och besöksmål längs vägen är bland annat Akademiska Sjukhuset, Studenternas IP, stora delar av Uppsala Universitetscampus, Läkemedelsverket, Akademiska Djursjukhuset och SVA samt Sveriges Lantbruksuniversitet." 

"Spårvägen blir drygt 17 kilometer lång med trafik i båda riktningarna längs hela sträckan och får cirka 22 hållplatser med Uppsala Central i en änden och den nya stationen Uppsala Södra i den andra änden. Moderna spårvagnar kommer att rulla från Uppsala C via Bäverns gränd och Islandsbron till Svandammen vidare mot yttre Sjukhusvägen och Dag Hammarskölds väg. På Dag Hammarskölds väg delar sig spårvägen i två sträckningar. För den som ska åt sydväst går färden in i Rosendal på Husargatan och vidare till Torgny Segerstedts allé och sen vidare längs Vårdsätravägen och Hugo Alfvéns väg fram till Gottsunda Centrum. För den som ska åt sydöst går färden in Från Dag Hammarskölds väg via Regementsvägen och öster om Ångströmslaboratoriet för att därefter gå ner genom Ulleråkersvägen. Från Ulleråker fortsätter sträckningen öster om SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) och gamla Veterinärhögskolan längs Ulls väg fram till Ultunaallén. Den så kallade Ultunalänken går från Gottsunda längs med Gottsunda allé till Ultuna allé. Från Ultunaallén fortsätter sträckningen över Ultunabron till de nya stadsdelarna söder om Bergsbrunna." 

https://unt.se/insandare/artikel/detaljerade-sparvagskartor-finns-pa-hemsidan/jpy6ymqj

Igår hade vi kommunstyrelsemöte i Uppsala. Spårvägsfrågan var än en gång på mötesbordet. Tyvärr fortsätter många partier att driva spårvägsfrågan framåt , bland annat Liberalerna. Samtidigt, som vanligt, spelar Liberalerna dubbelspel och säger sig kanske ändra sig i juni....... Att de inte lär sig att dubbelspelet inte uppskattas av invånarna.

I Malmö körs bussar som med fördel kan användas ihop med mindre självstyrande bussar som i Barkarby, Stockholm.

https://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafiken/pressreleases/malmoe-foerst-i-europa-med-24-meters-helelektriska-bussar-3148312

https://malmo.se/Stadsutveckling/Tema/Resande-och-infrastruktur/Ramavtal-8-Storstad-Malmo/Nya-kollektivtrafikstrak.html

https://www.jarfalla.se/nyheter/nyheter/artiklar/stortklivframatfordensjalvkorandebussen.5.53a19bd217ff8631c204d378.html



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar