torsdag 19 maj 2022

Krypa innan man går…

Basinfrastruktur

Det är hög tid för S, M, L, C, SD och så vidare att inse att det var ett stort misstag att teckna ”Uppsalaavtalet”. Ett stort och mycket dyrt misstag. Ett misstag som väl kan exemplifiera grupptryckspsykologi och enskilda människors vilja att bli ihågkomna. Även om Uppsala kommun och Region Uppsala får ett löfte om medfinansiering från staten, genom Tafikverket, är 3000 miljoner kronor bara en liten del av de ytterligare minst 7000 miljoner kronor som den tänkta spårvägslösningen kommer att kosta. Och då finns gott om risker som kan göra att projektet blir väldigt mycket dyrare. Bron över Fyrisån är inte miljöprövad än. En liknande bro som den planerade kan utsätta den mycket viktiga dricksvattentäkten för punkteringsrisker. Uppsala har väldigt mycket bördig och lerig mark. Det innebär att vi har ständiga sättningar som givetvis påverkar en spårinfrastruktur i markplan. På toppen av detta är Uppsala fullt av fornminnen som säkerligen kan dyka upp om man börjar gräva för att under 30 års tid utsätta de boende i Uppsala stads södra stadsdelar för ständigt plågsamt byggande. 

7000 miljoner är mycket pengar. Redan idag har Uppsala kommun skulder på nästan 18.000 miljoner kronor. I den nuvarande planen (Mål och budget) inom kommunen planeras ytterligare drygt 13.000 miljoner kronor behöva investeras fram till slutet av 2024. Tillsammans blir ovan 38.000 miljoner kronor. Vet du vad den årliga kostnadsökningen för lån blir om räntan går upp bara en procent? Det blir 380 miljoner kronor varje år! De pengarna ska tas ifrån skola, vård och omsorg eller så ökar och ökar en redan gigantisk skuld. Till sist kommer kommunen riskera att sälja Uppsala hem och Skolfastigheter. Eller varför inte sälja monopolet Vatten och Avfall AB...... Det Pelling och company gör är extremt ekonomiskt oansvarigt.

Redan idag har vi stora underhållsbehov av systemet för dricksvattenförsörjning och elförsörjningen. Läs gärna nedan rapport. Att driva på den vansinniga befolkningstillväxt som Pelling och team gör utsätter Uppsalaborna för oacceptabla risker och en mycket dåligt boendemiljö för väldigt många under väldigt lång tid. Det finns mycket smartare alternativ för utbyggnaden och om vi ska lyckas laga den misslyckade integrationen, som skapat ett stor utanförskap och segregation, måste takten i befolkningsutvecklingen sänkas. Hur kan det vara svårt att förstå? Jag tror att en stor majoritet av Uppsalaborna förstår detta. "Bara" ur elförsörjningsperspektivet är moderna bussystem som både kan köras på el och alternativa drivmedel rätt väg att gå i nuläget. Gör om! Gör rätt!

https://www.tn.se/naringsliv/expert-har-ar-nasta-elkris-vi-ar-ute-i-sista-sekunden/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tva-miljarder-till-uppsalas-spartrafik

Jag tycker att det är bra att Moderaterna i kommunen säger att spårväg är en dålig lösning. Tyvärr är trovärdigheten hos M i denna fråga mycket liten. Länge stod de bakom spårvägen som lösning för kapacitetsstark kollektivtrafik i Uppsala kommun. Inte minst när Utvecklingspartiet demokraterna var tydligt emot det alternativet ändrade de sig i kommunen men har som ledare för regionen, som är ansvarig för kollektivtrafiken, att driva på för spårväg. Det samma gäller Centerpartiet. Fulspel som jag hoppas inte får stöd av Uppsalaborna som absolut inte vill ha spårväg och den extrema bebyggelsen i Uppsala stads södra delar. 

https://sverigesradio.se/artikel/oenighet-i-uppsala-om-sparvagsmiljarder-fran-staten

https://sverigesradio.se/artikel/oenighet-i-uppsala-om-sparvagsmiljarder-fran-staten

Innan man kan säkra dricksvatten- och elförsörjningen till vårt samhälle är det vansinnigt att slösa med våra pengar på spårvägsprojekt som inte behövs på många år även om den extrema bebyggelsen i Uppsala södra stad genomförs. En extrem bebyggelse som bland annat Moderaterna och Sverigedemokraterna ställt sig bakom.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar