torsdag 12 maj 2022

Nolltolerans mot dumhet

Skolan är en usel arbetsplats

Brottsförebyggande rådet, Brå, är tydlig med att Skolan idag är Sveriges sämsta arbetsmiljö för elever och lärare. Det är självklart en oacceptabel ordning. I Uppsala rankas skolan på plats 261 av 290 kommuner när Lärarförbundet rankar "Bästa skolkommun". När skolresultaten rankas i öppna jämförelser genom Sveriges kommuner och regioner, SKR, hamnar Uppsala på plats 141. Uppsala! Sveriges kunskapsvagga! Det är inte bara oacceptabelt för oss Uppsalabor, det borde lysa varningslampor hos "överheten" i Stockholm. Det här är ett allvarligt problem för enskilda människors livsförutsättningar men också för forskningen, företagsamheten och arbetsmarknaden. 

https://www.kolada.se/verktyg/jamforaren/

https://www.lararforbundet.se/artiklar/basta-skolkommun-resultat-och-historik

Två av huvudskälen till denna dåliga och oacceptabla utveckling är en oansvarig migrationspolitik i kombination med en obefintlig integrationspolitik. Också ett väldigt dåligt stöd till elever med särskilda behov. Det är hög tid att rösta fram partier som har tydliga praktiska lösningar på skolans problem. Problem som är på väg att kraftigt sänka Sveriges konkurrenskraft. 

Jag har sagt det förr. Jag säger det igen. När ett samhälle lyckas behålla dem som är mest attraktiva på den globala marknaden, och att locka dem att flytta dig, de samhällen blomstrar för alla dess invånare. Så enkelt är det. De mest attraktiva på den globala marknaden vill inte bo i samhällen som erbjuder en usel skolmiljö. Nedan reportage i SVT är exempel på hur hur dåligt skolsystemet idag är på att stötta våra elever med särskilda behov. Det slår hårt mot alla elever.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/hemmasittare-i-uppsala-far-vanta-i-manader-pa-hjalp

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/erik-mobbades-av-klasskamrater-och-larare-missade-hela-sexan

Det görs en hel del goda försök att förbättra skolans arbetsmiljö. Inte minst genom Brå i samarbete med andra verksamheter. Det räcker dock inte. Framförallt saknas de ledande politikernas personliga engagemang ute i våra skolor. Tyvärr lägger våra ledande politiker för mycket tid i meningslösa möten och för lite tid ute i den verksamhet de ska säkerställa håller god kvalité. Nedan rekommendationer till rektorer för att vända dåliga skolmiljöer till bra skolmiljöer har verkligen inte fått fäste på många skolor. Ett mycket enkelt och pedagogiskt sätt att vända utvecklingen är att vara tydlig med en 0-tolerans mot brottslighet och kränkande beteenden. För Utvecklingspartiet demokraterna är 0-tolerans en tydlig del av skolpolitiken. Vi stärker också stödet ordentligt till elever med särskilda behov och därigenom förbättras arbetsmiljön i skolan för alla våra elever och lärare. Rösta klokt i årets lokala val!

https://bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800018362/1371914731493/2001_9_ideskrift_7_brottsforebyggande_arbete_i_skolan.pdf

I en kommunal skola i Malmö har nu avslöjats att elever med särskilda behov inte hanterats acceptabelt. Visst kan man förstå att elever som ständigt förstör för andra elever måste bort ifrån klassen men det är ett tidigt bättre stöd till dessa elever som är lösningen, inte att förstärka deras resa mot ett liv i utanförskap och ofta i brottslighet. Det finns mycket som är bra med denna mediabevakning. Bland annat är det viktigt att sprida kunskapen om att alternativa huvudmän för skolor än kommuner inte generellt är sämre på att sköta skolor än en kommun. Det finns gott om kommunala skolor som har mycket dålig arbetsmiljö och där våra elever och lärare har det oacceptabelt dåligt. Rösta klokt 2022!

https://www.tv4.se/artikel/109vtNgb5Pm1fqm4ZeFl0O/fler-slar-larm-efter-avsloejande-om-bortstaedade-elever

https://www.tv4.se/artikel/288ceULW23ms2o4r6JK2Yc/stoekiga-elever-foerpassades-till-skolans-vind

https://www.tv4.se/klipp/va/13766879/obehagliga-slutsatsen-17-av-20-tidigare-elever-domda-for-brott

Vi ska ha nolltolerans mot brott och kränkningar i våra skolor! Och vi ska inte nolla ut några elever med F = 0! Nolltolerans innebär inte att någon elev är en 0:a. Det är skolans förbannade skyldighet att säkerställa att alla elever utifrån deras förutsättningar når så långt som möjligt i sin bildning och så tidigt som möjligt kan hitta en kompetensinriktning som är särskilt bra för just den enskilda eleven, för dennes bästa möjliga resa framåt i livet. F ska inte vara ett betyg, det lägsta ska fortsatt vara ett betyg om än väldigt lågt. På min tid fick man då en 1. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar