onsdag 25 maj 2022

Smartare miljö- och klimatarbete

Aktivisterna försämrar tempot mot förbättringar

I både rika och fattiga samhällen är det pengarna och grundläggande mänskliga behov som avgör prioriteringar bland oss människor. Det gäller den enskilda låginkomsttagaren och det gäller på andra sätt samhällets rikaste. I gårdagens blogginlägg skrev jag om Sveriges växande fattigdom och om att vi nu är över 100 miljoner flyktingar på jorden. Allt fler av världens flyktingströmmar beror underliggande på miljöförändringar som leder till konflikter eller "bara" tvingar människor att omgruppera. Den stora "elefanten i rummet" är mängden människor på vår jord som ökat kraftigt de senaste 150 åren. Vi är mycket nära att vara 8 miljarder människor nu. Bara som fakta kan jag upplysa om att en billiga energikällan olja starkt bidragit till den kraftiga ökningen av antalet människor på vår jord. Vi har enkelt uttryckt oljan att tacka för de senaste 100 årens extrema och generella välståndsökningar.

https://www.worldometers.info/se/

Att oljan haft den stora betydelsen för människans utveckling är som sagt bara fakta. Jag anser att det finns många skäl till varför vi behöver ersätta oljan med nya kraftfulla drivmedel. Drivmedel som inte skapar lika mycket geopolitiska konflikter och drivmedel som inte tar slut lika fort som oljan. Du vill väl också att våra barn och barnbarn ska få leva i ett välståndssamhälle liknande vårt? Jag är mycket engagerad i miljö- och klimatfrågor och var under fem år ansvarig för att driva Uppsala kommuns miljö- och klimatarbete framåt. Under mitt ledarskap blev Uppsala för första gången utsedda till Sveriges bästa klimatstad av WWF (Världsnaturfonden) och vi kom tvåa i världen efter Vancover, Kanada. Sedan många år har Uppsala kommun utvecklat en mycket bra metod för att driva miljö- och klimatförbättrande insatser. Den metoden heter "Klimatprotokollet".

 https://klimatprotokollet.uppsala.se/

Nyligen hade organisationerna som ingår i Klimatprotokollet ett möte. Där ville kommunen skärpa målsättningarna kopplade till ”utsläpp av växthusgaser” genom att minskningstakten ska justeras årligen beroende av föregående års resultat. Kommunens nuvarande agerande i dessa frågor är inte bra. Inte förvånande då det är MP som leder arbetet. Uppsala kommun har ett ansvar för att verka mot social-, ekologisk- och ekonomisk hållbarhet. I en kommun som befolkningsmässigt kraftigt växer är det viktigt att inte äventyra den sociala- och ekonomiska balansen. Om de ekologiska insatserna leder till stora sociala och ekonomiska problem kommer definitivt miljö- och klimatarbetet att prioriteras ner kraftigt. Kommunen ska inte vara aktivistisk i sitt miljö- och klimatarbete. Istället för det ensidiga fokuset på växthusgaser är det hög tid att fokusera på energireducering per person och då bland annat stärka delningsekonomin mycket bättre.

Jag har länge följt Svante Axelsson och hans engagemang i viktiga miljöfrågor. En härligt produktiv personlighet. I rollen som generalsekreterare för Naturskyddsföreningen var han rätt aktivistisk. I rollen som regeringens samordnare för ett "Fossilfritt Sverige" blev han betydligt klokare. Kanske inte så konstigt då han faktiskt fick en ny roll som innebär att man kan påverka mycket mer till det bättre om man agerar klokt. Han gick ifrån att vara en av många domedagsprofeter till att bli omställningspragmatiker. 

Ett sätt att förbättra miljö- och klimatarbetet är att kraftigare stimulera kollektivtrafiken. Att Tyskland i sommar inför ett mycket billigt pris för kollektivtrafikresandet är intressant. De gör det primärt för att hantera energiproblemet kopplat till Ukrainakrisen. Kanske kommer de som flera andra länder inse att kollektivtrafiken ska vara mer subventionerad för att stimulera delningsekonomins alla fördelar. När ett av världens mest imponerande länder kopplat till produktion av bilar tar liknande steg förstår man hur allvarlig energikrisen är. Inte ens en mycket mäktig billobby orkar stå emot. 

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/tyskland-inf%C3%B6r-resekort-f%C3%B6r-nio-euro-i-m%C3%A5naden/ar-AAXAMz7?ocid=entnewsntp&cvid=354aff27d3c5494098cd7dd28d761e86

Kollektivtrafiken är mycket viktig. Jag tycker dock inte att den ska vara noll av folkhälsoskäl. Det finns gott om forskning som av just folkhälsoskäl anser att det ska finnas en låg avgift för kollektivtrafiken för att uppmuntra de som med fördel kan gå eller att cykla också ska välja det alternativet. Det är framförallt bland socioekonomiskt svaga som vi har en överrepresentation av övervikt och fetma. 

https://planka.nu/vad-tycker-vi/nolltaxa/stader-med-nolltaxa/

Ett föredetta språkrör för Miljöpartiet har skrivit en bok. Hon ser mörkt på tillvaron. Det gör inte jag. Vi kan definitivt fixa de problem vi har med en värld där allt fler människor stressar vår jords biologiska mångfald. Tänk att hon inte ordentligt gräver i huvudfrågan till varför människan så kraftigt påverkar övrigt liv på jorden. Att vi snart är 10.000 miljoner människor på jorden. När hon insett att kapitalet har mycket makt borde hon också förstå att vägen mot förbättringar måste ske genom att driva dessa viktiga miljöförbättringsfrågor utifrån ett kapitalistiskt tänkande. Det kapitalistiska tänkandet finns i alla jordens länder.

https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/isabella-lovin-visar-varfor-mp-misslyckas/?referrer=rotator-item-3

P.S Glöm inte att jorden upplevt fem tidigare massutrotningar av liv. De fem gångerna var inte skapade av människans konsumtionslust. Människan har inte ens varit med om någon tidigare massutrotning av liv. Förr har det ofta varit jordens inre som tagit sig ut ur sitt skal och kraftigt påverkat livet på jorden. Den här gången kanske ett atomkrig kan skapa samma reaktion. Eller så kommer nya kraftiga vulkanutbrott som förändrar alla arters förutsättningar på jorden. Ja, ja, det gäller att göra bäst möjligt här och nu. Därför är det klokt att fokusera på att utveckla delningsekonomin och på att kraftigt minsk energiförbrukningen per person utan att försämra vår levnadsstandard. Win/win så att säga.


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar