Integrerat lärande
Ett mycket kraftfullt sätt att förbättra utbildningspedagogiken är att koppla ämnen som matematik till fler sammanhang i den verklighet som alla behöver förhålla sig till. Matematiken är fantastisk på det sättet eftersom den finns inom allt i våra samhällen. Samtidigt kan matematiken för många upplevas som väldigt teoretisk och onödig att lära sig. Inte minst jag själv tog lång tid på mig innan jag förstod hur viktig matematiken är för just det mesta i våra liv. Själv utbildade jag mig till civilekonom. Där fanns matematik som var tillräckligt intressant för mina huvudsakliga intressen. Under universitetsstudierna fick man också lära sig att varje uppsats med stor trovärdighet helst skulle innehålla en matematisk regressionsanalys. Det vill säga en metod för att matematiskt kunna styrka att det man undersöker och dess resultat faktiskt kan påstås stämma, eller inte. Inom den viktigaste forskningen, den som kan kopplas till naturvetenskap och teknik är matematiken helt avgörande. En sak är helt säker och det är att om vi kan öka motivationen att lära sig lite mer matematik i våra skolor kommer vår konkurrenskraft garanterat stärkas och enskilda invånares liv kommer att förbättras.
Om matematiken till exempel i mycket större utsträckning kopplas till vardagsutmaningar kan kompetensnivån kraftigt stärkas. Matematiken kan med fördel kopplas till hur man räknar ut sin skatt. Oavsett vad man gör som vuxen kommer man inte ifrån att betala skatt. Matematiken kan med fördel kopplas ihop med hur man får sin privatekonomi att gå ihop, lära sig att räkna på intäkter och kostnader. Lära sig att förstå vilka effekter sparande kan ha för att klara att köpa sitt första boende. Lära sig att förstå vad som krävs för att få ett eget företag att gå ihop ekonomiskt. På gymnasienivå finns idag den förträffliga möjligheten att lära sig tillämpad matematik genom att driva ett UF-företag. Ung företagsamhet, UF, är en metodik som starkt bidrar till att få unga människor att bättre förstå vad som krävs för att skapa och driva ett företag. Inte minst lär sig ungdomarna hur viktigt det är att räkna rätt för att prissätta sina produkter eller tjänster så att företaget har ekonomisk bärkraft. Liknande metoder och pedagogik måste inkluderas mycket tidigare i skolan. Genom att göra det i större utsträckning är jag säker på att många personer också kommer att slippa att redan i unga år hamna i ekonomisk knipa.
Charlotte Marteus, Expressen, skriver läsvärt om att skolan kan göra större individ och samhällsnytta genom att redan i grundskolan drilla våra barn i att förstå sambanden mellan intäkter och kostnader. Du som följer min blogg vet också hur många gånger jag lyft problemet med att riksdagen tillåter allt för enkla lån med ocker räntor, till exempel SMS-lån, som kraftigt bidragit både till skuldfällor och omfattande brottsverksamheter.
"Är det skolans fel att tiotusentals unga vuxna har skulder hos Kronofogden? Hade problemet kunnat undvikas om det funnits mer privatekonomi på skolschemat? 32 000 unga vuxna mellan 18 och 25 år har skulder hos Kronofogden. Sammanlagt är de skyldiga 1,3 miljarder kronor. En svindlande summa. Och förra året fördubblades antalet unga som ansökte om skuldsanering jämfört med 2019. Att unga kör sönder sin ekonomi redan i entrén till vuxenlivet är en tragedi. Det sätter krokben för deras chanser att hyra lägenhet, ta lån för att köpa en egen lya eller en jobbnödvändig bil. Hälsan nöts ner och skammen växer."
"Mer privatekonomi i skolan! Det säger representanter för såväl Kronofogden som Nordnet och Unga aktiesparare. Självklart är privatekonomi ett viktigt ämne och det ingår i undervisningen redan i dag, i högstadiet och på gymnasiet. Kanske behöver stoffet anpassas mer till kreditsamhällets krav, men utöka undervisningen? Det finns knappt ett samhällsproblem som skolan inte ombeds att lösa med mer lektioner."
"Bland dem som ansöker om skuldsanering är de främsta orsakerna arbetsbrist, överkonsumtion och spelberoende. Det illustrerar hur oändligt lätt det är att skuldsätta sig i dag. Tidigare generationer klarade sig ju inte undan skulder för att de hade jättemycket privatekonomi på schemat. Det handlar mer om vad de inte hade: möjlighet att nätshoppa hemma i sängen, handla på kredit och ta sms-lån. Det fanns inga sociala medier eller influencers som lockade till köphysteri. Och man kunde inte spela bort studiebidraget på nätet."
"Men det uppkopplade överflödssamhället lider av en ”allting genast”-sjuka som svårligen kan lagstiftas bort. Unga måste helt enkelt rustas för att motstå locktonerna. Vid sidan av föräldrarnas uppfostran kan skolan göra en insats varje dag i veckan genom att öva eleverna i icke-kognitiva färdigheter: koncentration, uthållighet, känslokontroll och förmåga att skjuta upp belöningar. Idén att elever ständigt ska ”gå på lust” och följa motståndets minsta lag framstår mer som en gåva till morgondagens lånehajar. Och kanske även till dem som rekryterar till kriminella gäng."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar