onsdag 10 juli 2019

Kreativt guld

Tjänstesamhällets stjärnor
Det är i kreativiteten som konkurrensfördelarna mellan individer och grupper finns. Kreativiteten är alltid det viktigaste och något som inga AI-robotar kommer att klara av. I vart fall inte före den dag då artificiella människor helt kan byggas. Efter att kreativiteten ”sprudlat” krävs alltid förmåga att omsätta de kreativa idéerna till metoder och produkter som andra är villiga att betala för. Många värdefulla idéer är inte kommersiella. Den som vill kunna leva på sin kreativa förmåga måste dock klara av att få många andra människor att uppskatta det som skapas till den grad att de är villiga att betala egna begränsade pengar för att avnjuta kreativitetens produkter. En bra sång, ett gott råd, en annorlunda affärsidé i en gammal bransch, en förmåga att prestera på en fotbollsplan och så vidare. Kan man gå från 0 och tjäna massor på sin kreativa förmåga? Ja.

Ed Sheeran är sannolikt dagens världsmästare på att få betalt för den han är och det han gör. Makalöst och häftigt. I synnerhet med tanke på att han sitter själv på scenen och underhåller.

”Ed Sheerans turné Divide har varit igång sedan 2017 och kommer att avslutas i augusti i år. Mellan mars 2017 och december 2018 drog turnén in 555 miljoner dollar bara i biljettförsäljning. Och nu spår hans team att turnén kommer att komma upp i totalt 750 miljoner dollar i intäkter när den avslutas.”
”Det nuvarande rekordet innehas av brittiska bandet U2, vars 360° turné genererade 735 miljoner dollar mellan åren 2009 och 2011. För att slå rekordet skulle Ed Sheeran behöva dra in totalt 833 miljoner dollar, justerat för inflation. Enligt Wall Street Journal kommer Ed Sheeran att slå rekordet även om 2019 års konserter "bara" genererar 5,1 miljoner dollar per konsert - jämfört med 8,2 miljoner dollar per konsert 2018.”
”Framgångarna bakom turnén beror troligtvis på att Ed Sheeran tar mindre betalt för sina konserter än andra stora artister. Förra året kostade biljetter till hans konserter i snitt 89 dollar, jämfört med Taylor Swift och Jay-Z/Beyonces turnéer där konsertbiljetter har kostat i snitt 116 dollar.”
https://www.va.se/nyheter/2019/06/24/ed-sheeran/
Visst skulle man kunna gnälla över att okunniga och ytliga influensers tjänar för mycket. Det är meningslöst. Marknadsekonomi är inte rättvis men ändå det minst sämsta samhällsekonomiska systemet. Det finns gott om skit som vi människor efterfrågar, därför finns också en stor marknad för fristående säljare på Internet, så kallade influensers. Du som tycker pengar är väldigt viktigt, ansträng dig för att bli en stjärna, det går. Även som svensk.

Dagens besvikelse
De som inte förstår att marknadsekonomi är den minst dåliga metoden för att både framgångsrikt och rättvist utveckla ett samhälle. Ersättningar till bland andra idrottare ska också lyda under marknadsekonomins ”lagar”. Nu när damfotbollen blir allt populärare, och spelarna allt skickligare, kommer också ersättningarna till damstjärnor öka. Att det händer förstår man genom att agenter nu finns även för kvinnliga talanger och stjärnor. Kommunistiskt tänkande leder fel. Kreativitet och prestation på välbesökta arenor drar också till sig ekonomiska fördelar.
https://www.expressen.se/debatt/nu-tar-vi-fotbollens-loneskillnader-till-do/

Dagens stjärnor
Alfred Raed. Han hjälpte mig och min son att hitta min farmor och farfars grav strax utanför Jaffa Gate i Jerusalem. Det var värmande i hjärtat att höra hans berättelser om vilken fin medmänniska min farmor var. Som jag skriver i min bok ”En stund på jorden” var det också otroligt att hon blev så gammal trots ett liv fyllt av ”hardship”. Han kopplade också ihop mig med förvaltaren av min farmor, Rose, arv. Jag vill att det ska skänkas till hjälp åt föräldralösa barn.

Katarina Barrling. I nedan krönika uttrycker hon mycket klokhet.
”Att ge sig in i en diskussion där ogenerositetsprincipen råder är som att ta sig ett dopp i argumentativ saltsyra. Det finns mer än en poäng med att i större utsträckning försöka följa generositetsprincipen i stället. Det skulle förstås bidra till trevligare stämning, men det är från detta perspektiv ändå inte det viktigaste. Huvudskälet är att den tvingar oss att skärpa oss – bra för omgivningen men också för oss själva. För vad är det jag visar om jag följer ogenerositetsprincipen? Jo, att jag inte klarar en diskussionsmatch med justa spelregler. Jag medger indirekt att jag måste fuska eller i alla fall ha ett handikapp för att klara mig.”
”Att göra sin meningsmotståndare dummare än han eller hon faktiskt är, är förstås inte särskilt sympatiskt, men det är också något annat: Det är att göra sig själv dummare än man faktiskt är.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar