söndag 28 juli 2019

Konsekvenstänkande

Snabb anpassning
Var det Darwin eller någon annan som myntade citatet ”Det är inte alltid det starkaste släktet som överlever, inte heller den begåvade, Det är den som är anpasslig nog till förändring.”? Oavsett anses Darwin ha varit vår mänskliga evolutions stora läromästare om hur homo sapiens sapiens och andra arter på vår jord utvecklas och överlever. Självklart har Darwin en plats i min bok ”En stund på jorden”. Samhällen som vill utvecklas positivt gör klokt i att lära av evolutionsläran. Anpassning till nya verkligheter är avgörande för framgång eller misslyckande. I Sverige är det två stora övergripande förändringar som påverkar vårt samhällsbygge och behovet av snabbare anpassning. Digitaliseringen och en kraftig invandring från många mycket olika (ofta från lågutvecklade länder) kulturer kombinerat med usel integrationspolitik. Sverige och våra kommuner behöver kompetenta och erfarna politiska företrädare som både förstår detta och som har förmågan att leda oss mot en positiv framtid.

Självklart fortsätter den svenska utvecklingen mot att allt fler enkla jobb avvecklas. Vänsterpolitik har helt enkelt gjort priset för enkla jobb för högt parallellt med att ny teknik i allt större utsträckning bättre än människor kan utföra många arbetsuppgifter. Om du bestämde, skulle du välja en robot som utan att klaga på något billigare och med högre kvalitet levererar >360 dagar per år när det behövs? De övriga 5 dagarna? Underhållsarbete, typ massage, semester och psykoterapi för oss människor.

Hur kan bankerna fortfarande ha så stora vinstmarginaler? Främst för att tillgångsvärden inflaterats upp för att ränteintäkter i absoluta tal kraftigt ökat. Också för att bankerna länge varit duktiga på att automatisera sina gamla tjänster. Kunderna får betjäna sig själva utan att kostnaderna för tjänsterna påtagligt sänkts. Att priserna för banktjänster nu kraftigt utmanas beror på att smarta entreprenörer nischutmanar de idag stora bankerna inom områden där de har höga vinstmarginaler. Många tidigare jobb inom banksektorn finns inte längre. Och de kommer att bli allt färre.

Handeln är ingen bransch som utgör ett undantag när digitaliseringens möjligheter kraftigt stöper om våra beteenden. Det var inte länge sedan som gallerior växte upp som svampar runt om på vår jord. Den tiden är över. Vissa har bara inte insett det än. E-handeln bara växer och växer och det innebär flera stora förändringar i våra samhällen som allt för många samhällsplanerare inte verkar vilja fatta. Stora mängder butikslokaler ersätts med enorma automatiserade varulager där bolag som Amazon inom 24-timmar levererar det du köpt till en plats i närheten av där du bor, eller är. Det innebär bland annat högre kundservice och massor av fler mindre varuleveranser. Varuleveranser som är i en kvantitet som aldrig förr. Särskilt i våra städer får det mycket större betydelse än vad samtalen om stadsplanering handlar om. Men miljönsivister vill väl även förbjuda E-handel. Ja, ja helt klart är att handelns nya verklighet kraftigt minskar behovet av enkla jobb. Jag undrar jag hur integrationsnaivisterna ser på denna utveckling.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svensk-handel-30-000-jobb-och-11-000-butiker-kan-forsvinna
Dagens besvikelse
Lena Hartvig, socialdemokrat och kommunstyrelsens ordförande i Uppsala under en tid då ekonomin sköttes så dåligt att Uppsala energi såldes till underpris. Därefter höjdes avgifterna för berörda Uppsalabor kraftigt.... På Facebook bemöter hon min besvikelse över att vänstermänniskor lever på att se människor som offer och uppmuntrar dem att sätta på sig offerkoftor istället för att fokusera på att tro på dem och motivera dem att göra sitt bästa för att bryta en negativ tillvaro. Till sist avslutar hon med att typ ”jag tycker att jag är så mycket duktigare än alla andra”. Inte en imponerande härskarteknik men den fungerar säkert på vissa i Janteland. Jag tror på meritokrati. Jag anser inte att människor som saknar relevanta kunskaper och erfarenheter ska få leda verksamheter som påverkar andra i stor utsträckning. Jag kommer inte tystna i min konstruktiva kritik av dumheter. När jag själv bidrar till dåliga beslut förtjänar jag konstruktiv kritik och försöker lära av misstagen. Meritokrati bygger på principen att inga uppdrag ska fås av personer som ”bara” är familj eller kompis med ”rätt” personer. Oavsett bakgrund ska uppdrag gå till den mest meriterade och därigenom den som sannolikt är bäst på att leverera uppdragets uppsatta mål. Hartvig borde ur mitt perspektiv aldrig fått uppdraget som kommunstyrelsens ordförande. Jo, bara om hon vunnit det förtroendet i konkurrens med andra, i direkta val där varje röstberättigad Uppsalabo får välja kandidat.

Dagens stjärna
Expressens ledare. Det är inte ok att åka gratis inom kollektivtrafiken. Inte ens om man är olagligt i Sverige och till exempel kriminellt utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Arbetsgivare som ofta låter dessa utsatta personer arbeta under slavliknande förhållanden och som kraftigt snedvrider konkurrensen inom till exempel restaurangbranschen. Är kollektivtrafiken för dyr? Den subventioneras i Uppsala till ca 50% av skattebetalarna. Jag tycker det. Jag tycker Skånetrafik har ett prisvärt system som bättre än Uppsala stimulerar till kollektivtrafikresande. Personligen verkar jag  inom det demokratiska systemet för prisvärda familjeresor och i vart fall garantipensionärer ska minst få resa gratis vardagar mellan 09:00 och 15:00. För dem som ”tjuvåker” ska det leda till konsekvenser i form av höga böter. För andra resande med kollektivtrafiken har ”tjuvåkandet” gjort resandet mycket otryggare. Det uppmuntrar inte fler att åka. Särskilt inte människor som har råd med alternativ. Kollektivtrafikresandet de senaste åren har kraftigt ökat i takt med att Sverige får allt fler köpsvaga invånare. Inget konstigt med det. Gratis är dock inte acceptabelt ur många perspektiv. Inte minst av folkhälsoskäl. Hur löser vi detta? De stackars chaufförerna ska inte behöva riskera sin hälsa och sina liv. Inte kontrollanterna heller. I dagens digitala värld kanske en ”särskild larmknapp” kan gå till mobila insatsgrupper mot ”tjuvåkare”? Men vem ska betala för det? Resenärerna som sköter sig? Vänstern sätter på offerkoftor. Jag säger att alla ska behandlas rättvist och likvärdigt. Om undantag ska de vara transparent beslutade i relevant demokratisk församling.


Fler kontroller och kameror behövs för att få stopp på de våldsamma och hotfulla fuskåkarna. Det är nödvändigt för att bussförare och tågvärdar ska få en drägligare arbetsmiljö. Det fordras för att hederliga resenärer ska fortsätta åka kommunalt, och vilja betala för det. Ökad kollektivtrafik behövs för klimatets skull. Den gröna utvecklingen ska inte slit- och släpföraktande fripassagerare få förstöra.”
https://www.expressen.se/ledare/satt-at-de-gratisakande-busarna-pa-bussar-och-tag/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar