tisdag 24 januari 2017

Avatarer tar över handeln

Handelns utveckling
Är du över 20 år? Då kommer du kanske ihåg affärsprojektet Boo.com? Det gör jag. Jag var VD för Ericsson Business Consulting och fattade beslutet att sluta stötta det globalt hysteriskt hypade projektet. Den som tog sig tid att reflektera sakligt kunde konstatera
1) visionen var lysande och möjligheterna på sikt stora
2) under överskådlig tid fanns inte de tekniska förutsättningarna

Idag finns de tekniska förutsättningarna i form av bandbredd, avatarer och extremt avancerade logistik och lagersystem. Amazon och JD.com har tekniken och de finansiella musklerna. Avatarer som ser ut som du och som kan prova till exempel de kläder du vill beställa genom att du väljer en kostym du vill prova, sätter på dig VR-glasögonen och sedan ser du kostymen på din konstgjorda dig själv, din avatar, hur den passar. Du kan därefter direkt beställa den och få den i exakt de mått som är bäst för just dig. Science-fiction? Nej! Nu går det att göra det Boo.com sålde in som möjligt redan år 2000.


Handeln förändras återigen kraftigt och butiker blir snart mer utställningsplatser och annonsytor för varumärken. De flesta handelstransaktioner kommer att ske över Internet. Krassa marknadsekonomiska krafter tror jag leder mot det. Varför köpa samma sak för minst 20% mer i en butik som du kan köpa billigare på nätet och få hemskickat inom ett dygn? Tråkigt? Kanske, men framförallt en förändring som både handlare, politiker och stadsplanerare måste förhålla sig till! Det är inte ok att till exempel kommuners översikts- och detaljplaner tvingar centrala fastighetsägare att använda markplan till butiker. Om man fortsätter att tvinga fastighetsägare till det får också det offentliga ta kostnaderna för uteblivna hyresintäkter som kraftigt bland annat kommer att påverka ekonomin i centrala bostadsrättsföreningar. Det är också hög tid för stadsplanerare att bättre förstå de nya transportflöden som logistiken av all E-handel skapar! Flödena av trafik kommer starkt att påverkas av paketlogistik både från rena logistikföretags rörelser men också enskildas rörelser till olika platser där paket kan hämtas ut.
http://www.internetmuseum.se/tidslinjen/boo-com-gar-i-konkurs/https://sv.wikipedia.org/wiki/Boo.com
http://www.uppgang.com/start/tuff-tid-for-handeln-i-city-4513997.aspx



City vinnare
I denna nya omställning av handeln är det min övertygelse att city återigen kommer att bli mycket attraktiva mötesplatser och platser för just exponering av moden av alla sorter. City kommer också i ännu större utsträckning bli en plats för kontor på dagar och många varianter av tjänster på kvällarna. Tjänster som främst är kopplade till "wellness" och nöjen. Personligen tror jag att de stora förändringar som E-handel skapar kommer att drabba externa köpcentrum hårt. Hur kul är det att besöka ett externt köpcentrum om det bara är små "showrooms", matbutiker, fik och snabbmatsrestauranger? Då är det väldigt mycket trevligare att besöka en citykärna. Det gäller bara att politiker och samhällsplanerare fixar så att flödet av människor till och ifrån citykärnor fungerar bekvämt. Ja, ja, inom tio år är jag säker på att vi vet hur denna utveckling går.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar