Rubrikmakarna
Utan tvekan pågår en omfattande förändring av medielandskapet i världen. Bara de mediabolag som startar nytt med tidsenliga affärsmodeller samt de gammelmediebolag som lyckas ställa om kommer att överleva. Jag delar DNs chefsredaktörs analys att genomarbetade reportage får ett allt större reellt genomslag. Samtidigt är det inte så konstigt att gediget och undersökande journalistik får ett stort genomslag eftersom det är så lite av liknande reportage. Det är princip endast DN som tycks ha en budget för grävande journalistik. Eftersom jag läser mycket som media publicerar tycker jag mig se en tydlig trend att redaktionerna nu är så små att det är TT och säljande press releaser som till mycket stor del styr de traditionellavtidningarnas, dagstidningarnas, innehåll. Inte ens Uppsala kommuns viktiga delsatsning på att bygga Uppsalas kritiska massa av nödvändig infrastruktur för att elbilar ska ses som ett hanterligt alternativ fick något reportage. Det är en mycket viktig satsning både för miljön och för vår näringslivsutveckling.....
Jag fortsätter att förundras över att rubriksättare till artiklar är andra personer än de som skriver artiklarna. Ofta är rubrikerna missvisande. Ofta stämmer inte rubrikens budskap med artikelns innehåll. Det verkar som att rubriksättarna ofta saknar läsförmåga eller handlar det "bara" om att sälja lösnummer....... De allra flesta artiklar är bra. Någon som vet varför journalisternas fack accepterar ordningen där skrivande journalist inte själv sätter rubrikerna?
http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-150-ar-av-standig-forandring-och-innovation
Dans förlänger livet
De allra flesta vet att dans förlänger livet. De allra flesta kan lära sig att dansa skapligt. Förutom rytmens glädje är dansen en positiv fysisk ansträngning. En dansmiljö är också ofta utmärkt för att nätverka med andra människor. Fick ett mejl från en kär som skrev läs!!!! Det är intryck från två män från företagargalan. En redan härlig morgon blev ännu bättre. Inte så vanligt att det bjuds på positiv återkoppling.
http://www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=2273467&bloggentry=2427375
Vem bestämmer vad som är rätt verklighetsbild?
Eller är det så enkelt att det finns många verklighetsbilder?
http://www.expressen.se/nyheter/loofs-nya-kalldusch-sviks-av-egna-valjarna/
söndag 19 maj 2013
Medialogik
Etiketter:
affärsmodell,
bästa,
dans,
Företagargala,
glädje,
media,
rubriksättare,
sanning
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar