onsdag 29 maj 2013

Kiss & festivaler

Nostalgi
Visst är det intressant och härligt vad många minnen musik och särskilt olika låtar väcker! Jag är helt övertygad om att du har låtar i ditt liv som har en stor betydelse och som du kan koppla till olika delar av ditt liv och särskilda tillfällen. På radion i morse hörde jag ett reportage om att rockgruppen KISS åter är påväg till Sverige på turné. Flera av deras största låtar spelades och jag blev tvungen att sitta kvar i bilen och lyssna. Härliga minnen från min barndom forsade över mig. Inte minst från klassens timme då jag, Anders, Perra och Patrik många gånger uppträdde som Kiss! Dom har tydligen kajkat runt i världen och spelat i över 40 år! Det är imponerande att de fortfarande lever. Framförallt Gene Simons som inte verkar leva sunt..... Gillar du en del av Kiss musik?

Festivaler mot graven
Det mesta kommer och går här på jorden. Så även festivaler. Peace & love festivalen har gått i konkurs. Bra eller dåligt? Vad tycker du? Enligt DNs artikel idag så tar storföretagande inom festivalsbranschen över enskilda människors stora engagemang och initiativ. Kostanderna och riskerna anses för dyra. Personligen tror jag att det är viktigt att man vet vad man gör om man arrangerar en festival. Att man har ett tydligt syfte och målgrupp. Om man har det är sannolikheten större av festivalen har lång livskraft. Om det kostar 15 miljoner kronor att få ett uppträdande av Bruce Springsteen så är det klokt att låta den typ av musik arrangeras av stora professionella organisationer.

I Uppsala satsar vi nu på en Fredsvecka - i musikens tecken. Det är nästan komiskt att Peace & love går i graven samma år som Fredsveckan -  i musikens tecken startas upp. I detta fall är det gratisarrangemang där ideella krafter kraftigt bidrar för att festivalen ska bli av. Eftersom det är gratis, samtidigt som kvaliteten på musikerna säkras, kan ingen publik vara kritisk. De ska få en positiv upplevelse. De kommer att få chansen att lära sig mycket om konfliktshantering. De kommer att få höra bra musik. Gratis. Besök gärna Uppsala mellan den 6/8--10/8 så ska du få uppleva att det går att skapa guld av luft.
http://www.dn.se/ekonomi/en-ny-festivalkarta-ritas-efter-konkurs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar