måndag 6 maj 2013

Kunskap & öppenhet

Varför så slutet?
Är demokratin viktig? Är det värdefullt att invånarna bättre förstår skillnaderna mellan olika partier även om de är tvungna att samarbeta för att få ihop majoriteter som kan fatta beslut? Hur många frågor behöver vara hemliga för folket? Varför ska priset som vi skattebetalare fått vid försäljning av delar av Apotekesbolaget vara hemligt? Det kan inte tolkas på något annat sätt än att det finns konstigheter inblandat i försäljningstransaktionerna. Varför är en försäljnings eller köpesumma en affärshemlighet? För att den som köpt ska kunna sälja dyrare eftersom den nya köparen inte vet vad som betaldes tidigare? Total öppenhet är viktig. I synnerhet i den informationstid vi lever i! Om förhandlingarna mellan t ex Allianspartierna blir öppnare kommer också medborgarna bättre förstå skillnaderna mellan partierna och kan utifrån bättre kunskap välja de partier de tycker driver den bästa vägen framåt inom olika hjärtefrågor.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/oppnare-rosenbad

Operation attitydförändring
Det börjar bli hög tid för fackföreningsrörelser, politiska partier och media att hjälpa till att ändra attityden till läraryrket. Förutsättningarna för bästa möjliga utbildning till våra barn och unga måste absolut förbättras men allt ständigt elände om skolan gör bara situationen mörkare och mörkare. Jag har precis haft min son i grundskolan och den var betydligt bättre än när jag gick i skolan. Min son och hans kamrater är väldigt mycket mer allmänbildade och duktiga än vad jag var i deras ålder. Min dotter går på dagis och bortsett från en del krångel den senaste tiden är dagis oxå mycket bättre än när jag var liten. Om vi vill få fler duktiga att välja läraryrket måste allt ständigt gnäll minska och även positiva lärare och skolor lyftas fram i debatten! Tycker du att det gnälls för mycket om skolan?
http://www.dn.se/debatt/sex-av-tio-larare-overvager-att-lamna-lararyrket
http://www.unt.se/uppsala/1-av-4-larare-lamnar-yrket-2410819.aspx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar