Det finns hopp om skolan
Plötsligt känner jag hopp om att vi kan vända en mycket dålig utveckling i våra skolor. Våra skolor måste lyckas mycket bättre med att erbjuda en konkurrenskraftig utbildning till våra elever. Vid flera tillfällen har jag lyssnat på den nya skolministern Lotta Edholm och känner mig mycket hoppfull. Det är inte självklart när liberaler får styra skolan. Även om till exempel Lärarförbundet fortsätter sitt tröttsamma prat om att en redan genomreglerad skola ska bli ännu mer statlig är inte huvudmannaskapet skolans huvudproblem. Staten har misskött både rättssystemet och förvaret under många år. Staten som huvudman är ingen kvalitetsgaranti.
När skolan reformerades och Socialdemokraterna, under Göran Perssons ledning, kommunaliserade skolan blev det dåligt. Främst blev det dåligt för att han köpte delar av fackrörelsens stöd och gjorde villkoren sämre för de mest kvalificerade lärarna och mycket bättre för de sämst utbildade. Ja, ja det är aldrig meningsfullt att gråta över spilld mjölk.
Den nya skolministern är en i raden av broilerpolitiker som aldrig haft ett riktigt arbete, och aldrig bidragit till skattesystemet genom ett riktigt arbete. Du vet vad jag tycker om det. Du som glömt det ska komma ihåg att politiker inte får lön, de får arvoden för sina viktiga förtroendeuppdrag. Inom Utvecklingspartiet demokraterna kräver vi av medlemmar att de minst under tre år haft ett icke politiskt finansierat arbete för att få ett ledande politiskt uppdrag.
Trots min starka övertygelse om att svensk positiv framtid kräver en stor förändring av vilka vi väljer som förtroendevalda kanske det ändå blir bra med Edholm som skolminister. Av det jag hört henne säga de senaste dagarna vågar hon säga sanningar, det är ett stort framsteg i ett debattklimat som varit extremt duktigt på att undvika att prata om faktiska problem och om hur vi på allvar ska lösa dem.
Grundskolan är viktigast av alla skolor. Den grund som läggs där får mycket stor betydelse för resten av en människas liv. Därför måste vi tyvärr införa en tidigare skolplikt än nu så att invandrades barn födda i Sverige inte ska förlora i konkurrenskraft genom att de inte får svenska med sig redan från mycket tidig ålder. Men Edholm måste få sitt skakiga parti att förstå att betyget F är dumt. Alla förstår att ett E i praktiken kan betraktas som underkänt. Nedan artiklar inger hopp.
”Lovskola, läroböcker och socialsekreterare ute på skolorna. Tre goda nyheter för svensk skola presenterades ur regeringens höstbudget under torsdagen.”
https://www.expressen.se/ledare/tre-goda-skolnyheter-det-var-pa-tiden/
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/utbildningsdepartementet/lotta-edholm/cv-lotta-edholm/
Ann-Charlotte Martéus, Expressen, skriver en mycket läsvärd ledare som jag bifogar nedan. En sak är säker, Liberalerna har ofta misslyckats när de haft ledartröjan inom skolpolitiken. Med tanke på att de så gärna vill styra över skolan är det ”intressant” att det ofta skötts sämre än när moderater eller socialdemokrater haft ledartröjan. Skrota betyget F! Varför? Läs även Utvecklingspartiet demokraternas artiklar om skolan nedan.
”Känner hon inte till den studie om betygsgränserna som publicerades i Läkartidningen 2018? Enligt den finns det en andel elever, runt 15 procent, som inte kan nå upp till betyget E. De har för svag teoretisk begåvning eller begränsande NPF-nedsättningar. För dessa elever hjälper det inte att ösa in extra stöd och anpassningar. Det går bara inte. Det är inte så konstigt. De snacksaliga mål som måste uppnås för att få betyget E – det lägst godkända – är inte vetenskapligt utformade så att alla skolbarn ska kunna nå godkänt. De är en skrivbordsprodukt. Och en ”tydlig gräns”, med Edholms ord, är inget att yvas över om den är satt på måfå. Och därtill grym.”
”Ännu mer barock blir F-gränsen mot bakgrund av att det står i skollagen – Liberalernas skollag från 2011 – att alla elever har rätt att nå kunskapsmålen. Och därför åker Skolinspektionen – Liberalernas skolinspektion – land och rike kring och kritiserar skolor som har tvingats sätta F, och alltså inte har gjort sitt jobb. Det är Kafka på riktigt.”
”En följd av denna galenskap blir att lärare anpassar lektionerna till den stackars F-elevens nivå – och bromsar därmed resten av klassens kunskapsutveckling och stimulans. Därom vittnar många pedagoger.
”En annan biverkning är att föräldrar till ”F-barn” söker sig till BUP för att barnet ska få ett diagnosintyg som kan visas upp för skolan, så att sonen eller dottern får alla de där anpassningarna och särskilda stöden som utlovas i skollagen. Men som alltså inte hjälper.”
”Vill Liberalerna vara ett vuxet skolparti eller ett barnsligt anti-S-parti? Förhoppningsvis det förstnämnda. I så fall bör Lotta Edholm sätta sig ner och studera noga vad betyget F innebär.”
”Under vårterminen 2021 gick ungefär 3 000 elever från Uppsalas grundskolor ut årskurs nio efter nio års obligatorisk skola. Nu hägrade gymnasieskolan. Men för omkring 500 av dessa elever var dörren till gymnasieskolan stängd. De hade inte klarat av kunskapskraven. Har du ett F, det vill säga underkänt, i något av kärnämnena matematik, svenska eller engelska, har du ingen behörighet till gymnasieskolan och riskerar att bli utestängd från arbetsmarknaden. Skolplikt, kunskapskrav och risk att bli underkänd. För många skapar detta stor stress och psykisk ohälsa. Utvecklingspartiet demokraterna kräver snabba förändringar.”
https://unt.se/debatt/artikel/alla-ska-fa-en-ordentlig-chans-att-lyckas-i-skolan/re0gdgyl
https://unt.se/debatt/replik/artikel/vi-ger-f-till-kommunens-skolledarskap/lqdzqnpr
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0n7GG2/skolan-i-uppsala-bland-de-samsta-i-sverige
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar