tisdag 22 november 2022

Ond eller god

När är en människa god eller ond?

Det är bra att det finns aktivister som vågar ta strid mot dumheter eller orimliga orättvisor. Det är bra att det finns grova brottslingar som kan ändra sina beteenden och på allvar bli människor som istället försöker hjälpa andra mot ett bättre liv. Nedan några filosofiska perspektiv på ondska och godhet. 

http://filosofiforum.se/forum/viewtopic.php?t=10493

https://larare.at/svenska/moment/tema/tema_ondska_och_godhet.html

Liza Alexandrova-Zorina (rysk aktivist som tvingats lämna Ryssland men som vägrar söka asyl i Sverige) skriver en läsvärd debattartikel i Expressen om sin syn på en dålig migrationspolitik i Sverige. En sak är säker och det är att den kan skötas mycket bättre än nu. Är hon ”god” som tar sin aktivistiska personlighet till Sverige och försöker bidra till ett bättre svenskt migrationssystem?

”Hur förändrar man något utan att kämpa för det man är övertygad om är rätt? Ibland tror jag att det svenska samhället helt har glömt sin egen historia. Allmän rösträtt, religionsfrihet, arbetarnas, kvinnornas och minoriteternas rättigheter – har allt detta fallit ner i svenskarnas händer från himlen? Nej, man fick kämpa för det. Kämpa med höga insatser. Jag vill uppmärksamma det som händer. Inte minst den nivån på vilken man hanterar ärenden på Migrationsverket i dag. Bara ett exempel: i sitt svar till massmedier hävdar Migrationsverket att jag borde ha gjort ansökan om uppehållstillstånd i Ryssland. Det var exakt det jag gjorde. I februari 2021.”

https://www.expressen.se/kultur/jag-ska-utvisas-fran-min-man-och-mitt-barn/


Igår träffade jag en mördare som suttit 20 år i svenska fängelser. Ämnet för träffen var 

1) Hur minskar vi antalet unga som hamnar i klorna på organiserad brottslighet? 

2) Hur fungerar kriminalvården? 

Svaret på fråga 1 var att hitta bättre sätt att kompensera föräldrarnas oförmåga att visa dem kärlek och lära dem en positiv värdegrund. Svaret på fråga 2 var att kriminalvården är bra men att momentet ut ur fängelse måste skötas mycket klokare. Hans fråga till mig var: Vad tror du händer med en person som avtjänat säg 9 års fängelse och kommer ut utan familj, nära vänner och inga pengar? ”På något sätt är det bra att stötta med ett första jobb med en lön som ger en nystartsreferens på arbetsmarknaden.” Är mannen jag träffade ond eftersom han klarat av att mörda andra människor? 


För kristna måste väl svaret på om han är ond vara nej eftersom förlåtelse är central inom den kristna tron, eller?. Kan man förlåtas efter att man avtjänat 20 år i fängelse? Vissa påstår att budskapet om förlåtelse är kristendomens konkurrensfördel jämfört med andra religioner. Har du någon åsikt? Har du människor du skulle må bättre av att be om förlåtelse för något dumt du gjort?

https://www.bibleinfo.com/sv/topics/förlåtelse



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar