lördag 12 november 2022

Systemfel

Bristande kvalité

När jag under några år hade min bostadsbas i Tokyo, Japan, lärde jag mig mycket om kvalitetsarbete. Och om att varje kvalitetsproblem kräver en ordentlig analys av de grundläggande felen som skapat allvarliga kvalitetsbrister. Typ att nästan ALLA statliga utredningar tydligt brukar beskriva att regeringars riktade statsbidrag mest är extremt dyr partimarknadsföring. Det vill säga slöseri på vardagssvenska. Tyvärr finns gott om systemfel inom offentlig styrning, och tron på att bristerna beror på dålig finansiering är på tok för utbredd. Väldigt många problem beror på dålig styrning och dåligt ledarskap. Gör om! Gör rätt! 

Karl Rydå, UNT, har helt rätt. Det är helt meningslöst med fler tågspår om spåren inte trafikeras enligt tidtabell. I Japan kommer och går tågen på sekunden. Och dom har regelbundna jordbävningar och i delar av landet mycket snö. Men tidtabellerna följs. Det är extremt illa att Region Uppsala och staten inte kan säkra kvalitén inom tåginfrastrukturen! 

Vad är egentligen meningen med fyra spår mellan Uppsala och Stockholm om det inte rullar några tåg på dem? Torsdagens huvudledare (UNT 10/11) handlade om att det inte spelar någon roll hur många miljarder man tillför vården, skolan och rättsväsendet, om det inte finns några sjuksköterskor, lärare eller poliser att anställa.”

Välfungerande tågförbindelser är, om inte en ödesfråga, så av mycket stor vikt för Uppsala med omnejd. Arbetspendlingen till Stockholm är betydande och tåg är avgörande för att den ska fungera. På lång sikt är det förstås även en klimatfråga, ju fler som väljer rälsbunden trafik framför bilen, desto bättre. Men här och nu och under överskådlig tid handlar det först om främst om att så effektivt som möjligt transportera så många som möjligt till sina jobb. Och dessutom se till att de anländer till slutdestinationen på angiven tid.”

Det finns bara ett krux, men det är ack så viktigt, den befintliga kapaciteten är redan nu i minsta laget, och har så varit under en längre tid. Och detta under förutsättning att tidtabellen håller och alla tåg går som de ska. Men när trycket är som störst i rusningstid, är inställda och försenade tåg mer regel än undantag.”

”Någon mirakelkur för en bättre fungerande trafik finns förstås inte, men regionen måste driva på för ett läge där tågen för det första faktiskt avgår som de ska – och för det andra att avgångarna över tid blir fler. Det är avgörande både för arbetsmarknaden och för klimatarbetet. Fyra spår i all ära, men då ska det också åka några tåg på dem.”

https://unt.se/ledare/artikel/meningslost-med-fyra-spar-om-tagen-inte-gar/ly3zdvpr

Johan Rudström, UNT, är helt rätt ute när han pekar på politikens skådespel om att pengar är lösningen på alla problem. Så är det inte. Och om man går till botten i analysen om varför man har ett problem kan man också förstå vad som krävs för att lösa problemet. Trots att många hatar förändringar är ofta nytänkande nödvändiga dellösningar på kända problem. Gör om! Gör rätt!

”Snart kommer 290 kommun- och 21 regionfullmäktige att debattera budgeten för 2023. På de allra flesta håll kommer oppositionen att hävda att det ”saknas resurser”. Men den verkliga oron på 2020-talet borde vara hur satsade skattepengar ska kunna resultera i att nya lärare, poliser, socialsekreterare och sjuksköterskor till slut kan anställas. Några exempel från årets budget: Av ett riktat statsbidrag på 1,6 miljarder kronor ska den stora merparten gå till nya speciallärare. Men enligt en beräkning av Lärarnas Riksförbund i fjol saknas redan omkring 5 000 speciallärare i landet. Bristen är enorm, särskilt i skolor i utsatta områden, vilket bland annat lett till att hjälpen kommit först i högstadiet.”

”Den nya regeringen prioriterar rättspolitiken extra hårt. Förutom mer personal i hela rättskedjan, från poliser till domare, ska det förebyggande arbetet stärkas, vilket kommer att kräva fler socialsekreterare. I alla dessa personalgrupper råder mer eller mindre brist, periodvis akut sådan.”

https://unt.se/ledare/artikel/pengabrist-inte-storsta-krisen-i-valfarden/l67v34ej





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar