tisdag 23 februari 2021

Jerusalema och Pewdiepie

En tid där viralt är guld värt

Virus, som Covid-19, är virus som sprids viralt. Det vill säga som sprider sig snabbt från människa till människa. Även i vår digitala värld finns dessa negativa virus som kan spridas viralt. Samtidigt har vi samma ord för att beskriva en bra bild eller film eller företeelse som sprider sig snabbt runt om i världen över Internet. I dagens värld är förmågan inom politiken, influensers, reklammakare eller andra att få ett budskap att bli viralt guld värt. Ibland är det svårt att förstå varför en viss grej blir viral. Ofta är det enkelt att förstå då den antingen är väldigt komisk eller på andra sätt känslomässigt stark. Har du lyckats göra något viralt någon gång hittills i ditt liv? Jag har hittills bara lyckats några gånger. Om du har känslan för att skapa idéer som kan bli virala på Internet har du en gåva som du kan leva gott på. Den enskilt största förmågan som framgångsrika influensers har runt om på jorden är att just lyckas skapa digitalt innehåll som snabbt sprider sig bland deras följare. Den dagen de tappar förmågan att skapa det som har viral kraft är deras tid i rampljuset slut. Så enkelt är det. Det roliga med idag jämfört med förr är att idag kan vem som helst av egen kraft bli en nationell eller internationell välbetald stjärna. Den största sådan svensken är stjärnan Pewdiepie. Det är helt sjukt hur mycket pengar han tjänat de senaste tio åren, på skitprogram om du frågar mig. Men de fungerar....

https://sv.wikipedia.org/wiki/Viralt_fenomen

https://www.youtube.com/watch?v=CABgSvILvmE

https://www.youtube.com/watch?v=xl125ZovpAA

The Jerusalema Challenge är ett underhållande exempel på en idé som blivit viral och som skapat engagemang runt om i hela världen. Ett engagemang som bjuder på fantastisk gratis  underhållning och som visar hur nära varandra vi människor kan vara varandra trots att vi lever i helt olika delar på jorden och i mycket varierande kulturer.

https://www.youtube.com/watch?v=0E9IEKom7AI

https://www.youtube.com/watch?v=vH-zGql7Y_A

https://www.youtube.com/watch?v=unVoLZClhqw

Härligt att även vårdpersonalen på Akademiska sjukhuset också jobbar med sin hälsa genom att fysträna tillsammans. Nedan har även några av dem nappat på The Jerusalema challenge. Varje dag borde alla arbetsplatser ha gemensamma fyspass. När jag nyligen var på studiebesök på en vårdcentral gjorde de så 🌟.

https://youtu.be/lBQvlX8E1Mc

Lite roligt är det att jag har starka kopplingar till Jerusalem. Inte minst att min farmor och farfar ligger begravda på en kyrkogård strax utanför Jaffa Gate i Jerusalem. 

https://www.youtube.com/watch?v=BanxqagThQI

Och är man världens rikaste parti kan man väl bränna en massa marknadsföringspengar på att försöka göra Lööf till en wannabe influenser. Semeltester eller garderobtester kanske kan bli virala. Och Lööf kan väl tjäna ännu mer pengar som modell för olika semlor. Eller varför inte få en kick-back från alla som säljer arbetstillstånd till lågutbildade i mycket annorlunda länder än Sverige, och som kan utnyttjas ordentligt här?

 Här är det Annie Lööf själv och hennes stab som är medieproducenten. Semmeltestet är en del i Centerpartiets kommunikationsstrategi, inte en tillfällig kul grej. Det ett genomtänkt sätt att locka nya väljare. Ett nytt sätt att bedriva politik på.”

https://www.gp.se/ledare/annie-lööfs-semmel-ätande-säger-något-om-dagens-politiska-kultur-1.41876663



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar