tisdag 9 februari 2021

Spårlösningar

Staten ska inte bestämma Uppsalas utveckling

Tre landshövdingar, statens högsta representant i ett län, skriver på UNT debatt om hur viktigt bättre spårkapacitet mellan Uppsala och Stockholm är för stora delar av Sverige. Jag har länge argumenterat på samma sätt och konstaterat att dessa läns riksdagsledamöter gjort ett dåligt jobb för att få detta prioriterat framför projekt som samhällsekonomiskt inte varit lika lönsamma för AB Sverige. Att Miljöpartister i Uppsala använder fyrspår som metod för att tvinga på Uppsalaborna en oklok kompakt bebyggelse enbart i Upsala stads södra delar är idiotiskt. Särskilt upprörande är det att L, S och M hängt på denna dåliga utbyggnad av Uppsala. 

”Uppsala fungerar i dagsläget som en flaskhals, eftersom alla tåg norr om Arlanda måste dela på två spår. Vid en utbyggnad till fyra spår kan sträckan trafikeras av godståg, fjärrtåg och pendeltåg samtidigt. Fyrspåret blir på detta sätt en länk för både arbetspendling, fjärresor och godstransporter till Arlanda och Stockholm med tåg från Norrland, Dalarna och Uppsala län.”

 Om bygget av fyrspår mellan Uppsala och Stockholm inte blir av, kommer det att få allvarliga konsekvenser, inte bara för utvecklingen i våra län, utan även för stora delar av landet.”

”Finansieringen genom stadsmiljöavtalen är helt avgörande för både Uppsala kommun och Region Uppsala.”

 Och som statens företrädare på regional nivå utgår vi ifrån att staten lever upp till sitt åtagande.”

https://unt.se/nyheter/artikel/fyrsparet-ar-viktigt-for-fler-lan-an-uppsala/rm6xow6j

God infrastruktur har mycket stor betydelse för hur ett samhälle utvecklas. Efter många års misslyckad bidragspolitik från västvärlden till Afrika kan vi till exempel nu se hur kinesernas stora infrastrukturprojekt i Afrika gör väldigt mycket mer nytta för många afrikaner än alla bidragsmiljarder från väst som mest slösats bort i korruption och hamnat i de få redan rikas fickor. Att västvärlden misskött sin förmåga att hjälpa det afrikanska folket bättre har kostat mycket stort inflytande över en framtidskontinent med väldigt många eftertraktade råvarutillgångar. Råvarutillgångar som är av central betydelse inte minst i en allt mer elektrifierad värld. Kortsiktighet och naivitet skapade denna verklighet. I sammanhanget vill jag bara lyfta fram att infrastruktur är centralt för ett samhälles positiva utveckling. Om investeringarna i infrastruktur är rimliga, har en tydlig och trovärdig återbetalningskalkyl samt inte gör samhället helt beroende av externas godtycklighet är det goda samhällsinvesteringar. 

I Uppsala saknas idag ett klokt tänkande för hur kommunen ska byggas ut. Det finns inget invånarvärde i att så kraftigt bygga ut en liten del av Uppsala som flera av Uppsala kommunfullmäktiges partier vill! Uppsala har idag en urspårad stadsbyggnadspolitik. För många ledande tjänstemän som bor i Stockholm, för mycket inflytande för Miljöpartiets drömmar och för okloka ställningstaganden bland L, V, S och M i Uppsala kommunfullmäktige leder oss allt mer fel. Uppsala har inte heller råd med liknande oansvariga infrastrukturprojekt. De som främst kommer att drabbas negativt om dessa planer börjar implementeras är vi lokala skattebetalare. Det är viktigt att vi blir allt tydligare med att vi inte vill se denna toppstyrda och okloka utvecklingen av Uppsala. Uppsala kan utvecklas mycket attraktivare och betydligt mer hållbart. Uppsalas översiktsplan är inte längre relevant! "Bara" de samhällsförändringar som Coronapandemin innebär har kraftigt ändrat förutsättningarna för vad som är klok politik för samhällsbyggandet framöver. Gör om! Gör rätt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar