Lyckad integration är omöjlig utan goda kunskaper i svenska. Som jag tjatat om det genom åren. Jag har argumenterat för en betydligt bättre integrationspolitik i många år. Och fört fram tydliga konkreta förbättringsförslag. Inte minst är det dags att sluta mesa och ställa tydliga krav i utbyte mot allt stöd vi ger till invandrare som fått rätt att stanna i Sverige men som inte är självförsörjande. Det gemensamma samhället har ett stort ansvar att erbjuda förutsättningarna för att lära sig svenska. Det är dock ett stort ansvar på invandrade att också anstränga sig maximalt för att lära sig det svenska språket. Alla inser att det nästan är omöjligt att få ett jobb i Sverige utan att kunna lite svenska. Och den som kan allt bättre svenska har allt större förutsättningar att bli självförsörjande. Det är hög tid att ändra Socialtjänstlagen så att vi kan villkora möjligheten till försörjningsstöd. Villkora till faktiska kompetenskrav. Jag bryr mig inte om att människor år efter år deltar på SFI om de aldrig lär sig ok svenska. Vi måste få villkora försörjningsstöd till faktiska kompetensförflyttningar samt till faktiska arbetsresultat. Det är mycket rimligt och dessutom bättre än nu för alla. Bara exemplet med alla tolkar idag är provocerande. Varför erbjuder vi gratis tolkning till människor som varit över tio år i Sverige? Är jag en hemsk människa nu? Tvärt om! Det är alla mesar som är hemska! De bidrar inte till vettig integration och de bidrar inte till en ekonomiskt hållbar framtid.
Nedan artikel från valrörelsen 2014 exemplifierar väl hur uselt ledarskapet inom framförallt partier i liberala förpackningar tacklat språkets centrala roll för bättre integration.
https://mobil.unt.se/nyheter/uppsala/centerns-utspel-forsvarar-samarbete-3337362.aspx
Hamid Zafar är en klok man, och kompetent om tillståndet i skolan. Han är också en modig debattör i PK Sverige. Hans tydliga och skarpa krönikor inger hopp.
”Det skulle vara roligt att träffa svenskar så att jag lär mig språket. Här hör jag mest afghanska och arabiska språk.” Dessa ord yttrades av elvaåriga eleven Haia Abo Qarah, nyanländ från Syrien på Rosengårdsskolan i Malmö i SVT år 2016. Då hade inte en enda elev med svenska som förstaspråk gått på skolan under de senaste 14 åren.”
”Politikerna motiverade stängningen med att eleverna inte klarade undervisningen eftersom de i begränsad utsträckning kom i kontakt med det svenska språket. Eleverna fördelades på andra skolor i kommunen och knappt två år senare hade antalet elever med gymnasiebehörighet fördubblats.”
”I Sveriges Radios reportage Skolministeriet intervjuades en av skolans elever på det nyöppnade högstadiet om varför han har valt att gå på Rosengårdsskolan. Eleven som är född i Sverige uttrycker på knagglig svenska att han bara förstår ”ortensvenska” och att han upplever det svårt att uttrycka sig på ”normal svenska”. Eftersom han bara gått på en skola där ”ortenssvenska” talas så upplever han sig exkluderad från det övriga samhället.”
”Skolan är en plats där unga ska växa genom att utmanas. Säkerligen känner alla vuxna till utmaningarna som väntar i arbetslivet efter avslutad skolgång. I malplacerad iver att klippa av spretiga grenar har man lyckats klippa av bonsaiträdets rot.”
https://www.gp.se/ledare/rosengårdsskolan-öppnande-är-som-att-klippa-av-bonsaiträdet-vid-roten-1.23056020
Björn Ranelid beskriver nedan tydligt hur viktigt det är att lära sig rimlig svenska i Sverige.
Människor som bott i Sverige i tjugo, trettio och fyrtio år och har bristfälliga eller rent av dåliga kunskaper i det svenska språket får snäva ramar när de söker arbete. De har svårt att klara av korrespondens med olika myndigheter och de bör kunna läsa och förstå information från lärare som undervisar deras barn. Det är ett enormt handikapp i många avseenden som är värre än en amputerad arm eller förlorad syn på ett öga. Kunskaper och färdigheter i svenska i skrift och tal för individer som bor och arbetar i Sverige kan inte nog betonas. Betydelsen och vikten av detta kan inte värderas i pengar.
https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/bjorn-ranelid/invandrare-med-lag-utbildning-och-kultur-i-olika-lander/?utm_medium=link&utm_campaign=social_sharing&utm_source=facebook&social=fb&fbclid=IwAR3zRjxxQF3v9ParjqOOE_qvvrbU_pH826u3UNVw-Ce-iBqJMjeQ1YfAB_MDagens besvikelse
De som förringar betydelsen av språket för att säkerställa bättre integration.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3810649&fileOId=3810654
https://www.regeringen.se/contentassets/4bc626c57dba4157a3a67d614b4495ab/sprak-krav-och-medborgarskap
Dagens stjärna
Expressens ledare. Ja, Moderaterna har fått chansen att driva en mycket mer ansvarsfull skolpolitik än hittills tillsammans med den tidigare Alliansen. Skolan är för viktig för att ständigt misshandlas av teoretiska önskningar som inte levererar tillräckligt bra utbildningskvalitet till alla våra barn. Och skolan måste bättre än hittills bidra till bättre integration och att vi bryter den negativa segregationsutvecklingen.
https://www.expressen.se/ledare/utan-annie-loof-kan-m-nyktra-till-om-skolan/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar