lördag 18 januari 2020

Pensionssveket

Inga rättigheter utan skyldigheter
I början av 2000-talet raljerade jag ofta om att mina föräldrars generation med stor sannolik skulle bli den generellt mest privilegierade generationen någonsin, för all framtid. Bra utbildningsmöjligheter erbjöds. Alla som ville jobba och som ansträngde sig fick jobb. Högre och högre skatter matchades samtidigt med fler och fler rättigheter. Svensk köpkraft utomlands var god. De som lånade och köpte sitt boende fick göra mycket stora ränteavdrag parallellt med att vi fått en sanslös värderingsökning på fastigheter i större städer. Få av 40-talisterna är garantipensionärer. Min föräldrageneration var generationen då väldigt många kvinnor började arbeta och dagisverksamheterna byggdes ut kraftigt. Även om min föräldrageneration i huvudsak levt under mycket fördelaktiga tider har de också arbetat hårt under många år. De har betalat skatt i många år och deras slit har också inneburit pensionsavsättningar av deras arbetsgivare. Baspensionen och olika tilläggspensioner gör att allt fler pensionärer just nu har råd att leva ett anständigt liv även efter pension. Det är tidigare generationer än 40-talisterna, och främst bland kvinnor som tidigare i stor utsträckning var hemmafruar, som vi hittar garantipensionärerna. Det vill säga dem som lever på minsta möjliga pension. Under mina första fem år som politiker sades alltid att garantipensionärsproblematiken skulle dö ut inom 10-20 år. Det var vad många inom de politiska topparna trodde då.

Garantipensionen är idag som mest 8 597 kronor för en ensamstående och 7 690 kronor i månaden för gifta. Sveriges misslyckade migrations- och integrationspolitik innebär bland annat att Sverige mycket sannolikt kommer att få väldigt många nya garantipensionärer efter att de nuvarande 20- och 30-talisterna avlidit. Sannolikheten är också hög att det rör sig om väldigt många människor. Och om garantipension + bostadsbidrag inte räcker för att matcha den lägsta levnadsnivå som anges i Socialtjänstlagen måste kommunerna finansiera med försörjningsstöd. Kommunen innebär skattebetalarna. Och vilka ska betala garantipensionerna.... Bara av pensionsskäl borde Sveriges riksdag inse att behovet av reformarbete för att bättre integrera nyinflyttade, från främst länder utanför EU, är akut.
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension
https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/ekonomiskt-bistand/riksnormen/
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/handbocker/2013-12-31.pdf

Shekarabi och andra ministrar kan säga vad de vill men "vanligt" folk tolererar inte hur mycket orättvisa som helst. De som arbetat och bidragit med massor av skatter under många år tolererar inte att de inte får en pension som de kan leva på. Och även de som har en pension som går att leva på kommer inte att acceptera att efter höga skatter, under hela livet, som pensionär också drabbas av kraftigt ökade kostnader när vi är i behov av till exempel hemtjänst eller/och sjukvård. För du inser väl att det är ett mycket sannolikt scenario att de som kan kommer att få betala väldigt mycket högre avgifter än idag när behoven av stöd finns. Och människor som har garantipension och försörjningsstöd har inga pengar att betala extra avgifter för, så de får det utan kostnad. Det svenska generella välfärdssystemet bygger på att alla som kan gör rätt för sig själva. När det blir för få som gör rätt för sig men ändå har alla rättigheter faller systemet. Hur kan det vara svårt att inse. Högre skatter är en korkad väg framåt. Det kommer inte att lösa problemet utan enbart göra många ännu mer förbannade över hur inkompetent Sverige skötts under en längre tid.

Häromdagen twittrade Shekarabi "Pensionerna måste höjas" Ska det bli en ordentlig höjning för de som slitit hela livet måste avgifterna höjas. En central fråga för alla partier de kommande åren." Ja, den är central även för Utvecklingspartiet Demokraterna. Huvudproblemet är inte mer finansiering från de som sliter och som har slitit, huvudproblemet är att många fler av arbetsföra i Sverige måste bli självförsörjande. När det är ett faktum kommer också finansieringen att finnas nu när de flesta av oss måste jobba till minst 65 års ålder för att få en ok pension. Är du vinnare eller förlorare i nuläget?
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/12/ardalan-shekarabi-diskuterar-pensioner-i-kopenhamn/
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Jo2Oeb/har-ar-var-plan-for-battre-pensioner
Dagens besvikelse
Socialdemokraterna. De tar inte i huvudfrågan, hur blir fler självförsörjande och därigenom också kan bidra till pensionssystemet samt hur blir Sverige ännu mer företagsamt så att vi får in mer investeringskapital i landet. Tänk att högre skatter och avgifter alltid är lösningen för till exempel Socialdemokraterna.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Jo2Oeb/har-ar-var-plan-for-battre-pensioner

Dagens stjärnor
Peter Santesson. Svensk migrationspolitik fortsätter att vara usel. Jag väljer att typ citera Malkom Kyeyune: Efter den oansvariga Gymnasielagen vet vi svenskar att de lagstiftande i riksdagen kan agera fort om en majoritet vill. Vill inte en majoritet stoppa identitetsfusket?

"Också i offentliga utredningar slogs det larm. I maj 2017 varnade Lars-Erik Lövdén i sitt slutbetänkande om välfärdsbrottslighet bland annat för att den bristfälliga hanteringen av samordningsnummer var ett allvarligt problem som öppnade för identitetsbedrägerier. Utredarens slutsats var att det var ”nödvändigt att snarast vidta åtgärder för att motverka förekomsten av oriktiga identiteter”. Snarast skrev han. I en annan analys från Skatteverket, daterad juni 2017, beskrevs en skrämmande perforerad hantering av oklara identitetsuppgifter."
"Två och ett halvt år senare kan man fortfarande ha nöjet att höra finansministern lova att återkomma ”i närtid” med ”skarpa” förslag om att styra upp det ena och andra kring samordningsnummer. Ett och ett halvt år efter Lövdéns larm lämnade Skatteverket förslag till regeringen om hur systemet med samordningsnumren skulle kunna kontrolleras bättre. Men först i september 2019 tillsatte regeringen en utredning om att styra upp folkbokföringen. Färdig i april 2021. Vem vet, kanske lagändringar året efter? Hur länge är snarast?"
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/regeringen-ignorerade-identitetsfusket-i-tva-ar-31024

Ledarna och dess skribenter. Ofta skriver de klokt. Att en hel del bland Centerpartiets ledning var positiva till månggifte det vet vi. Intressant artikel om att fler partier inte glasklart stått upp för att i vårt system är det en officiell i taget och i övrigt får man ha älskare och älskarinnor. Är det kanske en metod för att inom kort klara av ett underfinansierat pensionssystem? Tala om det i så fall! Det är klart att om rika Helena gifter sig med en 50 åring, en 40 åring och en 30-åring får de inte bara bättre nyttjande av boytor som ofta är för stora, de kan finansiera alla baskostnader tillsammans och dessutom hjälpas åt med det mesta. NEJ jag anser att en officiell åt gången är rätt. Det finns inget som hindrar dem som vill att leva ihop i alla möjliga varianter. Och utomäktenskapliga barn är på intet sätt något konstigt eller ful i dagens Sverige.
https://ledarsidorna.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar