Är image och varumärkesbyggande viktigt? Ja, det är väldigt viktigt. Kan starka framgångsrika varumärken byggas på lögner? Nej. De måste vara ärliga och regelbundet leverera utifrån sina löften. Ett sätt att bygga starka nationella varumärken och image är genom idrott. Idrotten har därför sedan årtusenden använts som del av önskad propaganda. Sveriges fotbollslag i VM, och deras prestationer, påverkar självklart bilden av Sverige. Inte minst bilden av att vi är ett av världens mest jämlika land.
Ny spekuleras det för fullt om den svenska förbundskaptenen, Peter Gerhardsson, i fotboll var ”galen” eller ”smart” när han valde sin startelva mot USA igår. Även om Sverige skulle förlora mot Kanada var Gerhardssons drag ett bevis på att han är en klok och modig ledare. Det ger sannolikt bra resultat redan i detta VM samtidigt som det lägger en ännu bättre grund för framtida landslag. Nya krafter har fått göra matchpremiär i ett VM. Det kommer garanterat motivera dem ännu mer framåt. Bra för fortsatt imagebygge kopplat till Sverige. Mod är något jag tycker många svenska forskare och affärsmänniskor i tusen år representerat. Tidigare svenska samhällsledare har också haft mycket mod. Något jag länge saknat inom modern svensk politik. Kanske kommer Nyamko Sabuni att åter föra in modet att stå upp för det rätta och hållbara i svensk rikspolitik.
https://www2.svenskfotboll.se/landslag/damer/varldsranking/
https://www.expressen.se/sport/fotbollsvm/jag-vill-alltid-spela-men-de-tar-ut-laget/
Vad förknippar du med svenskhet? Ja, ja, ja jag vet att vi alla är unika och att vissa hatar att man kan försöka ge stereotypiska beskrivningar som normaliserar och sårar dem som inte känner sig sedda och förstådda. Nu är det dock så att varje människa inte är en ö i ett samhällsbygge. Vi är en mäktig pusselbit i ett stort och ständigt förändrande samhälle. De mest framgångsrika samhällsbyggarna liknar framgångsrika företagsbyggare. De har tydliga ambitioner, tydliga värdegrunder, inkluderar sina medarbetare, är respektfulla och utåtriktade och förstår värdet av image och varumärkesbyggande för att locka till sig attraktiva människor.
Jag vill att Uppsalas och Sveriges varumärken starkt ska kopplas ihop med ambition, nyfikenhet, innovation, lagarbete, värderingsstyrd mångfald och företagsamhet. Vad vill du? Nedan historiska berättelse tycker jag är ett exempel på hur denna image och vårt varumärke kan byggas och stärkas. Visste du att det var en svensk expedition ledd av holländare som var bland de första kolonisatörerna av Nordamerika? Att det var ett multikultigäng på svenska kronans uppdrag som grundade det attraktiva lågskatteparadiset Delaware? Det visste inte jag förr. Se gärna den bifogade historiska berättelsen om skeppet ”Kalmar Nyckel” och dess uppdrag.
https://www.svtplay.se/video/22655630/vetenskapens-varld/vetenskapens-varlds-sommarfavoriter-kalmar-nyckel-jakten-pa-nordamerikas-rikedomar
https://www.expressen.se/sport/kronikorer/tomas-pettersson/sjalvklart-kunde-sverige-inte-vinna-med-det-laget/
Dagens besvikelse
Marika Lindgren Åsbrink. ”Åtstramningen” av välfärden har bara börjat. Hon drar fel slutsatser om skälen till åtstramningarna. Skälen är volymrelaterade och kopplade till brist på kompetenslyftsprogram i kombination med flyttprocess. Fler äldre äldre, fler barn och många invandrare som inte matchas snabbt mot självförsörjning gör att volymen ställer till problem i välfärden. Volymer, det där vi inte får prata om i Sverige. Vi får inte heller prata om att grupper ställs mot grupper. Ovan har du tre stora grupper (om än heterogena). Yngre, äldre äldre och bidragsberoende invandrare. När volymer spökar, hur prioriterar du bland dessa grupper?
”I Sverige visar forskning att SD har varit särskilt framgångsrika i områden där fler fått det relativt ekonomiskt sämre sedan 2006, dels på grund av av regeringen Reinfeldts reformer, dels på grund av finanskrisen.”
”Framväxten av de högerpopulistiska partierna kan också kopplas till strukturomvandlingen i globaliseringens och robotiseringens spår. En del av bekymren är alltså direkt politiskt skapade, i andra fall handlar det om bristfälliga politiska svar på kraftfulla omvärldsförändringar.”
”Det är på intet sätt förvånande att människor reagerar på minskad trygghet, pressade plånböcker och försämrad ställning på arbetsmarknaden. De vänder de etablerade partierna ryggen och letar svar någon annanstans.”
”Vi står alltså inför en smygande åtstramning av välfärden. Tillsammans med de andra ekonomiska förändringar vi gått igenom skapar det en farlig politisk cocktail, som glädjen hos den lilla klick höginkomsttagare som får sänkt skatt inte kan kompensera.”https://www.dagenssamhalle.se/kronika/atstramad-valfard-goder-politisk-populism-28246
Dagens stjärnor
Expressens ledare. Det skulle vara utmärkt om teknikstöd kan fixa så att vi som kör fordon inte kan måste köra fortare än beslutade fartgränser. Oavsett hur frustrerande det kan bli ibland....
https://www.expressen.se/ledare/gor-det-omojligt-att-kora-for-fort/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar