torsdag 27 juni 2019

Värdet av att förstå skillnader

Utan att förstå våra olikheter kan vi inte förstå varandra
I Uppsala kommunfullmäktige debatterade vi nyligen en motion från mig om att kraftigt förbättra arbetet med att bland invånarna förstå olikheterna mellan generell annan kultur och värderingar jämfört med den svenska. Motionens resonemang bottnade i FNs värderingskarta. Du som läst min bok ”En stund på jorden” förstår vad jag talar om. ”Som amen i kyrkan” tolkades motionen av flera som någon form av uttryck för rasism och av SD sågs det som helt onödigt då vi ”långtids-svenskar” inte anses bättre behöva förstå andras generella kultur och värdegrund...

Läs Mustafa Panshiris mycket viktiga artikel nedan. Han kom som ung invandrare till Sverige från Afganistan och har under ett antal år arbetat som polis. Äntligen har snart ett parti som kallar sig liberalt en partiledare som fattar vad han beskriver och som har modet att tydligt stå upp för svensk värdegrund. Vi kan väl vara överens om att vi lever i Sverige, eller?

”Målet med att träffa dessa ungdomar har varit att hitta gemensamma nämnare mellan dem och svenska samhället. Jag berättar om våra grundlagar och om grundläggande kulturella värderingar som jämställdhet, jämlikhet och individens rätt att bestämma över sitt eget liv.”
”De ensamkommande ungdomarna är i en fas i livet där de är mottagliga för, och nyfikna på, den information och de intryck de får. Värderingar de fått med sig i barndomen, i en annan del av världen, sitter inte hundra procent än – varför man ännu har marginal att utmana och ifrågasätta dem. Det är därför jag håller fast vid min vision att besöka så många ensamkommande jag kan.”
”Det bristande intresset för hedersförtryck gjorde mig orolig redan som sextonåring; vad för hjälp fanns det att få om någon jag kände drabbades av hedersförtryck? Om det drabbade mig själv? Min syster?”

”Senare i livet har jag ofta sett samma ovilja att se verkligheten för vad den är.”

”Det är inte händelserna i sig som är det värsta, det är känslan av att se något som resten av samhället inte verkar se. Om det väl rapporteras om det så framställs det som enbart en polisfråga vilket är både oansvarigt och fel. Det är en mycket större fråga än så! Det här gäller hela samhället.””

”Jag brukar då leka djävulens advokat och fråga om svenskarna inte kan åka utomlands och uppleva dessa olikheter? Varför måste människor komma till Sverige och bosätta sig här, bara för att vi ska bli ”berikade”? Är inte det ett litet postkolonialt – och ganska själviskt – tänk? ”Nej, det är bra att människor kommer hit,” blir svaret, ”Då lär vi oss ju saker av varandra!””
”De som under föreläsningarna brukar säga att de inte vill leva i ett mångkulturellt samhälle är människor av utländsk härkomst. Varför? Jo, dessa människor kommer från ”mångkulturella länder” och i Sverige bor de i ”mångkulturella” (läs segregerade, socioekonomiskt utsatta) områden. De som med näbbar och klor försvarar det mångkulturella samhället är oftast etniska svenskar.  Dessa människor bor i icke mångkulturella områden, tillsammans med andra etniska svenskar. Men man har en föreställning om mångkultur som något givande och exotiskt. Det är som en kärleksrelation på avstånd, en platonisk relation där man aldrig har träffats och helst inte vill göra det heller. Men man vill gärna behålla den positiva bilden av sin tilltänkta partner. Man vill att det ska vara fint och romantiskt.”
https://kvartal.se/artiklar/det-ni-valde-att-inte-se/?fbclid=IwAR3SrO4rnM9yRAK3sI1zAF1_zqdcGaEVLoNsE9URhRLC-EfI0Y2bAHMy0w0
Dagens besvikelse
Kajsa Dovstad. Västerländsk medicinkonst har bidragit fantastiskt till människors välbefinnande. Samtidigt är det en mycket kommersiell verksamhet med enormt mäktiga lobbyistresurser. Det är korkat att tro att inte läkemedelskonst utvecklad under tusentals år kan hjälpa många människor att bli friska. Mänskligheten, och särskilt sjuka, har mycket att vinna på att västerländsk medicinkonst och kinesisk blir kompletterande. Jag är övertygad om att samverkan mellan dessa kunskaper kommer att bli stort i framtiden.
https://www.expressen.se/ledare/kajsa-dovstad/lakare-ska-inte-lagga-sig-platt-for-alternativmedicin/

Dagens stjärna
Politikerna i bland annat Göteborg. Det är hög tid att elsparkcyklar och ”cowboy hyrcyklar” regleras.
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/beslutet-elsparkcyklar-ska-regleras-i-göteborg-1.15606367

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar