torsdag 13 juni 2019

Haveri ska kallas haveri

Bubblandet måste få ett slut
Hur många gånger har jag på denna blogg efterlyst en nationell utanförskapskonferens där berördas representanter, ledande politiker, tjänstemän, forskare och journalister träffas för att under säg fyra dagar ha målsättningen att 1) Få en gemensam nulägesbild 2) debattera problemlösningar 3) Få en bred samling runt ett åtgärdsprogram? Har en liknande konferens genomförts? Nej! Tyvärr behövs den fortfarande.

Den 11/6 2019 kunde vi på Rapport lyssna på en intervju med grundaren av Järva-veckan, Ahmed Abdirahman. Han var mycket professionell och tydlig i sin kommunikation. Sverige har misslyckats med sin inkluderingspolitik kopplat till det stora flertal migranter som bor i våra så kallade utanförskapsområden. Bland annat lyfte han att politikerna som lever i sina "bubblor" (min kommentar) i bästa fall talar OM alla dessa människor men inte MED dem. Han var mycket tydlig med att problemen är allvarliga och omfattande. Abirahman och andra har tröttnat på all förnekelse av verkligheten och gett ut en egen faktaanalys. Du som följer min blogg vet att jag sedan länge är mycket kritisk mot hur svensk migrations- och integrationspolitik drivs. 556.000 människor är inget litet antal människor som lever i utanförskapsområden. Att marginalisera alla dessa människor år efter år genom att inte mycket bättre inkludera många av dem är ett stort misstag som drabbar väldigt många av oss svenskar, även dem som lever i sitt "bubblande".
https://www.dn.se/debatt/har-ar-fakta-om-de-556000-som-lever-i-utsatta-omraden/

Svensk migrations- och integrationspolitik har resulterat i följande under de senaste åren:
- Vi har importerat fattigdom
- Vi har snabbt skapat en stor andel fattiga med mycket bristfällig bildningsnivå i Sverige
- Arbetsmarknadens parter har inte kunnat enas om ett krispaket för att försöka bidra till en bättre integration på den svenska arbetsmarknaden för outbildad arbetskraft. Även högutbildade har vi misshandlat och inte snabbt kunnat matcha in mot kvalificerade möjligheter.
- Vi har många tusentals idag som lever olagligt i Sverige och som antingen försörjer sig genom att utnyttjas av mer eller mindre oseriösa arbetsgivare eller brottslighet. Hur försörjer de sig annars om de lever olagligt i Sverige?

Ovan är självklart ett misslyckande som innebär samhällssplittring, högre brottslighet och ett tryck på bidragssystemen som är hållbart. Det är inte svårt att förstå om man inte väljer att leva i en förnekelsebubbla.
Åsa Fahléns, ordförande i Lärarförbundet, fick nyligen en viktig och alarmistisk artikel publicerad i DN. Även den bygger på fakta som borde få den mest korkade "bubblaren" att inse hur svårt läge vi har försatt oss i. Vi kan självklart lösa detta läge och uppnå en positiv framtid för de som lever i Sverige, men inte om de flesta av dagens ledande politiker ska bära det ansvaret. Många av dem har varit i ledande politiska ställningar länge och bär ett stort ansvar för det misslyckande vi har. Ett misslyckande som drabbar många fler än de ovan 556.000 invånarna.

"Det finns omfattande problem som behöver hanteras när det gäller elevernas kunskapsinhämtning, men detta löser samhället inte genom att sätta in allt för sena lösningar i grundskolan, utan det krävs systemförändringar för att säkerställa att eleverna når målen. Det innebär att särlösningar som lovskola i dess nuvarande form behöver fasas ut. Lärarnas Riksförbund föreslår att regeringen snarast inrättar denna nya skolform. Den svenska skolan måste bidra till att minska klyftorna i samhället i stället för att vidga dem. Till det krävs nu kraftfulla åtgärder så att alla elever, oavsett bakgrund, kan ges likvärdiga och goda förutsättningar att skapa sig en framtid."
https://www.dn.se/debatt/lagg-ner-gymnasiets-introduktionsprogram/

Den kloka debattören Widar Andersson reflekterar över Åsa Fahléns debattartikel. Läs även den om du bryr dig om att vi betydligt bättre än hittills måste skapa en positiv framtid.

"Det var på 1980-talet som varningar för "tvåtredjedels - samhället" på allvar etablerade sig i den politiska debatten. Begreppet byggde på antagandet att moderna samhällen framåt i tiden skulle komma att slå ut runt en tredjedel av sina innevånare till okunskap och fattigdom. I politiken diskuterades hett och intensivt om det skulle bli så och om vems fel det i så fall var.
Åsa Fahlén är ordförande i den fackliga organisationen Lärarnas riksförbund. På DN Debatt den 10
juni påpekade Åsa Fahlén stillsamt och bestämt att: "Vad gäller den svenska skolan är vi redan där. ( I 2/3 - delssamhället alltså) Våren 2018 lämnade 100 655 elever gymnasieskolan. Endast 66 378 av dem tog studenten, medan de resterande 34 277 eleverna inte lyckades nå examen. Det betyder att vi har en skola, där en tredjedel av eleverna slås ut.""

"Fahlén lägger alarmerande fakta på bordet. Hon använder inga överord när hon kräver nedläggning av gymnasieskolans "introduktionsprogram" (där från grundskolan obehöriga elever placeras för att kunna hämta in kunskaper för att sedan gå vidare till vanliga studieprogram) eftersom det är ett "systemhaveri". Siffror från Skolverket visar att endast sex procent av de elever som börjar på något av introduktionsprogrammen klarar att ta gymnasieexamen efter tre år. Åsa Fahléns appell för något "radikalt annorlunda" är rejält och sakpolitiskt underbyggd."
https://www.folkbladet.se/opinion/systemhaveri-ar-ratta-ordet-om6156408.aspx

Naivister och faktaresistenta politiker måste marginaliseras! De är farliga för oss alla.

Dagens besvikelse
S och MP regeringen med stöd av C och L. Varför ska det alltid ta sjukligt lång tid att täppa till stora och uppenbara samhällsproblem? Varför säkerställer inte regeringen att stöldligor, många utländska, betydligt bättre kan bekämpas? Suck!
https://www.gp.se/ledare/vi-kan-inte-fortsätta-blunda-för-stöldligorna-1.15564297

Dagens stjärna
Jona Elings Knutsson. Hon har rätt, det finns gott om ointelligent tyckande.

”En av de första som undersökte fenomenet bekräftelsefördom var den amerikanske forskaren Peter Cathcart Wason. I ett klassiskt experiment från 1960 lät han försökspersoner se talserien 2-4-6. De fick veta att det fanns en särskild regel bakom talserien, och fick förslå andra talserier som försöksledaren då avslöjade om de följde samma regel eller inte. Deltagarna hade stora problem med att komma på regeln, trots att den löd “vilken stigande talföljd som helst”. De testade mer komplexa idéer, och prövade bara serier som kunde bekräfta regeln, men inte serier som kunde visa regeln falsk.”
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/vara-tankevurpor-gor-oss-till-tvarsakra-dumskallar-27925




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar