Vissa drar av det fort. Det gör ont kortare tid. Andra drar av det halvsnabbt. Det gör mer ont. Och en del drar av det väldigt sakta. De värdesätter inte tid och det gör sannolikt mer ont, i vart fall om man tillhör människor med en hårig kropp. Britterna tycks vilja ”dra av EU-plåstret” halvsnabbt. Sannolikt i tron att det bättre ska gynna dem. Om ”Bryssels” budskap kommer att gälla kommer Britterna inte få någon annorlunda deal än nu. Möjligen kan en ömsesidig juridisk överenskomme om gränshanteringar hinna uppnås. Irland och Gibraltarproblematiken återstår. Jag har svårt att se att EUs företrädare ändrar sig, hela unionens framtid står på spel.
https://www.google.se/amp/s/www.bbc.com/news/amp/uk-46318565https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPVlAn/eu-far-ta-brexit-dag-for-dag
”EU kan tänka sig att skjuta upp Storbritanniens utträde – förutsatt att avtalet godkänns i det brittiska parlamentet i nästa vecka.”
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7180713
Dagens besvikelser
Idioter som mitt på dagen, och mitt i Uppsala city, har gruppslagsmål med knivskärningsinslag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/en-knivskuren-pa-stora-torget-i-uppsala
Det svenska skolsystemet som i sin iver att behandla alla elever lika gör många klasser onödigt dysfunktionella. Idag får inte ens de flesta som är medelbegåvad en tillräckligt god bildning. Alla våra barn och unga behöver matchas maximalt och individuellt att nå sin fulla potential. Inte minst våra särbegåvade barn behöver generellt bättre matchning än idag. När svenska elever som grupp utvärderas tappar de i internationell konkurrenskraft.
”I Sverige har det länge funnits en föreställning om att de särbegåvade eleverna inte behöver särskilda insatser, men en kunskapsnation kan inte behandla sin potentiella framtida Nobelpristagare så styvmoderligt.”
”Svensk skola dras med många problem. Ett som de sällan talas om är de understimulerade och särbegåvade eleverna. Det är nämligen lika viktigt att de särskilt begåvade får undervisning på en nivå som utmanar och utvecklar dem, som att de som har svårt i skolan får hjälp. I svensk skola har tyngdpunkten i stället länge legat på att lotsa igenom de många eleverna som befinner sig mellan dessa två grupper med särskilda behov. Men barn och unga med hög intelligens har samma behov av att bli uppmärksammande och undervisade som alla andra barn.”
”Att missa de särbegåvade eleverna innebär en stor förlust för såväl den enskilde som för samhället i stort. Det är ett oförsvarligt slöseri av mänsklig kapacitet.”
https://www.gp.se/ledare/särbegåvade-har-också-rätt-till-en-bra-skola-1.14058598
Dagens stjärna
Nyamko Sabuni. Helt klart är att hon har en hållbar syn på migrationspolitiken och en pragmatisk syn på förhållandet till SD. Räcker det för att rädda kvar L i Sveriges riksdag om hon blir deras nästa partiledare? Tveksamt. Först måste hon få med sig en majoritet på den vägen framåt. Därefter måste väljarna tro att L tillför något. Vi får se hur det går för det allt mindre populära L.
”I en artikel i tidningen Nu skrev hon 2017 att ”det bör vara modellen för behandlingen av SD: hård konfrontation där man tycker olika, öppenhet att samverka där man tycker lika.” I migrationspolitiken vill hon att Sverige fokuserar på att ta emot arbetskraftsinvandrare och konventionsflyktingar – det vill säga, en stramare politik än vad partiet förhandlat fram i Jöken.”
https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/l-ska-valja-mellan-tva-misslyckade-ministrar/https://www.gp.se/ledare/liberalerna-behöver-sabuni-1.14018564
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar