söndag 24 mars 2019

Sömnbehovet

Varför inte?
Aj, aj, aj vilket högt pris alla mina långa arbetstimmar och begränsade sömn kanske har haft. Jag har aldrig beundrat dem som arbetat mycket och som sovit lite. Samtidigt har jag aldrig förstått hur skadligt det är med för lite och dålig sömn. Det var först för två år sedan jag lärde mig det genom en vän i London som precis läst ”Why we need to sleep” av Matthew Walker.

Sluta med vinter- och sommartid NU! Enligt sömnforskare skulle det rädda många liv, minska antalet självmordsförsök och öka prestationsförmågan ordentligt. Det är klokt att alltid ändra tidigare okloka beslut. Om Sossarna hade vågat låta motioner få behandlas på sin riksstämma kanske någon klok S hade fått fler att inse hur dålig timmesförändringen är. Gör om! Gör rätt!
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/somn/7-anledningar-att-verkligen-hata-sommartid/

Om du inte såg det senaste Skavlan på SVT rekommenderar jag att du gör det. Snabbt. Det kan positivt bidra till ditt välbefinnande kopplat till sömnens stora betydelse för vår hälsa. Inslaget om feminism där pojkar och mäns situation lyfts upp ”till ytan” är också värdefullt att förstå för alla som enbart väljer att fokusera endimensionellt. Jag har många gånger de senaste åren träffat många pojkar och män som har svårt att förhålla sig till vad den ”nya” mansrollen innebär. Se programmet, gästen som beskriver vilka enorma framsteg kvinnor gjort på 120 år parallellt med att männens generella utveckling varit.....? Personligen har jag aldrig lidit av problem med hur jag ska bete mig. Och att flickor och kvinnor blivit väldigt mycket mer jämlika ser jag som ”inte en dag för sent” och i sig väldigt utvecklande för oss män. Se programmet! Särskilt Matthew Walker, sömnforskare, är värd att lyssna ordentligt på. Bland annat är det klokt att inte dricka kaffe efter lunch. Och det är klokt att inse att alkohol kraftigt försämrar sömnen.
https://www.svtplay.se/video/21561850/skavlan/skavlan-sasong-21-11-john-lundvik-och-caitlin-moran-bland-gasterna?cmpid=del:em:03-23-2019:skavlan:pla:lp-app

”Den som spar den har” brukar det kallas. I vart fall förr då inte de flesta levde sjukt överbelånat. Den kloke tar till sig vetenskapliga kunskaper om sömn och gör lite egna livsstilsförändringar som gör att du ”sparar in” fler rimligt friska år i ditt unika liv.
Dagens besvikelse
Människor som är så självcentrerade att de inte kan förstå att vi som de hatar och vill döda inte vill att de kommer innanför våra gränser igen. Jag tycker att de barn som kan definieras som svenska, i fångläger för IS-anhängare, ska omhändertas och adopteras bort till kärleksfulla föräldrar i Sverige. Då finns hopp om att dessa barn kan få ett bra liv och en respektfull liberal inställning till alla andra människor. De vuxna får vara kvar och ta ansvar för den enorma lokala skada de bidragit till. För dem som tyvärr har svenskt medborgarskap tycker jag att Sverige får skicka ett fängelsebidrag till de länder där de ska straffas. Om det fängelsebidraget är på svensk fängelseårskostnad talar vi om mycket pengar i de aktuella länderna. Jag repeterar, jag vill inte att Sverige lägger en timme på att försöka få liknande farliga människor till Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vi-har-ratt-att-komma-tillbaka

Dagens stjärnor
Herrarnas landslag i fotboll! Viktig seger.
https://www.svt.se/sport/fotboll/dromstart-for-sverige-i-em-kvalet-quaison-hjalte

Alice Teodorescu. Ja, svenskt debattklimat, och mediernas dramaturgi, är ointelligent. Komplexa frågor, i en komplex tid, ska inte debatteras ”svart eller vitt” om man på allvar bryr sig om vår nutid och människans framtid. Ett stort Uppsalaexempel på ointelligent debatt är kopplat till spårväg eller annan lösning för kapacitetsstark kollektivtrafik. Det är en gigantisk lokal fråga med många perspektiv att ordentligt debattera om. Inte minst de mycket höga investeringskostnader som det handlar om. Investeringar som Uppsalas invånare i huvudsak ska bära.
https://www.gp.se/ledare/inte-thunberg-som-är-det-riktiga-problemet-1.14115382

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar