torsdag 31 januari 2019

Uppåt Uppsala

Engagemang
Lokalsamhället tillhör dem som bor där. Det är för dem deras politiska ombud ska kämpa. Deras politiska ombud kallas politiker. Det är självklart hela grundidén med ett demokratiskt uppbyggt samhälle. Att vara ett "ombud" för många människor förpliktigar och är väldigt ansvarsfullt. De allra flesta politiker är fritidspolitiker och gör en mycket god insats utifrån egen förmåga. Även många högt arvoderade politiker är bra personer. Självklart finns undantag. Vissa påstår att jag populistiskt attackerar politikerskrået. Självklart väljer de som känner sig träffade att se min kritik på det sättet. Min huvudsakliga kritik är riktad mot svagheter i det befintliga demokratiska systemet. Ett system som bland annat uppmuntrar inåtvänd tidsanvändning istället för tid bland de invånare man ska tjäna. Jag lyfter bland annat detta i den bok jag gav ut i augusti 2018, "En stund på jorden". Precis som inom till exempel migrationspolitiken eller arbetsmarknadspolitiken måste systemfel korrigeras. Att många människor "nyttooptimerar" utifrån de system som finns är mänskligt. Jag vill att nyttooptimeringen ska innebära att vi som invånarnas ombud använder runt 50% av vår tid bland de människor vi företräder och i besök på de verksamheter vi ansvarar för. Stark verklighetsförankring måste premieras mycket bättre än idag.

Uppsalas invånare har i mig en politiker som håller vad jag ger löften om. Om det innebär att avstå ifrån en möjlighet att ingå i en maktgruppering så avstår jag. Om jag av en partigrupp skulle tvingas avvika från ett väljarlöfte så avgår jag. På inget sätt respekterar jag det självgoda sätt på vilket många så kallade förtroendevalda agerar. Och som alltid får vi alla ta ansvar för våra egna handlingar.
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/hannas-nya-forening-kan-bli-parti-i-framtiden-5202215.aspx
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/jag-kanner-starkare-engagemang-an-någonsin
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7145011

Uppåt Uppsala har föreningsramar men kommer under de kommande månaderna att formas av de Uppsalabor som väljer att engagera sig. Nya kraftfulla rörelser byggs underifrån, inte ovanifrån. Uppåt Uppsala är "bara" ett arbetsnamn för en förening under bildande. Vad föreningen till sist kommer att heta kommer att avgöras under de kommande fyra månaderna.
I min bok "En stund på jorden" skriver jag en hel del om mening och engagemang. Jag avslutar boken med en formel för hur man lyckas skapa mycket engagemang. Vi får se hur väl detta nya och viktiga demokratiska initiativ lyckas att erbjuda ett meningsfullt engagemang. Förutom att partipolitiskt obundet jobba med demokratiutveckling, social hållbarhet och tryggt åldrande samt civilsamhället utveckling kommer infrastrukturfrågor vara oundvikliga.
https://www.adlibris.com/se/bok/en-stund-pa-jorden-9789163983900

 Dagens besvikelser
Svekfulla partier och personer. Tillit är av mycket stor betydelse i alla sammanhang. Jag ogillar i grunden falskt och egennyttigt maktspel. Jag högaktar ärlighet och rakhet i kommunikationen mellan oss människor.

"Även om både Annie Lööf och Jan Björklund, trots stödet för Löfven, har lovat att vara i fortsatt opposition, blir det som väntat lite si och så med den saken i denna första debatt. Att värna den nyligen undertecknade regeringsuppgörelsen är uppenbarligen viktigare.
Annie Lööf ställer pliktskyldigast en fråga om den pågående hamnkonflikten medan Jan Björklund efterlyser en mer entusiastisk EU-politik. Stefan Löfven gör allt för att hålla en god och vänskaplig ton med sina nya vänner i riksdagen. Statsministern är mest upptagen med att hylla det nya regeringssamarbetet och talar mindre om vad det är för politik som nu ska genomföras."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gamla-fiender-har-blivit-vanner-och-gamla-vanner-fiender

Och i Uppsala "gläffsar" en person kopplad till kommunstyrelsen om att jag borde avgå som kommunalråd. En person som gång efter gång agerade svekfullt mot samarbetspartners under föregående mandatperiod. Egennyttan är i totalt fokus. Varför avgår inte jag som kommunalråd?
1) Jag blev kraftigt vald av medlemmarna i Centerpartiet i Uppsala att vara partiets främsta lokala företrädare 
2) Jag blev personvald till kommunfullmäktige av Uppsalaborna
3) C Uppsala gjorde det bästa lokala valet i kommunvalet 2018
4) Jag valdes av Cs nyvalda kommunfullmäktigegrupp till gruppledare
5) Jag valdes av kommunfullmäktige till kommunalråd

Därefter valde Cs nationella partistyrelse att på helt orimliga grunder utesluta mig ur partiet. Det får de ta ansvar för. Jag tjänar dem jag gett löfte om att tjäna, Uppsalaborna. Jag sviker inte mina löften till skillnad från allt för många verksamma inom politiken.
6) Jag har ett stort antal gånger begärt att få ta del av grunderna för uteslutningen av mig. Jag har hittills inte fått ta del av något annat än den "snömos"-begäran som distriktsstyrelsen skickat in. För att försöka rättfärdiga sitt "Kafka" agerande sprider de också rykten som tveklöst representerar förtal.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Processen



Dagens stjärna
Ebba Busch-Thor. Jo, Centerpartiet riks, under ledning av Annie Lööf, släppte fram Stefan Löfvén till statsminister.
"– Det går att anklaga Jimmie Åkesson för mycket men han har inte släppt fram Stefan Löfven, svarade Ebba Busch Thor."
https://www.expressen.se/nyheter/efter-overenskommelsen-gor-upp-i-partiledardebatt/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar