onsdag 9 januari 2019

Täck min rygg

Tystnadskultur
Nu kommer jag hålla mig till ”radiotystnad” tills 21/1, på riktigt. Jag kommer inte som hittills fuska ens med kommentarer kopplade till mina blogginlägg. Mer eller mindre korta dagliga blogginlägg men i övrigt vila. Om jag attackeras under de kommande veckorna får du gärna göra din röst hörd mot liknande angrepp. ”Bad timing” på mina senaste debattnedslag i riksmedierna men det är som det är, och jag behöver några dagars ordentligt fokus på att vara ledig. Glöm inte att hjälpa till att täcka min ”rygg” om några går på anfall kopplat till min sakliga debattartikel eller andra mediauttalanden denna vecka. Tro mig, Centerpartiet har inget om mig som i närheten kan motivera en uteslutning. Skulle jag vilja tillbaka till Centerpartiet om uteslutningen skulle hävas? Vad tror du efter den rättsosäkra process som partistyrelsen använt? Mitt fokus är framåt och jag hoppas för många kloka centerpartisters skull att mitt exempel bidrar till att uteslutningsprocessen blir betydligt mer ”rättssäker”.

Varför är det en så stark tystnadskultur inom Centerpartiet idag? Ett partis hela livskraft ligger i att idéer och önskemål inte bara stöts mellan partier utan också inom. Och i dagens härligt öppna samhälle är det självklart omöjligt att säkerställa att interndebatter enbart är interna. När frågan ställs om ”varför så tyst?” Svarar jag:
1) Personkulten runt Lööf tystar många från att utmana åsikter från en bestämd person fylld av en stark självkänsla.
2) partiledningen har gjort mycket tydliga markeringar mot framförallt Danielsson och mig (två lokalt starkt förankrade) om att dina karriärchanser är minimala om du inte viker ner dig i en fråga där partiledningen tagit en ”oföränderlig” hållning. De vet helt enkelt bäst. De är t o m beredda att utesluta högt uppsatta, och lokalt framgångsrika, utan rimliga grunder för att ”piska in” tyckandet. Många är karriärister, därför avvaktar dom och tycker till först efter att partiledningen tagit ställning. David Eberhard skrev en riktigt läsvärd artikel om tystnadskulturen tidigare i år.
http://www.gp.se/david-eberhard-majoriteten-skräms-till-tystnad-1.20358?noAccess=true&aId=1.20358

Visst kan man uppleva Liberalernas öppna positionerande som ”splittring” och ”klyvning”. Men vad är problemet med att olika personer tycker olika innan ett beslut är taget? När ett beslut är taget får alla berörda förhålla sig till det. Den ordningen måste gälla i alla sammanhang. Så varför går inga centerpartister i riksdagen ut och tycker något? En positiv förklaring till varför kan vara att Lööf i det hörn partiet hamnat i inte ännu förordat något av de tre möjliga förslagen. Stötta Kristersson? Stötta Löfvén? Extraval? Med tanke på hur illa regeringsförhandlingsspelet skötts hittills är det i så fall ett klokt förhållningssätt. Det minskar pressen på Lööf att efter stora väljartapp personligen få bära ”hundhuvud”. Varför heter det så?
https://www.svd.se/osund-ledarkult--c-ett-parti-i-demokratisk-kris

Uteslutningen av mig är som tagen ur Franz Kafkas bok ”Processen”. Jag kanske hinner skriva en ny version av ”Processen” under januari... Skriva boken är en sak, att redigera den bra något helt annat. Den får nog vänta tills i mars....
http://www.litteraturmagazinet.se/franz-kafka/processen
http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=492
http://www.litteraturmagazinet.se/franz-kafka/processen/recension/sebastian-nilsson-lindberg

Visst kan humor vara upplyftande nästan alltid? Det tycker jag. Och när du och jag jämfört med de flesta människor, som har levt och lever, har det väldigt bra ger det perspektiv när små motgångar ska övervinnas. Stort tack till er alla som på många sätt, och hjärtligt, frågat hur jag mår. Tack! Efter några dagars radiotystnad och fullt familjefokus kommer jag att må utmärkt. Erik Idles sång i bifogad video är underbar! God fortsättning på ett spännande 2019!
https://m.youtube.com/watch?v=SJUhlRoBL8M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar