tisdag 15 januari 2019

Styrka i mångfald

Mångfaldens styrka
Där jag är nu är fantastiskt ur ett mångkulturellt perspektiv. Över 140 nationaliteter och många människor som tillhör olika folkgrupper. Och tänka sig att det fungerar utmärkt då de universella reglerna gäller oss alla jämlikt, och de är enkla. Självklart bidrar det att alla har det ekonomiskt bra eller väldigt bra. Man behöver inte vara en ”Einsteintyp” för att förstå att Sveriges tidigare, och Schweitz fortsatta, relativa samhällsharmoni berodde på att mycket få levde i omfattande utanförskap. Ja, jösses, det är nästan så att jag får en identitetskris... Vilken stam tillhör jag? Hur har jag kunnat må bra hittills i livet utan en given stamidentitet.... I USA behöver jag i olika sammanhang ange att jag är kaukansk. Tillhör jag då den kaukanska stammen kanske?... Eller är stammen de människor jag för det mesta lever och verkar med? Ja, så är det för mig. Min stam är främst Uppsalaborna. Där har jag mest möten med människor som också valt att leva där. Där kan jag påverka mest. Därefter är min större stam de som lever i Sverige. Det ”stamterritoriets” lagar och regler måste jag påverka då de påverkar våra levnadsbegränsningar i Uppsala. Därefter är min ”makrostam” alla som lever inom EU. EU stammen är viktig och värdefull MEN dess byråkrater och egennyttiga politiker centraliserar på tok för mycket makt ifrån oss i Uppsala. Det måste vi få stopp på! Det blir tyvärr ännu svårare när BREXIT blivit verklighet.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/mexico/befolkning/folkgrupper
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/etnicitet
https://www.synonymer.se/sv-syn/folkgrupp
https://www.sapiens.org/column/race/caucasian-terminology-origin/

Mångfald är starkare än homogenitet och enfald. Men bara om värdegrunden inom det mångkulturella samhället är universella och upprätthålls. Sjukt att inte det är självklart i Sverige. Läs min bok ”En stund på jorden” så förklarar jag vad som krävs i Sverige.

Och hur mycket påverkar en folkvald inom Europaparlamentet? Extremt lite. Det kan finnas en liten chans att påverka i en begränsad sakfråga om den är mycket avgränsad och inte särskilt känslig. Liberalernas Cecilia Wikström är ett intressant exempel. Hon är skicklig på att synas i svenska medier om vad hon tycker, men har hon lyckats få igenom någonting under alla år som Europaparlamentariker? Inte vad jag kan hitta, men man skulle kunna tro det. Men, men EU samarbetet är viktigt. Snart har Kina 1,5 miljarder mycket homogena invånare. Snart har Indien 1,5 miljarder mycket multikulturella samhälle 1,5 miljarder invånare. USA är mångkulturellt och sannolikt det land i världen som ger sina invånare mest individuella friheter. EU är mångkulturellt men extremt svagt då ”stamtillhörigheten” är svag. Läs min bok ”En stund på jorden” så beskriver jag vad jag tror krävs för att EU ska ha en chans mot allt starkare stormakter utanför Europa. Snälla britter kom tillbaka och hjälp till att skapa ett betydligt folkligare och bättre fungerande EU!

P.S Liberalen Cecilia Wikström berömmer fyrpartiöverenskommelsen och välkomnar ett stöd från V... Ur led är tiden.

Dagens besvikelse
Människor som inte tar mångfaldsitmaningarna på största allvar. Det gör inte personer som stöttar ett vänsterinriktad och migrationspolitiskt naiv regering. V kommer självklart påverka politiken om S och MP släpps fram.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-centern-och-liberalerna-januariblasta

Dagens stjärna
GPs ledare. JÖKen har problem. Det borde aldrig ha blivit något JÖKande. Särskilt inte det som nu pågår med V. Carl Lidbom, avliden tidigare ambassadör, uttryckte det väl en gång, ”vet hur”!

”Januariöverenskommelsen – eller Jöken – som det framlagda 73-punktssamarbetet mellan S, L, MP och C redan hunnit döpas till, hann inte leva många dagar innan den stötte på patrull. Vänsterledaren Jonas Sjöstedt meddelade under måndagen att partiet kommer att rösta nej till upplägget i sin nuvarande form. Sjöstedt kräver, som villkor för ett ja, förhandlingar med statsminister Stefan Löven (S) i syfte att ge partiet framtida inflytande, samt återställare av de reformer V tidigare fått igenom.”

”Sjöstedts markering är förståelig. Vänsterpartiet förväntas ge sitt godkännande till en politik som på det stora hela kommer att dra Sverige bort från V:s politik, och i stället i liberal riktning, en rejäl ”högersväng” för socialdemokratin, som både Annie Lööf (C) och Jan Björklund (L) beskrivit det.”

”Men det är en betydande överdrift att kalla detta ett ”nyliberalt systemskifte”. I själva verket rör det sig om justeringar av systemen som både är stegvisa och i de flesta fall har goda argument för sig.”
http://www.gp.se/ledare/jök-med-flygproblem-1.12346270

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar