fredag 31 augusti 2018

Tomma löften

Samarbeten bra för oss invånare
Jag deltar i många valdebatter nu. På varje debatt kommer frågan upp om hur vi ser på lokala och nationella regeringssamarbeten. Tyvärr har jag länge befarat att migrationsfrågan skulle sätta käppar i hjulet för ett tydligt och starkt Alliansalternativ nationellt. Det är trist för oss invånare att inte Alliansen lyckats lösa ut migrationsfrågorna genom hårda kompromissorienterade förhandlingar. Jag tillhör dem som tycker att det finns ett stort värde med många politiska partialternativ för oss väljare. Jag tror det är bra för demokratin. Samtidigt skulle jag inte gråta om riksdagsspärren höjdes något och antalet riksdagsledamöter halverades, eller att regionerna delades upp till kommunförbund och statliga ansvar. Bland annat skulle det öka konkurrensen om platserna. Eftersom jag som centerpartist tror att konkurrens driver kvalitet så skulle vi som toppar partiernas listor säkert bli bättre. Ja, ja, det lär tyvärr dröja innan vi får en nyordning inom det demokratiska systemet. Varför var Allianssamarbetet bra enligt mig (vi har det fortfarande med tydliga ramar i Uppsala)? Om vi bortser ifrån det stora värdet av att kunna bryta lång Socialdemokratisk politisk dominans i Sverige handlar det om invånarvärde. Politiken är full av nödvändiga kompromisser. Det är betydligt hederligare mot oss väljare att partier som vill samarbeta presenterar vilken kompromissad politik de vill erbjuda innan valet istället för efter.

När varje parti går helt själv i valet, och när inget parti har möjlighet att ensamt bilda en stark minoritetsregering, då kan de ogenerat ge löften om ”guld och gröna skogar” oavsett hur mycket skogarna står i lågor. Alla partier vet idag att det kommer att bli svårt att bilda en ny minoritetsregering och regeringar nationellt och lokalt. Eftersom inget parti ensamt kommer att kunna ställas till svars för sina löften efter alla regeringsbildningsförhandlingar som stundar ger vissa oansvariga vallöften som man sedan kan bortförklara kopplat till kompromisser ”för att ta ansvar för landet”. Massor av luftgitarrframträdanden bjuds vi väljare tyvärr på. Och det i en tid i desperat behov av stora reformer. Sorgligt.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/politikerna-nojer-sig-med-att-spela-luftgitarr/

Det Centerpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna gjorde inför valet 2006 var imponerande. Tveklöst var det draget som startade Socialdemokraternas kraftiga tillbakagång. Sverige fick en demokratiskt friskare luft att andas.
Dagens kalkon
De som försvarar strafflindring till grova brottslingar som inte väl förtjänat något liknande. Belöningssystem ska vara belöningssystem som enbart premierar goda resultat. De som inte presterar goda resultat ska heller inte få annat än det som ingår i bas”uppgörelsen”.
https://www.expressen.se/ledare/orimligt-att-mordare-och-terrorister-slapps-i-fortid/

Dagens stjärna
Jenny Sonesson. Jag har två övergripande skäl till varför jag engagerar mig politiskt. Den första handlar om att jag vill leva i ett samhälle där vi har råd att gemensamt svara för att våra svagaste får en värdig livssituation utifrån deras förutsättningar. Den andra är att jag vill bidra till att lämna något bättre vidare till kommande generationer i det närmaste samhälle jag är en del av. Jag delar Sonessons frustration.
http://www.gp.se/ledare/sonesson-lss-kan-påverka-beslut-om-abort-och-vilka-barn-som-får-födas-1.7968127

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar