Vilket fokus?
Kunderna, kunderna och kunderna måste vara i fokus ett företag som långsiktigt vill växa och vara lönsamt. Invånarna, invånarna och invånarna för dem man företräder måste vara i fokus för partier som långsiktigt vill få ett starkt väljarstöd och därigenom kunna påverka samhällsutvecklingen mer. Visst låter det enkelt? Ändå är det så svårt. Många större bolag går vilse och ägnar allt för mycket tid åt interna maktkamper och överflödig byråkrati. Därför tappar de också konkurrenskraft och ersätts av nya företagare med rätt fokus. Många etablerade partier ägnar mer tid internt än att fokusera på kontinuerliga dialoger med de invånare man företräder. Då kliver andra partier fram som bättre förmedlar politiska förslag som upplevs mer relevanta än alternativen. Så enkelt, och ändå så svårt.
http://kvalitetsmagasinet.se/sex-tips-for-en-battre-kundupplevelse/
https://www.astrakan.se/kundfokus-handlar-om-vad-man-gor/
Om du någon gång upplevt kraftig smärta kan det kollektivt jämföras med vad ett parti eller ett företag upplever som misslyckas att vara relevanta för sina kunder eller sin målgrupp bland väljare. När irrelevansen slår till, och kunder eller väljare lämnar, då hamnar företag och partier i en negativ spiral. En negativ spiral som bryter ner en verksamhet och garanterat skapar många interna konflikter. Och den som haft många dagar med smärta vet att man till sist är beredd att prova det mesta för att smärtan ska ta slut. I den bästa av världar är lösningen för oss enskilda människor en klok rehabilitering, ändrat beteende, en nödvändig operation eller en hjälpande medicin. För ett företag, eller ett parti, betydligt bättre kundfokus och därigenom bättre förmåga att föreslå lösningar på relevanta problem.
Dagens kalkon
Socialdemokraternas tomma vallöften inom sjukvården! Jag utgår ifrån att de allra flesta väljare är kloka. De kommer inte gå på att Socialdemokraterna bär på alla de förändringar som krävs för att öka tillgängligheten och kvaliteten inom vården. Ett av skälen till oförmågan är att de inte driver på det nytänkande som är nödvändig. Omsorgen och vården behöver kraftigt reformeras och det innebär bland annat betydligt kraftfullare nyttjanden av digitaliseringens enorma produktivitets- och effektivitetsförbättringspotential.
https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/varning-for-rod-vardpopulism/
Dagens stjärna
Aleksandra Boscanin. Visst kan Stefan Löfvén ge vallöften om antal fler människor inom vården, men är det trovärdigt? Nej! Kvalitetslöften tycker jag absolut seriösa politiker ska ha som ambitioner, det är något annat än att tala om händer och fötter som behövs för att leverera till exempel omsorg och vård med kvalitet. Helt klart är att bland annat ny slagkraftig teknik kraftigt kan och kommer att ändra behovet av dagens arbetskraft. Inte minst behovet av läkare kommer att minska i takt med att artificiella läkare och läkare via digitala vårdcentraler nyttjas i allt större utsträckning.
http://www.gp.se/ledare/boscanin-det-räcker-inte-att-knäppa-med-fingrarna-1.5230520
tisdag 27 februari 2018
Kundorientering och smärta
Etiketter:
invånarfokus,
Kundfokus,
möjlighetsförstärkning,
problemlösning,
Relevans,
smärta,
smärtlindring
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar