torsdag 7 mars 2024

Tech is the shit

I en mörk tid är humor viktigt

Humor är alltid viktigt kanske du tänker. Jag håller med. I tider som nu, relativt sätt mörka, är humor ännu viktigare. Håller du med? Att Biden och Trump åter ska tävla om att bli president i USA känns mest som att man vill gråta över. Det går samtidigt att skämta massivt om det. Många av oss människor runt om på jorden mår bättre när vi får skratta lite då och då. Det är inte minst kul att skratta åt sig själv när man gör något riktigt dumt. Det klarar i vart fall människor som har lite självdistans och som inte sätter sig själv på "för höga hästar". Och inte tar sig själv på för stort allvar. Ur ett universellt perspektiv är även Elon Musk ingenting. Jämfört med Ramses III, ingenting. Men kul verkar han ha med den sjukligt stora makt han har. Hur går det till exempel i fackets kamp mot Tesla....

Under några dagar har jag träffat goda vänner och personer med bra koll på vad som händer på vår jord. Det är på många sätt givande. Bäst av allt är att det var länge sedan jag fått skratta så mycket som de senaste dagarna. Det är tveklöst väldigt härligt att skratta. Människor som har förmågan att få andra att skratta mycket har en stor konkurrensfördel, om det inte går över gränsen. 

Du som klarar av brittisk dialekt av engelskan och som är lite teknikintresserad kan med fördel lyssna på nedan pod från BBC om hur härlig, men samtidigt co-co, teknikvärlden är. Den är särskilt co-co eftersom det finns gott om lurendrejare där ute som är beredda att göra vad som helst för att kortsiktigt tjäna mycket egna pengar på att lura andra att investera sina pengar i skit. Den största "skitvarningen" får du när de ger löften om snabba vinster, då ska du alltid vara mycket skeptisk. Nästan alla, av de få, extremt framgångsrika företagsbyggena har haft flera tunga år innan de bevisat att deras affärsidé var fantastisk. Till exempel Amazon och Tesla är bra exempel i den nya tiden där det går fort. Men det tog även några år innan dessa aktier sköt i höjden.

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p09mf32w

Vill man få sig ett och annat skratt genom att lyssna på en svensk kan man stundtals få sig några skratt när man tittar på Svenska Nyheter på SVT, med Messiah Hallberg. Jag vill skratta mer, vill du? Jag kanske ska försöka sprida mer glädje och bli stand-up komiker? Varför inte? Schuffert kan, då kan jag!

https://www.svtplay.se/video/j7dDkxY/svenska-nyheter/fre-2-feb-22-00?info=visa

Även om det har bjudits på många skratt den senaste tiden var det allt för länge som jag upplevde en "skratt-attack". Senast var faktiskt på en buss. Efter att ha hört ett skämt som jag inte direkt fattade trillade "polletten" ner, och jösses vad jag fick svårt att sluta skratta. Det är något magiskt med att skratta så att man gråter. Jag vill gråta av skratt ofta. Vill du? Särskilt i tider när man får se många unga och gamla lida och dö på fruktansvärda sätt behöver själen plåster. Skratt lite då och då är härliga plåster.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar