onsdag 20 mars 2024

Kollektivtrafiken

Totalt urspårad kollektivtrafik

Hur svårt kan det vara att driva kollektivtrafiken? Det är obegripligt för mig att det är så stora brister i något som ska skötas av människor som ska vara erfarna och professionella på att driva just kollektivtrafik. Hur svårt kan det vara att ta fram tidtabeller utifrån de sträckor som ska trafikeras och de fordon man har till sitt förfogande? Hur svårt kan det vara att upphandla och underhålla de fordon som ska göra jobbet? Hur svårt kan det vara att rekrytera och vårda den viktiga personal som krävs för att lösa uppgifterna? Uppenbarligen väldigt svårt. Jag skulle gärna vilja förstå om det är politiken som är huvudproblemet eller om det är de operativa ledningarna som är huvudproblemet. Jag antar att jag vet var det största problemet finns, det som får betraktas som huvudproblemet. Det är jobbigt att prioritera.... 

Kollektivtrafiken, bortsett ifrån färdtjänst som räknas in till kollektivtrafik, går i Region Uppsala antingen på gator eller tågspår. Gator ansvarar varje kommun eller staten för. Tågspåren ansvarar idag staten för genom Trafikverket. Nu är tanken att Uppsala kommun ska bygga egna spår igen för att Region Uppsala ska trafikera spårvagnar på dessa spår. Vojne vojne säger jag..... Jag säger som August Strindberg, "Det är synd om människorna".... Särskilt synd blir det om Uppsalaborna som bor i Uppsala kommun om spårvägen blir verklighet. Förutom att kostnaderna för att anlägga spårvägen blir gigantisk kommer driftsproblemen bli omfattande. Redan idag underlevererar kollektivtrafiken i Region Uppsala. Det brådskar att lägga ner Regionerna som egna politiska plattformar. Om inte måste vi säkra mycket mer kvalificerade politiker som våra företrädare inom både kollektivtrafiken och sjukvården. Bristerna är för omfattande. Tyvärr kommer det inte hända. Därför anser jag att Uppsala kommun måste återta helhetsansvaret för kollektivtrafiken i staden från Regionen. Spårvägsprojektet kommer att gå åt helvete både ur ekonomisk och driftsperspektiv. Gör om! Gör rätt! 

Inte minst tycker jag att stadens kollektivtrafik ska återtas av kommunen då Regionen ständigt gör det mindre och mindre attraktivt för Uppsala stads invånare att nyttja kollektivtrafiken. Jag blir faktiskt provocerad över hur dåligt kollektivtrafiken sköts. Centerpartiet har länge haft ordförandeposten för den nämnd som ansvarar för kollektivtrafiken. De får underkänt, stort F!

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/bussen-dyr-for-barnens-aktiviteter-risk-for-mer-bilakning-nu/lq4k51dr



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar