Visselblåsare
Gång efter gång under min tid som företrädare för Uppsalaborna har jag både agerat för att bättre utnyttja möjligheter och som konstruktiv visselblåsare. Vågat bryta det politiskt korrekta språket som räddhågset plågat och plågar oss. Att vara en tidig konstruktiv visselblåsare är tröttsamt eftersom det är ensamt under långa tider tills tillräckligt många av de fega och osäkra vågar kalla en spade för en spade. Och tro aldrig att de som tidigt fick rätt någonsin får upprättelse när alla till sist tvingats inse verkligheten. Den senaste ”spaden” i Uppsala, som av många politiker och näringslivsföreträdare inte kallar för ”spade” är det vansinniga spårvägsprojektet. Spårvägsprojektet kommer att bli en ”gökunge”. Projektet är extremt dyrt och riskfyllt och riskerar att trycka ut väldigt många andra nödvändiga satsningar samt kraftigt öka kommunens skuldsättning. Nedan ett SR-reportage om gökungar.
https://urplay.se/program/233114-vilda-djur-i-norden-gokungen-vill-ha-boet-for-sig-sjalv
Nu måste prestige och naivitet ges noll utrymme när Region Uppsala och Uppsala kommun går framåt med fordonsslag för kapacitetsstarkare kollektivtrafik. Sedan Fyrspårsavtalet tecknades mellan Uppsala kommun, Region Uppsala och staten 2017/2018 har väldigt mycket förändrats och som självklart borde leda till ansvarsfull omprövning. Men inte när gammelpartier får bestämma. Det är fullt rimligt att även omförhandla med staten om att Uppsala kan välja längre bussar istället för spårväg. Och de arbeten som görs måste vara av karaktären ”tänk spår men kör buss”. Till exempel Region Uppsalas depå måste klara av bussar eller spårvagnar. Förgäveskostnaderna måste begränsas. Nedan är några kraftiga förändringar sedan 2017/2018, då Fyrspårsavtalet tecknades.
Befolkningsutvecklingen är kraftigt förändrad då barnafödandet kraftigt sjunkit, TIDÖ-avtalet kraftigt minskat invandringen samt att Norrland och t ex Karlskoga kämpar hårt för att locka eftertraktad kompetens. Eftersom det är allt för dyrt att bo i delar av Mälardalen avbefolkas till exempel Stockholm nu.
Inflationen har kraftigt fördyrat både materialkostnader och byggtjänster. Eftersom invånarnas betalningsförmåga har begränsningar kommer byggandet vara mycket lågt under en lång tid.
Kapitalkostnaderna har rusat sedan tidigt 2022. Nu kostar pengar pengar och i nuläget prognostiseras Uppsala kommunkoncern skuldportfölj gå mot närmare en miljard kronor i årliga räntekostnader. Det är ekonomisk mycket oansvarigt.
NATO-medlemskapet ställer nya skarpa krav på Sveriges infrastruktur. Statens alla löften kopplat till Fyrspårsavtalet kan snabbt brytas. Då står Uppsala med en spårväg men inte alls den övriga tänkta infrastrukturen. En svindyr överdimensionerad spårväg.
Uppsala Vatten och avfall AB har inte fått nödvändiga miljötillstånd för att kraftig utbyggnad av södra Uppsala stad ska vara möjlig.
Byggstoppet kommer att pågå under minst hela 2020-talet. Dessutom saknas i laga krafttagna detaljplaner för att kunna bygga spårvägen. Vad händer om Ultunabron inte får byggas när Mark-och miljödomstolen satt ner sin fot?
Lågkonjunkturen slår nu mot skatteintäkterna och arbetslösheten ökar. Parallellt åldras nu befolkningen ännu fortare eftersom barnafödandet kraftigt minskat.
Det är galet att politiska majoriteter i Region Uppsala och Uppsala kommun fortsätter upp att driva spårvägsprojektet framåt. Det är hög tid att nyktra till och l med när Fyrspårsavtalet tecknades rättfärdigar ett omtag. Att inte göra ett partiövergripande omtag är ansvarslöst. I Region Uppsala har nästan alla partier tidigare stöttat spårvägsprojektet. I Uppsala är UP emot och M, C, SD och KD påstår sig vara emot. Bara faktumet att det i Uppsala kommun endast är 44 av 81 mandat som vill lägga spår i kommunens gator talar för omtag! Det är ett för bräckligt stöd.
Utvecklingspartiet demokraterna anser att kommunen i omförhandlingen med staten ska inkludera möjligheten att byta spårväg mot långa bussar liknande Malmö-Expressen. Igår lanserade UP en ny hemsida. Du som får rösta i Folkomröstningen 9/6 2024, rösta JA!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar